Hejsan!
Har en sjuk fisk, ca 20 cm lång som måste avlivas. Jag är ganska blödig av mig, så jag vill inte skära huvudet av h*n. Är det ok att lägga h*n i en sopppåse och drämma den i en sten eller något?
Tack på förhand!
Amaro skrev:figo hahahahahaha........
blödig av dig och sen vill du lägga den i en påse och slå in den i en sten eller något :D rolig du.
det bästa jag kan komma på just nu är att du kokar vatten i en kastrull... riktigt riktigt varmt ska det vara, sen kastar du in fisken. De dör på direkten fick jag veta.. (läste att någon skrev om det förr)
men gör inget förens fler svarat.
föresten vad rör det sig om för fisk ?
figo skrev:Har hört det också. Men är det totalt "ohumant" att köra med plastpåsen?
Forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:
Godkända sätt:
1. Kapa huvudet
2. Hårt slag i huvudet. Sedan kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!
3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod
4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)
figo skrev:Har hört det också. Men är det totalt "ohumant" att köra med plastpåsen?
figo skrev:Jag har förresten försökt att få tag på nejlikolja, men jag hittar det ingenstans. Finns det kanske något liknande som man kan köpa receptfritt på Apoteket? Alltid lika jobbigt med avlivning! :(
Och tack för alla svar! :)
Verbal-slaughter skrev:köp en magnum 44