Avliva malawikorsning

#1 - 4 oktober 2005 07:21
Hejsan!

Jag har en korsning som jag fick med från förra ägaren av ett akvarie. Den ser ut som en gigantisk (20-22cm) Mari Gold. Beteendet är ganska tråkigt, den står mest stilla uppe i ett hörn hela dagarna.

Då är frågan om man ska ta och avliva den eller inte. För sammtidigt är det vårt ansvar som akvarister att behålla fiskarter så naturliga som möjligt.

Finns det någon metod som är bättre att använda sig av? Frysa den? eller bryta av nacken? Eller något annat?

Missförstå mig inte. Det är inget jag tycker är speciellt kul.
#2 - 4 oktober 2005 07:23
Ta en stor kökskniv o kapa huvet på den, det är snabbaste och minst plågsamma.

Eller slå den i nacken som man gör när man dödar fisk man fångat själv på fisketuren :D
#3 - 4 oktober 2005 09:33
Får nog bli metoden kökskniv.
Snacka om dubbelmoral. Det är tydligen svårare och avliva en fisk med färger från akvariet än de man plockar upp med fiskespö :) hmmm...
#4 - 4 oktober 2005 12:46
eller så skänker du bort dom då silpper du döga dom

om du aka avliva dom så kan do ta köxkniver eller hugga av huvudet med en yxa
#5 - 4 oktober 2005 12:50
Nja, vill inte ge bort honom då det är en korsning. Det är bättre att han antingen får gå hos mig eller om jag avlivar honom.
PatrikMalmo
#6 - 4 oktober 2005 15:33
Slag i nacken tycker jag är effektivast med så stroa firrar. Går himla fort om man siktar rätt. Gäller för övrigt trafikskadat vilt också - nacken är känsligast.

Hilsen,

P
#7 - 4 oktober 2005 16:50
Hoppas för din del att den inte är lika envis som dom höns och kycklingar jag skickat till andra sidan :-P
Isf. så bör du ta fram niven!!!
#8 - 4 oktober 2005 16:58
[QUOTE=Gimbo]Nja, vill inte ge bort honom då det är en korsning. [/QUOTE]
Det är väl i alla fall en levande fisk.
Och den gör väl ingen större skada.
Och om du skulle skänka bort den så tror jag inte den planerar att ta över världen på något sätt.....
#9 - 4 oktober 2005 17:06
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Gimbo]Nja, vill inte ge bort honom då det är en korsning. [/QUOTE]
Det är väl i alla fall en levande fisk.
Och den gör väl ingen större skada.
Och om du skulle skänka bort den så tror jag inte den planerar att ta över världen på något sätt.....[/QUOTE]

Klart den tar över världen :D
Nädå, men den är riktigt deprimerande att se. Den står bara i ett hörn och slöar hela dagarna. Lite deformerad och inte speciellt kul att ha. Tror nog inte att någon skulle vilja ta över den.
#10 - 4 oktober 2005 17:26
Behövs inte avliva något. Nu när jag kom hem så låg han på botten stendöd. Ett par malar högg in o smaskade. Han kanske visste vad som väntade :)
#11 - 4 oktober 2005 18:13
Grattis.. :-P
#12 - 4 oktober 2005 18:27
[QUOTE=Babbett]Grattis.. :-P[/QUOTE]

Tackar :)

Jag får väl hitta på något annat skoj att göra :D
#13 - 4 oktober 2005 21:18
Har du ingen blender =D
#14 - 4 oktober 2005 21:21
[QUOTE=Gimbo]

Jag får väl hitta på något annat skoj att göra :D[/QUOTE]

Har du ingen blender =D
#15 - 4 oktober 2005 21:26
Kunde ha använts som betesfisk vid gäddmete. Snacka om att gäddorna hade blivit förvånade. :)
#16 - 4 oktober 2005 21:27
[QUOTE=gren]Kunde ha använts som betesfisk vid gäddmete. Snacka om att gäddorna hade blivit förvånade. :)[/QUOTE]

Det är ju så jäkla kallt ute nu o fiska :D
#17 - 4 oktober 2005 21:29
[QUOTE=gren]Kunde ha använts som betesfisk vid gäddmete. Snacka om att gäddorna hade blivit förvånade. :)[/QUOTE]

nja den gäddan ja fånga sist hade nog inte brytt sej haha
högg efter draget innan de ens hade landat i vassen fångat den fick ja men åt den gjorde ja inte.
rensad å kokt fick hunden den

EDIT:
Gimbo mycke kläder och en ordentlig brasa så håller du dej varm
#18 - 4 oktober 2005 21:39
Jag håller fortfarande på en kompis kompis som använde luftgeväret!! (Funderade på att skriva ett dåligt skämt om kulfiskar i anslutning till detta, men det är nog lika bra att låta bli)
#19 - 4 oktober 2005 21:40
testa me en stutsar eller hagel på nån gädda :D blir inte så mycke kvar har inte testa själv men har kompisar som har... själv så föredrar ja haspel eller fluga när ja fiskar troling funkar me ;)
#20 - 4 oktober 2005 21:50
haspel i en litenliten båt med precis rätt form för att lägga sej ner å ta en tupplur mellan gäddorna är skitgött speciellt i såntdär perfekt kvällsväder.
#21 - 4 oktober 2005 23:40
usch, varför läste jag den här tråden? :( alldeles för blödig för det här....
#22 - 5 oktober 2005 05:47
Det här omvandlades visst till en fisketråd. :)

Gädda med fluga eller haspel är vad jag föredrar. Har tyvärr alldeles för dåligt tålamod för att meta, så mina guppisar slipper bli det grova bete de ser ut att vara. ;)

Min metod för att ha ihjäl fisk i vanlig ciklidstorlek (abborrar m a o) är att bryta nacken med ett rejält tumgrepp. Fiskar med större tänder får en kniv i pannbenet och ett rejält vrid.
#23 - 5 oktober 2005 08:49
mete är inte riktigt min melodi heller tycker att de är lite fusk när man inte riktigt har lurat fisken att hugga... + att ja nästan jämnt släpper tillbaka fisken och med mete sväljer dom ofta betet vilket ger fisken för stora skador för att man ska kunna släppa tillbaka den... dock är det nog enklaste sättet om man vill han en riktigt stor gädda...
#24 - 5 oktober 2005 12:07
[QUOTE=Raven][QUOTE=gren]Kunde ha använts som betesfisk vid gäddmete. Snacka om att gäddorna hade blivit förvånade. :)[/QUOTE]

högg efter draget innan de ens hade landat i vassen fångat den fick ja men åt den gjorde ja inte.

EDIT:
Gimbo mycke kläder och en ordentlig brasa så håller du dej varm[/QUOTE]

Det har du rätt i. Ska ut på laxfiske så fort det blir lite frost om nätterna. :)
#25 - 5 oktober 2005 12:17
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=Raven][QUOTE=gren]Kunde ha använts som betesfisk vid gäddmete. Snacka om att gäddorna hade blivit förvånade. :)[/QUOTE]

EDIT:
Gimbo mycke kläder och en ordentlig brasa så håller du dej varm[/QUOTE]

Det har du rätt i. Ska ut på laxfiske så fort det blir lite frost om nätterna. :)[/QUOTE]

vars brukar du vara å fiska lax?
#26 - 5 oktober 2005 12:28
Blir nog Hästholmen, Vättern... ?!? Vet inte riktigt, ska hänga med ett gäng ut när det blir dags. Har aldrig fiskat lax förut.
#27 - 5 oktober 2005 13:20
ok
#28 - 5 oktober 2005 13:27
meta är kul.

sist ja satt så meta ja med ren krok och abborrarna hög likförbannat.
tog 10st med mask och 22st utan mask.

hade en hund som va helt överlycklig sen.
bort me huvud inälvor och fenor och kokas.
rensa bort dom värsta benen

hitta en fin sittplats med ryggstöd och sjön ifråga va på väg att gå från tusenbrödrasjö så man började få lite större abborrar.

Annons