avgränsa bottentyper

#1 - 9 februari 2008 08:25
Funkar det att göra en avgränsning av olika typer av bottengrus? Har en säck (ca 25 liter?) ganska fint grus, men det känns som det är för lite för mitt 110*45 akvarium. Ska jag försöka skaffa mer i samma grovlek, eller kan jag dela upp botten i två ytor med olika material?

Vad kan jag i så fall dela av med? Att sätta upp en radda stenar ger väl ingen vidare naturlig känsla, så en lång rot skulle nog kännas bättre. Kanske en lång grov bambu, med tanke på att jag ändå vill ha bambu som grottor...

Någon som har gjort så här före mig och har bilder på resultatet? För tillfället känns det troligast att det skulle bli en kombo med sand. Grövre grus känns inte helt rätt (jag gissar att mina tänkta siameser, praktbotior och kuhlii gillar sand bättre än grus).
#2 - 9 februari 2008 09:04
Om du ska ha olika substrat så kommer dom oundvikligen att med tiden balndas mer eller mindre.

Så här brukar man göra när man delar av "växt-substrat" och "design-substrat":
http://akuatic.blogspot.com/2007/12/step-by-step-by-takashi-amano.html
(Obs, börjar på "steg 5")
#3 - 9 februari 2008 09:15
wow va snyggt de blev
#4 - 9 februari 2008 10:20
heeke skrev:
Om du ska ha olika substrat så kommer dom oundvikligen att med tiden balndas mer eller mindre.

Jag kan nog leva med att det blandas lite efter hand, bara det inte är för mycket, för snabbt. Tänkte mest att jag skulle kunna ha lite varierad botten, nu när jag ändå måste köpa mer sand/grus... Och kanske få fiskarna att trivas lite bättre också.
#5 - 21 februari 2008 23:46
Har själv klurat lite kring detta! Tänkte lite om jag skulle ha ett substrat bak och ett annant fram. Tänkte om man kunde avskilja dem åt med en genomskinlig plastllist som sedan "maskeras" med stenar, rötter och framförallt växter!??

Annons