Avhärdare använda vattnet till akvarium.

#1 - 14 januari 2016 12:45
Har avhärdare hemma för att avhärda vårt annars überhårda vatten (mätt upp till 19dKH). Går att bypassa filtret men det är ju lite pest eller kolera vad gäller vattnet jag kan få ut. Antingen tokhårt eller avhärdat med de obalanser det innebär. Ska starta ett riparium med några "vanliga" fiskar, typ neontetra så inget fancy. Har haft saltvatten och malawi samt diverse andra kar så har en del koll på detta men inte vad gäller avhärdat vatten. Har till och med funderat på flaskvatten för att slippa "problemet". Hur gör ni med avhärdare?
#2 - 14 januari 2016 13:04
Jag kommer inte ha några växter under vattnet utan bara med rötterna i vattnet. Kommer använda biltemas "sand" (ej bläster) på botten samt ph- neutrala lecakulor och ECS substrat i "byttorna" där växterna ska hållas (riparium planters). Troligtvis någon red moore rot samt någon sten som pynt.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 14 januari 2016 13:51
Jag känner inte till hur olika avhärdare är uppbyggda.
På den "gamla goda tiden" på 80-talet när jag bodde i Kalmar så vet jag att många som bodde på Öland använde avhärdare. En del av dessa kunde använda det avhärdade vattnet, medan andra inte kunde så uppenbarligen är olika avhärdare olika uppbyggda
#4 - 14 januari 2016 14:54
Du får helt enkelt mäta upp vattnet du får ut ur avhärdaren. Kh bör aldrig ligga lägre än 4
#5 - 14 januari 2016 15:27
Ok, om jag mäter med salifert får jag samma resultat både före och efter. Om jag mäter med det tillhörande testet (avhärdaren är av märket callidus och fylls på med avhärdningsalt) får jag omslag på första droppen, dvs = 0.
#6 - 14 januari 2016 15:32
På det senare testet (ej salfert) står att antal droppar = hårdhet i tyska grader. Totalhårdheten torde väl vara den samma så detta test måste mäta förekomsten av någon speciell jon eller nåt??
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 14 januari 2016 17:01
Det finns både totalhårdhet (GH eller dGH) samt karbonathårdhet (KH eller dKH) och det är inte samma sak. Totalhårdheten är det som oftast mätes men som åheim skriver så är KH betydligt intressantare för oss akvarister.
#8 - 14 januari 2016 18:39
Att ett visst värde i vattnet, exempelvis karbonathårdheten alltid, ett mycket bestämt påstående, ska ligga över en viss nivå är naturligtvis inte sant. Knappast har dessa framgångsrika odlare och innehavare av en liten känslig fisksort fel: "Dies sind eine Leitfähigkeit zwischen etwa 20 und 100 Mikrosiemens/cm, eine Karbonathärte von (nahezu) 0 Grad KH und eine Gesmthärte von höchstens 2 Grad KH." http://www.parosphromenus-project.org/de/das-aquarium-prachtguramis-pflegen-und-zuechten/wasser.html

Neontetra är en fisk som mig veterligen kan trivas bra i väldigt mjukt vatten. Jag har själv haft fisk som jag höll i osmosvatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 januari 2016 20:12
[QUOTE=karolin;n2348439]Att ett visst värde i vattnet, exempelvis karbonathårdheten alltid, ett mycket bestämt påstående, ska ligga över en viss nivå är naturligtvis inte sant. Knappast har dessa framgångsrika odlare och innehavare av en liten känslig fisksort fel: "Dies sind eine Leitfähigkeit zwischen etwa 20 und 100 Mikrosiemens/cm, eine Karbonathärte von (nahezu) 0 Grad KH und eine Gesmthärte von höchstens 2 Grad GH" http://www.parosphromenus-project.org/de/das-aquarium-prachtguramis-pflegen-und-zuechten/wasser.html

Neontetra är en fisk som mig veterligen kan trivas bra i väldigt mjukt vatten. Jag har själv haft fisk som jag höll i osmosvatten.[/QUOTE]
Anledningen till att man skall ha ett KH som inte är för lågt beror på att ett vatten med ett lågt KH har dålig buffringsförmåga och då kommer pH att variera rejält och ett instabilt pH är mycket sämre för fisk än att KH inte är optimalt. Så visst har du rätt att vissa fiskar kan odlas bättre i ett extremt mjukt vatten men då måste man ha kontroll över vattenvärdena.
Sedan vet inte fiskarna alltid om vilka värden som är rätt för dom [;)]. Den enda som vad jag vet riktigt framgångsrikt har odlat kardinaltetran (som är klart svårare än neonen) odlade dom i Ölandsvatten (pH över 8 och en hårdhet på uppåt 20). Dvs åt helskotta "fel" värden men ändå blev det helt rätt.

PS. Jag ändrade från KH till GH för totalhårdheten i ditt citat eftersom du råkade citera fel.

#10 - 14 januari 2016 21:26
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2348442]
Anledningen till att man skall ha ett KH som inte är för lågt beror på att ett vatten med ett lågt KH har dålig buffringsförmåga och då kommer pH att variera rejält och ett instabilt pH är mycket sämre för fisk än att KH inte är optimalt.[/QUOTE]

Det är helt riktigt, lågt KH innebär liten buffringsförmåga, att just pH-värdets variationer skulle vara farliga beror ju på andra faktorer, snarare än just det värdets variationer i sig. Vad vattnet innehåller i övrigt alltså. Jag har väldigt mjukt vatten med låg karbonathårdhet och har inte stött på några problem på den fronten. Vare sig vad gäller växter eller fiskar. Det bör tilläggas att jag inte har haft några fiskar som varit sådana som varit utpräglade hårdvattensfiskar. Jag har även flyttat fisk mellan olika H-värden, exempelvis från ett akvarium där det låg på 7,4 till ett annat där det låg på 4,3. Så länge det inte är för stora skillnader i konduktiviteten verkar det inte vara några problem. Eller andra föreningar som kan bli skadliga i surt vatten.

[QUOTE=Kjell Fohrman;n2348442]
Så visst har du rätt att vissa fiskar kan odlas bättre i ett extremt mjukt vatten men då måste man ha kontroll över vattenvärdena.
Sedan vet inte fiskarna alltid om vilka värden som är rätt för dom [;)]. Den enda som vad jag vet riktigt framgångsrikt har odlat kardinaltetran (som är klart svårare än neonen) odlade dom i Ölandsvatten (pH över 8 och en hårdhet på uppåt 20). Dvs åt helskotta "fel" värden men ändå blev det helt rätt.[/QUOTE]

Haha, en klassiker! Jag misslyckades ganska ordentligt med en mjukvattensfisk trots att jag gick efter regelboken. En del andra som inte har gjort det verkar ha lyckats bra.

[QUOTE=Kjell Fohrman;n2348442]
PS. Jag ändrade från KH till GH för totalhårdheten i ditt citat eftersom du råkade citera fel.

[/QUOTE]

Tack för det! Du var mer uppmärksam än jag där. Dock låter jag mitt felcitat stå kvar i mitt förra inlägg, eftersom du rättade det.

Man skulle nog kunna sammanfatta det som så, att om det inte rör sig om extrema arter eller arter som uppenbarligen mår bättre i surare eller mer alkaliskt vatten, eller speciell odling, så tror jag att man kan förlita sig på kranvatten ganska bra, om det i sin tur inte är extremt. Det är vad jag skulle tippa på åtminstone. Men jag är ingen expert.
#11 - 14 januari 2016 21:27
[QUOTE=Robot;n2348465]När vi flyttade till Sölvesborg och byggde hus fick jag lära mig något som jag aldrig behövt tänka på under alla år i Göteborg; vattnets hårdhet. Här ligger hårdheten på runt 10-11 dH så vi installerade en avhärdare Ecomini för att minska hårdheten. Främst för att inte kalka igen värmepanna, vattenmaskiner, kaffebryggare (mkt viktigt!) och slippa kalkfläckar osv.

Som en bonus så fick vi lite vatten som är lite lättare att jobba med som akvarist. Nu är dH nere på runt 4. Drar man ner hårdheten till 0 så börjar det lösa kopparn i ledningarna så blonda personer blir gröna i håret. :d[/QUOTE]

Haha, ja just det, är det inte så att vattenverket buffrar sitt vatten om det är mjukt, för att det inte ska slita på ledningarna?
#12 - 14 januari 2016 22:15
Nu har jag mixtrat med råvatteninbladningen och mäter nu upp runt 4grader dH istället för 0. Räcker detta? Vad har hänt med det behandlade vattnet som tagit upp NaCl? Någon nackdel med att säg 9/10 är behandlat vatten och 1/10 är råvatten?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 15 januari 2016 09:17
[QUOTE=phhasek;n2348478]Nu har jag mixtrat med råvatteninbladningen och mäter nu upp runt 4grader dH istället för 0. Räcker detta? [/QUOTE]
Är det KH eller GH du har mätt?

#14 - 15 januari 2016 10:20
På testet (no name) står att en droppe motsvarar 1grad dH.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 15 januari 2016 10:29
[QUOTE=phhasek;n2348494]På testet (no name) står att en droppe motsvarar 1grad dH.[/QUOTE]
Låter ju märkligt - det borde ju ange vad som mäts och inte bara mätenheten.
Det är som att i ett recept skriva att man skall använda 1 DL men inte vad man skall ha en DL av.
Det intressanta är som sagt KH eller som det ibland skrivs dKH (= tyska karbonathårdhet)

#16 - 15 januari 2016 10:35
"Antalet droppar är lika med hårdheten i Tyska grader odH" står det exakt.
#17 - 15 januari 2016 10:39
I manualen till mitt ahvärdningsfilter (calldus delta simplex) står att lämplig hårdhet på utgående vatten är 4-5odH.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 15 januari 2016 10:46
Sannolikt är det GH som avses och detta värde är rätt ointressant - det är KH/dKH som är intressant ut akvaristisk synpunkt
#19 - 15 januari 2016 10:52
Ringde callidus. De säger att det är totalhårdheten som avses I manualen och vad man mäter med det medföljande testet. Jag har alltså runt 4GH nu? För att veta KH måste jag köpa ett nytt test. Måste ha kastat mitt salifert KH (varit utan akvarium 1.5 år).
#20 - 15 januari 2016 10:55
Kollade nu på uppsala vattens hemsida. Står att jag i vattholma har 19odH (överlägset högst i uppsala kommun) . Det måste vara totalhårdhet man avser där med antar jag.
#21 - 15 januari 2016 10:59
Skvallrar 4GH något om vad jag kan tänkas han i KH? KH lägre än 4 iallfall eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 15 januari 2016 11:03
[QUOTE=phhasek;n2348499]Ringde callidus. De säger att det är totalhårdheten som avses I manualen och vad man mäter med det medföljande testet. Jag har alltså runt 4GH nu? För att veta KH måste jag köpa ett nytt test. Måste ha kastat mitt salifert KH (varit utan akvarium 1.5 år).[/QUOTE]
Ja du har en totalhårdhet på 4 och KH (som mäts med en annan test) är oftast (men inte alltid) lägre än GH

Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 15 januari 2016 11:04
[QUOTE=phhasek;n2348500]Kollade nu på uppsala vattens hemsida. Står att jag i vattholma har 19odH (överlägset högst i uppsala kommun) . Det måste vara totalhårdhet man avser där med antar jag.[/QUOTE]
Ja kommunerna menar GH när de skriver dH

#24 - 15 januari 2016 11:19
Ok! Upptäckte igår att om man mäter under regenereringsprocessen så får man värdet på inkommande vatten. Detta nämns inte i någon manual. Detta kan ha varit anledninhen till att jag med salifert KH test fick så högt KH värde när jag mätte tidigare (för över ett år sedan). ELLER är det så att man med ett avhärdat vatten (avhärdat med NaCl) mäter ett högre KH för att man egentligen mäter alkalinitet?











Annons