[quote=batski]På vilket sätt skulle det som Nils skrev vara att argument mot avel? Menar du att alla sällskapsdjur lider??[/quote]Jag antar att du inte läste stycket jag citerade och refererade till:
"i diskussionen om avel för kosmetiska skäl är det ju en ren nöjesindustri och därför är det för mig ganska lätt att ta ställning för en mycket restriktiv hållning."
Nästan all husdjurshållning är nöjesindustri. Nästan all avel av husdjur sker på kosmetiska grunder. Alltså är det ett argument mot husdjurshållning, inte specifikt mot avelsformer som orsakar lidande. Formuleringen är överdrivet svepande, och kastade ut barnet med badvattnet.
en hel del framavlade raser har fysiska och/eller psykiska problem. Men jag antar att du tycker det är ok att avla på dem ändå?
Kan du peka på en ras där _alla_ individerna har fysiska eller psykiska problem? Flat Coated Retriever är inte en sån. Vanlig slöjstjärt är det inte heller.
Att de löper RISK för sjukdomar är ett argument för att man borde ta mer hänsyn till i aveln, inte ett argument mot rasen som sådan - tillochmed vilda djur löper risk att drabbas av ärftliga fysiska och psykiska sjukdomar.
En ras som borde förbjudas pga att den orsakar lidande bör alltså vara sådan att ALLA djur som tillhör rasen lider, pga deras framavlade egenskaper.
Jag kan möjligen köpa att t.ex. alla bubble-eyes, alla pekinesrar och alla perserkatter i alla fall orsakas _olägenhet_ av sina egenskaper, men hur hur stor olägenhet är acceptabelt? Alla strävhåriga hundar, t.ex., har en tendens att slå sina svansar blodiga, vilket säkert är en olägenhet för dem - borde därför alla strävhåriga hundraser förbjudas? Hur stor olägenhet måste rasen orsakas innan den förbjuds?
Jag tycker fortfarande hela argumentet är luddigt tänkt. Jag efterlyser mer stringent argumentation - ingen av oss vill att djur skall lida, men alla accepterar vi ändå visst lidande. Och allihopa håller vi husdjur bara för vårt eget nöjes skull.