Avlivning

#1 - 20 juni 2007 11:28
Hejsan!
Har en sjuk fisk, ca 20 cm lång som måste avlivas. Jag är ganska blödig av mig, så jag vill inte skära huvudet av h*n. Är det ok att lägga h*n i en sopppåse och drämma den i en sten eller något?

Tack på förhand!
#2 - 20 juni 2007 11:40
figo hahahahahaha........

blödig av dig och sen vill du lägga den i en påse och slå in den i en sten eller något :D rolig du.

det bästa jag kan komma på just nu är att du kokar vatten i en kastrull... riktigt riktigt varmt ska det vara, sen kastar du in fisken. De dör på direkten fick jag veta.. (läste att någon skrev om det förr)

men gör inget förens fler svarat.

föresten vad rör det sig om för fisk ?
#3 - 20 juni 2007 11:46
Hej. Precis som Amaro skrev om kokande vatten i en gryta så har jag oxå hört att det ska vara bland det mest skonsamma. Jag gör så när nöden kräver vilket som tur är inte ofta.
Men jag har läst här i olika trådar om flera sätt.

Trist med en sån stor, vad e det för en sort? Kan du inte ge bort den, gå tillbaks till butiken med den istöllet? Eller e den kanske sjuk?

Mvh Eva
#4 - 20 juni 2007 11:48
Amaro skrev:
figo hahahahahaha........

blödig av dig och sen vill du lägga den i en påse och slå in den i en sten eller något :D rolig du.

det bästa jag kan komma på just nu är att du kokar vatten i en kastrull... riktigt riktigt varmt ska det vara, sen kastar du in fisken. De dör på direkten fick jag veta.. (läste att någon skrev om det förr)

men gör inget förens fler svarat.

föresten vad rör det sig om för fisk ?

Hehe! Jo, men det känns bättre så! :D
Fisken är en Synodontis Ocellifer. Minns inte riktigt om det var två L eller två F...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 juni 2007 11:49
Man skall inte slänga fisken i kokande vatten - tvärtom så anses detta vara ett mycket plågsamt avlivningssätt (motivering till detta har getts i gamla trådar här i forumet).

Det mest skonsamma sättet är att skära eller klippa nacken av den.
#6 - 20 juni 2007 11:52
Har hört det också. Men är det totalt "ohumant" att köra med plastpåsen?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 juni 2007 12:03
figo skrev:

Små fiskar skulle väl funka - men knappast med stora. För små vore det väl i så fall också bättre att slå ihjäl dom med en hammare eller liknande.
Om man bara drämmer en plastpåse med en fisk i backen så är det ju långt ifrån säkert att det är de livsvitala delarna som tar emot smällen och då dör de definitivt inte direkt.
#8 - 20 juni 2007 12:25
Jag fångar fisken och PANG så slår jag håven med fisk i betonggolvet, jag har aldrig sett annat än nervryckningarna efter det och det gäller även stora fiskar.
#9 - 20 juni 2007 13:05
Tack Kjell för upplysningen om att kokvatten e tvärtom än vad jag tidigare fått info om. Ska aldrig mera använda mig av det. Känner mig elak nu. Men som sagt, det e den infon jag tidigare fått.

Mvh eva
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 20 juni 2007 13:49
Hittade detta i ett gammalt inlägg i detta forum av Ola Svensson

Forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:

Godkända sätt:

1. Kapa huvudet

2. Hårt slag i huvudet. Sedan kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!

3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod

4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)

#11 - 20 juni 2007 16:27
Jag har förresten försökt att få tag på nejlikolja, men jag hittar det ingenstans. Finns det kanske något liknande som man kan köpa receptfritt på Apoteket? Alltid lika jobbigt med avlivning! :(

Och tack för alla svar! :)
#12 - 20 juni 2007 19:15
figo det finns på apotekets hemsida, där heter oljan Eugenol ATL.
Ring infonummret och beställ det till ditt närmaste apotek.
Flaskan innehåller 25ml och kostar 90 kr.
Innan jag hittade denna attans olja hade jag nog ringt runt halva helsingborg och sprungit runt på den andra halvan.
#13 - 20 juni 2007 21:58
figo skrev:

ahh? fisk är väll en fisk? syftar på storlek, människans leverbröd med (menar inte att man ska vara taskig mot dom för det absolut inte!), dock inte sten hade tagit en hammare och en väldigt snabb hård smäll placerad mellan huvudet början av ryggen, det går snabbt han känner kanske smärta som inte utvecklas mer i kanske en halv sekund. Tycker det är bättre en att släppa i kokande vatten, menar en människa är ju typ som en fisk (organ)? vi hade ju inte dött "direkt" av att hoppa ner i kokande vatten hade ju minst kännt smärta i kanske 2-5sek gissar jag på. Vad jag tror är att vi lär nog svimma innan dess. Men fisken domnar nog bara bort.
#14 - 21 juni 2007 21:45
figo skrev:
Jag har förresten försökt att få tag på nejlikolja, men jag hittar det ingenstans. Finns det kanske något liknande som man kan köpa receptfritt på Apoteket? Alltid lika jobbigt med avlivning! :(

Och tack för alla svar! :)

vill även tillägga att man ska inte sätta mänskliga aspekter på en fisk, dom tänker inte som oss alls, "alltid lika jobbigt med avlivning" klart men med gift tycker jag det blir bara värre med.
#15 - 21 juni 2007 22:40
köp en magnum 44
#16 - 22 juni 2007 09:02
köp en magnum 44

Det ska göra nästa gång jag ska avliva en guppy :p
(förlåt jag var tvungen)
#17 - 22 juni 2007 09:16
Tack för alla svar! :)
Nu är det iaf gjort. Jag valde nr två från EU's lista.

Ha en skön midsommar allihopa!

Annons