När jag sticker ut och fiskar:
Då dödar jag aborren jag får upp genom att dänga den mot botten på båten eller bryter nacken av den, är dom riktigt stora sticker man kniven i nacken på den.
frågan lyder då, är en akvarie fisk mer "värd" än den stackars aborren som jag osmakligt dödade genom att dänga den mot botten?
Du gör alla rätt så jag ser inte problemet. Stor fisk ska dödas genom hårt slag mot huvudet och sedan ska huvudet avlägsnas från kotpelaren. Det gör man genom att skära av huvudet eller genom att bryta nacken på fisken. Riktigt stora fiskar får man avbloda dvs. man skär av kroppspulsådern. Små fiskar är enklast att helt enkelt klippa eller skära bort huvudet. Tyvärr finns det inga andra bra alternativ bortsett från gift.
Min uppfattning om kokning framkommer i de andra trådarna men jag kan sammanfatta den med att: Om folk kokar fiskyngel så kommer de en vacker dag koka halvkilosfisken också eller så kommer någon som hörde att någon kokade koka halvkilosfisken. Frågan gäller inte vad som är Ok, och tjaffs typ "men om det och det och det och det gäller är det Ok då? utan "VAD ÄR BÄST"? Bäst är:
1. Liten fisk: Kapa huvudet
2. Stor fisk som det inte snabbt går avlägsna huvudet på: Slag mot huvudet
3. Jättestor fisk som det skulle krävas flera slag för att döda: Skär av kroppspulsådern och töm den på blod