avliva hur??

#1 - 22 november 2003 15:35
hur avlivar man en fisk på bästa sätt??? minst smärtasamma sätt??
#2 - 22 november 2003 15:38
klipp eller skär av huvudet.
#3 - 22 november 2003 15:49
Instämmer helt och hållet med Gosatta!!!

/Acc
#4 - 22 november 2003 15:49
Inte speciellt roligt eller glamoröst att göra men med största sannolikhet det bästa alternativ som Gosatta skriver.
#5 - 22 november 2003 15:59
:-( :-( :-( ja lider, en liten fjärilsciklid fastnade i ett insug och blev vikt på mitten...
nu lider hon iaf inte längre.. men de va inte kul o göra det :-(
#6 - 22 november 2003 17:56
Är det tänkbart att avliva fisk i kokande vatten, den dör ju bums då och det anses OK för kräftor...
Jag har så svårt för det där med klippa/skära av huvudet på mina älsklingar.
/ Lena
#7 - 22 november 2003 18:03
Enligt jordbruksverket så får man inte döda fiskar med is eller värme eftersom dom är växelvärma och därmed är det en plågsam död.
MVH
Magnus
#8 - 22 november 2003 18:51
Är det inte så att en fisk somnar om den blir nerkyld, just eftersom den är växelvarm?
Så om man lägger en fisk i en påse vatten i frysen så somnar den och dör sedan sovande?
#9 - 22 november 2003 18:58
Så är det INTE. Nedfrysning är extremt plågsamt för fisken. Sök på forumet efter en tråd som heter avliva, hur? Jordbruksverket hittar inte på reglerna för skojs skull.
MVH
Magnus
#10 - 22 november 2003 19:01
Det bästa är nog att slå ihjäl en fisk, eller klippa huvet av den om den är liten...
#11 - 22 november 2003 21:45
Det finns medel att köpa som blandas i vattnet och fisken blir bedövad, DSA bedövning, 50 ml, Dai Suki Goi kostar 260:- säljes av http://www.tsunamikoi.com/ när fisken är bedövad är det lättare att avliva den.
#12 - 22 november 2003 21:50
det som jag anser vara bäst (med fiskar som är ca 10 cm +) är att ta den i stjärtfenan och snärta den rakt ner i golvet med rejäl kraft så dör den med direkten av smällen.

är det mindre fiskar så tar jag kniven eller saxen, det senare tycker jag är lättare eftersom jag slipper använda morsans fina köksknivar...[;)]
#13 - 22 november 2003 21:56
Om man haft en fisk i många år så tycker jag att man måste finna något värdigt sätt att avliva den.
"Kasta den i golvet" vilket okänsligt sätt att avliva en kär gammal vän.
#14 - 22 november 2003 22:21
Det finns ingen värdig död - bara död.
#15 - 22 november 2003 22:24
Det där med växelvarma djur är rätt intressant, det sägs ju att om man lägger en groda i ljumet vatten, o sen sakta ökar temperaturen så dör den utan att märka det, eftersom kroppen "anpassar sig". Detsamma borde gälla omvänt, d.v.s med kyla.
Jag har själv använt kokande vatten att avliva fisk med, mest beroende på att det varit rätt små fiskar jag haft, dom dör ögonblickligen, det kan vara svårare med större fisk, där är nog kniv eller sax att föredra.
#16 - 22 november 2003 22:24
<font color="red">Förstår inte riktigt problemet med att fixa fram kokande vatten och bara slänga i den?
Lever den i någon sekund och känner smärtorna och sedan dör eller?</font id="red">
#17 - 22 november 2003 22:27
"Grejen" känner jag inte till, men jag är övertygad om att jordbruksverket har anledningar till att förbjuda sådan avlivning.
MVH
magnus
#18 - 22 november 2003 23:07
Skaffa er en priest till större fiskar, som man har när man fiskar gädda... Funkar på 15cm+ fiskar iaf :D har aldrig behövt döda en akvariefisk själv.
#19 - 22 november 2003 23:18
Hej!
De få fiskar jag har avlivat själv har jag antingen lagt i isvatten. Jag har alltså hällt upp vatten i en burk, ställt burken i frysen tills det blivit is på ytan. Sen tar jag ut burken knackar sönder isen och sedan släpper ner fisken. Den dör då omedelbart. Detta har jag endast gjort med Guppy (p.g.a. missbildningar). Har jag inte gjort så så har jag lagt fisken mitt i en tidning och sedan tagit hammaren och slagit. Tidningen är förmodligen inte nödvändig men då slipper man se vad man har gjort.

Men till en annan sak. Jag tycker att det verkar somatt vissa avlivar sina fisakr mest hela tiden.
-Oj, min fisk ser sjuk ut, bäst att göra slut på hans lidande så fort som möjligt.
OM jag har en fisk som inte ser så frisk ut så brukar jag avvakta oftast blir den då bättre av sig själv. Annars får man medicinera (det har jag gjort 2 gånger under ca 3 år) och då blir fisken oftast frisk.

Mvh Maria
#20 - 23 november 2003 07:28
Frågan är ju om jordbruksvekets regler är avsedda för enstaka akvariefiskar, eller om det gäller större fisk? Det är ju en sak att lägga en 1 kilos aborre i kokande vatten, en annan att slänga ner en guppy eller tetra.
#21 - 23 november 2003 07:31
Reglerna gäller fiskar
MVH
Magnus
#22 - 23 november 2003 07:46
I denna tidigare tråd står mycket om avlivning av fisk:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5348&whichpage=1

Guy
#23 - 23 november 2003 08:02
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Reglerna gäller fiskar

MVH

Magnus

Men du måste väl ändå hålla med om att det e skillnad på fisk o fisk?? En liten tetra, nerstoppad i kokandevatten avlider direkt, det lär inte en stor ciklid göra, just p.g.a sin storlek.

Följde den här tråden med intresse: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5348&SearchTerms=Avlivning

Där talas det en del om att vissa avlivningsmetoder stressar fiskarna. Mitt tanke blir ju då att fiskarna redan befinner sig i ett stresstillstånd till att börja med, eftersom de är sjuka. För det är väl sällan man avlivar en frisk fisk? Och f.ö när det gäller stress så tror jag ju inte att det är direkt avstressande för fisken att fångas upp i ett akvarium, slängas ner i en plastpåse med lite vatten för att sedan hamna i ett nytt akvarium. Alltså borde kontentan bli att man ska sluta köpa fisk, det stressar dom.

Kanske något hårddraget// F
#24 - 23 november 2003 08:06
Då en motfråga: Om fisken nu redan är stressad av sjukdom, vilket kommer att ge minst stress? Fånga upp den och avliva den eller låta den gå kvar och lida? Förövrigt så tror jag att alla avlivningmetoder stressar fiskan. Det handlar inte om att undvika stress för det går inte. Det handlar om att minimera stress, vid all hantering av fisken så även vid köp/transport.
MVH
magnus
#25 - 23 november 2003 09:16
Katter är ju annars rätt bra på det här med fiskar [;)]

Vem f*n betalar för ett dyrt bedövningsmedel för att döda sin fisk?? Det är väl bara att ta sin kniv/sax/hammare å drämma till.... Det är ju bara en fisk...
#26 - 23 november 2003 09:20
VADÅ BARA EN FISK[:-115]Iså fall e det bara en människa som blir mördad också då, eller???
#27 - 23 november 2003 09:23
no comment

#28 - 23 november 2003 10:28
Fiskar är levande varelser precis som människor hundar och katter. Dina fåniga provocerande kommentarer är mycket onödiga.

#29 - 23 november 2003 11:09
Tar inte ens en sekund för exempelvis black molly att dö när man slänger ner dem i kokande vatten... Så det kan knappast vara djurplågeri eller?
Med större fiskar så brukar jag slå nåt hårt i huvudet på dem, såsom man brukar göra när man fiskar...
Det är ALDRIG en rolig sak att avliva, men om man ska hålla djur hemma bör man nog vara beredd på att ta det onda med det goda...
[:-118]
#30 - 23 november 2003 11:20
Kan inte Kjell eller Ola Svensson eller någon annan kunnig skriva en enkel liten artikel och slänga upp här på sidan så att vi slipper såna här trådar?
De som aldrig har fiskat kanske inte ens vet var de ska slå eller skära för att fisken ska avlida och då kan jag förstå att kokning/frysning kan kännas som ett enklare alternativ, så gör beskrivningen så grundlig som möjligt så att det inte kan uppstå några frågetecken, gärna för fiskar med olika kroppsform och storlek också.

Mvh Fredrik Isakssom
#31 - 23 november 2003 16:46
Jag planerar att göra det en gång i framtiden samt igen kontakta personen som forskade på just avlivning av fisk men det är så mycket man tänker göra. Reglerna som det syftas till är väl snarare EUs regler för försöksdjur där både frysning och kokning förklaras olämpliga. När det gäller grodor så tror jag snarare att det är okunskap samt slöhet som gör att man fryser ihjäl tullbeslag och säger att de bara somnar in, men jag har egentligen ingen aning. Jag var själv övertygad om att frysning var en bra metod tills jag kollade upp med personer som verkligen kunde.

Är det tänkbart att avliva fisk i kokande vatten, den dör ju bums då och det anses OK för kräftor...
Det anses inte OK att koka kräftor levande. De ska kylas ner i frysen först (inte frysas för då försämras smaken) och sedan kokas. Det har jag läst i någon dagstidning. Fast här känns det som att frysning igen förordas utan att man vet. Kräftor är inte djur enligt lagen så det är fritt fram att tortera hur mycket som helst. Det enda djur som inte är ryggradsdjur som har fått statusen djur är bläckfiskar. Nu skriver jag om försöksdjurslagstiftningen som är mycket, mycket, mycket, mycket hårdare än husdjurslagstiftningen för att inte tala om djuren som blir vår mat.
#32 - 23 november 2003 17:03
en annan intressant frågeställning då.....

När jag sticker ut och fiskar:

Då dödar jag aborren jag får upp genom att dänga den mot botten på båten eller bryter nacken av den, är dom riktigt stora sticker man kniven i nacken på den.

frågan lyder då, är en akvarie fisk mer "värd" än den stackars aborren som jag osmakligt dödade genom att dänga den mot botten?

Jag vet att det funkar väldigt bra, så att det skulle vara plågeri tvivlar jag starkt på, jag tror att alla ska lugna ner sig och se till att döda dom stackars fiskarna.

Se bara till att dom dör fort, och använd sunt förnuft, tror inte vi behöver en Doktors-avhandling i ämnet för att klara döda våra fiskar.

Jag blir fäst vid mina fiskar som alla andra, men är beslutet taget att fisken ska dö så dödar jag den, en metod som funkar bra på fiskar run 10cm är att stoppa dom i en plastpåse, däng sedan påsen i golvet med bra svung så är det klart.

(och nej, fisken lever verkligen aldrig mer efter det)

//Marcus

#33 - 23 november 2003 17:18
När jag sticker ut och fiskar:

Då dödar jag aborren jag får upp genom att dänga den mot botten på båten eller bryter nacken av den, är dom riktigt stora sticker man kniven i nacken på den.

frågan lyder då, är en akvarie fisk mer "värd" än den stackars aborren som jag osmakligt dödade genom att dänga den mot botten?

Du gör alla rätt så jag ser inte problemet. Stor fisk ska dödas genom hårt slag mot huvudet och sedan ska huvudet avlägsnas från kotpelaren. Det gör man genom att skära av huvudet eller genom att bryta nacken på fisken. Riktigt stora fiskar får man avbloda dvs. man skär av kroppspulsådern. Små fiskar är enklast att helt enkelt klippa eller skära bort huvudet. Tyvärr finns det inga andra bra alternativ bortsett från gift.

Min uppfattning om kokning framkommer i de andra trådarna men jag kan sammanfatta den med att: Om folk kokar fiskyngel så kommer de en vacker dag koka halvkilosfisken också eller så kommer någon som hörde att någon kokade koka halvkilosfisken. Frågan gäller inte vad som är Ok, och tjaffs typ "men om det och det och det och det gäller är det Ok då? utan "VAD ÄR BÄST"? Bäst är:

1. Liten fisk: Kapa huvudet
2. Stor fisk som det inte snabbt går avlägsna huvudet på: Slag mot huvudet
3. Jättestor fisk som det skulle krävas flera slag för att döda: Skär av kroppspulsådern och töm den på blod
#34 - 23 november 2003 17:39
Ursprungligen skickat av Ola Svensson

1. Liten fisk: Kapa huvudet

2. Stor fisk som det inte snabbt går avlägsna huvudet på: Slag mot huvudet

3. Jättestor fisk som det skulle krävas flera slag för att döda: Skär av kroppspulsådern och töm den på blod

Läs och lär! Så slipper vi se såna här trådar igen.
#35 - 23 november 2003 17:40
Hej alla!

USCH vad jag är trött på den här diskussionen!!!

Den har dykt upp minst 3 ggr under min korta tid här på zoopet och jag kan inte påstå att det alltid är så himla trevliga tåtar.

Mitt förslag är att Kjell F. (förslagsvis) skriver en artikel om hur man bäst avlivar sina fiskar.

Då slipper vi dessa tråkiga diskussioner där alla ska hävda sin egen metod, som naturligtvis alltid är den bästa.

/Acc, Små skor,stor mun,-rakt från hjärtat!
#36 - 23 november 2003 19:11
helt klart vore det bra med den informationen på Zoopet, och den ska vara väldigt enkel, enklast fråga Ola och kopiera hans text :P

//Marcus
#37 - 23 november 2003 21:07
Om er katt blir obotligt sjuk stoppar ni den då i en påse som ni dänger i golvet?
#38 - 23 november 2003 21:21
Obotligt sjuk katt avlivas antingen av veterinär med injektion av lämpligt avlivningsmedel alternativt med välriktat hagelskott.
Inte kul, men det är ingen avlivning.
#39 - 23 november 2003 23:32
Kramfors: går du till veterinären med dina fiskar?

//Marcus

ps, jag brukar ta mina aborrar till veterinären :P
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 24 november 2003 08:30
Jag förespråkade tidigare metoden med infrysning men efter Ola Svenssons utmärkta inlägg i denna (och andra liknande tidigare) tråd så rekommenderar jag "hans" metod.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#41 - 24 november 2003 09:01
Vi, precis som Kjell körde med infrysningsmetoden tidigare. Olas mycket utförliga inlägg i den gamla tråden fick dock också oss på andra tankar och vi klipper/skär numera av huvudet även om jag personligen inte tycker att det är speciellt trevligt.

Sedan måste jag säga till de av Er som helst skulle vilja slippa den här diskussionen fler gånger, man behöver ju inte läsa allt. Detta med avlivningsmetoder kommer att återkomma med jämna mellanrum oavsett om vi vill det eller inte. Många söker nog här på forumet för att hitta trådar och inlägg i något som intresserar, men dom allra flesta slänger snabbt ut en fråga eftersom dom vet att dom förhoppningsvis får ett snabbt svar och också kan fortsätta fråga eller diskutera. Detta tycker jag att vi som har varit med en längre tid måste respektera och som sagt, vi kan ju hoppa över det vi känner igen sedan tidigare om vi inte vill få en upprepning.
#42 - 24 november 2003 09:11
Jag förordade också frysning innan jag tog kontakt med dessa personer som undersöker hur det står till egentligen. Jag tror att jag lovat Kjell att skriva en artikel om det hela för att lägga i FAQ, men det har inte blivit av än. Jag får lov att skärpa mig helt enkelt.
#43 - 24 november 2003 09:33
Jag tror att jag lovat Kjell att skriva en artikel om det hela för att lägga i FAQ, men det har inte blivit av än. Jag får lov att skärpa mig helt enkelt.

Det blir bra när man på ett lätt sätt kan hitta denna information, men jag tror fortfarande att nya zoopetare kommer att ställa denna fråga här på forumet, men då kan ju vi andra länka direkt till FAQ-texten.
Hoppas att Du får tid över till detta Ola, det är nog många som vill lära sig vad som är bäst/lagligt när det avlivning.
#44 - 24 november 2003 15:42
Jag brukar tänka såhär när jag avlivar mina fiskar på bästa sett- alltså skära av huvudet. Okey det är smärtsamt för mig att göra så, men eftersom jag älskar dom så vill jag inte att dom ska behöva lida genom nedfrysning, kokning eller nått annat fruktansvärt sätt. Då känns det inte lika hemskt.
Hälsningar Nova
#45 - 24 november 2003 16:39
Ursprungligen skickat av Kramfors

Om er katt blir obotligt sjuk stoppar ni den då i en påse som ni dänger i golvet?

Om den dog direkt så vore det väl en bra metod som nån annan, men tror knappast att det går med en sprattlande katt! Dum liknelse.
#46 - 24 november 2003 19:07
Med risk att komma lite offtopic, när jag var runt 14 år hade vi 2 vuxna katter, en hade 4 kattungar, vi hade även en kanin.....

Föräldrarna tog ett beslut att katterna skulle bort samt även kaninen eftersom den var halvt förvildad efter att ha levat i vårt stall. (fanns en häst med).

Dom flesta ute i små byar som den jag kommer från använder hagelgevär när dom avlivar sina djur, men min far har aldrig haft gevär så det funkade ju inte så bra, Jag måste säga att det han gjorde skulle få mig att tvivla på vad jag håll på med men men.

Han samlade ihop djuren och nackade dom en efter en med hammare, jag har hört nu senare att kaniner inte tål smällar vidare bra, men en KATT!

Nåja, tydligen var det inga problem att slå ihjäl katterna.

Helt säkert skulle jag inte klara av att göra samma sak, men samtidigt så var det effektivt, en smäll sen var det över.

Rekomenderar ingen att prova samma sak dock, jag kan bara tänka mig konsekvenserna av att någon tvekar just när slaget faller........

//Marcus (ursäktar för den otrevliga läsningen)
#47 - 24 november 2003 20:56
Precis man gör ju det som är bäst för djuren & inte vad som känns bäst för en själv... eller?
Fast nog var det en hemsk berättelse du hade Dr. Strange
#48 - 24 november 2003 23:27
Oavsett vilken metod man väljer så är huvudsaken att man inte tvekar utan att man är bestämd.
#49 - 25 november 2003 13:44
Ursprungligen skickat av Karon

Oavsett vilken metod man väljer så är huvudsaken att man inte tvekar utan att man är bestämd.

Jo, det är ju inte bra att döda dom bara lite.
#50 - 25 november 2003 16:36
Nova: precis, bara man bestämmer sig och genomför avlivningen så är det ok, men jag skulle aldrig göra som min far.

Hade jag en katt som skulle avlivas skulle jag gå till veterinär eller be någon granne skjuta den, det kan bli svårt med djur man haft och tycker om.

//Marcus
#51 - 26 november 2003 08:50
Just katter är ju lite speciellt eftersom dom används som nyttodjur och inte bara som keldjur. En rutinerad "bonde" avlivar en kattunge skonsammare med hammare än med gevär.
#52 - 29 november 2003 15:14
Ja menar man måste tänka lite som en fisk... Vill jag bli i slängd i en kokande gryta å dö?? (nä) Vill jag bli nerkyld? (Nä) Vill jag bli slagen ihjäl? (Nä) Helst skulle nog fisken vilja bli bedövad å sedan halshuggen smärtfritt och snabbt...
#53 - 1 december 2003 15:49
Hejsan!
Själv anser jag att den kokande vatten metoden är bäst och då menar jag inte typ 1kg aborrar. För fisken dör ju efter bara nån sekund....
#54 - 1 december 2003 20:08
Jag ser en affärsidé växa fram:
"Uthyrning av glupska fiskar som äter upp fiskar som behöver avlivas"
200 kr/gång...

Kanske skall prova med postorder av gäddor så kan akvarieägaren äta upp avlivningsmetoden också!

Eller varför inte "ring så slaktar vi"?

Annons