Avlivning av fisk

#1 - 20 september 2009 20:22
Jag har 2 oscar ciklider där den ena inte verkar må så bra och blir biten rätt mycket av den andra. Detta är mitt första akvarium dessutom.

Det är ett 250L akvarium och efter jag köpt fiskarna så insåg jag att det var alldeles för litet när det gått några månader. Han som sålde mig fiskarna sa att dom blev ungefär 10-15cm, och berättade lite om dom. Var dock inte så mycket som stämde märkte jag sen.

Men iaf, dom är alldeles för stora för karet och mår inte bra. Jag tänkte använda mig av nejlikolja, men undrar hur mycket man ska ha i för att det ska vara tillräckligt. Ska man göra det i ett annat kar eller kan man göra det i karet som dom är i? Tänkte tvätta rent det och så efteråt och börja om från scratch. Tänkte köra med guppys ett tag så jag lär mig lite mer om akvarium etc. Blev ju rätt lurad av honom som sålde mig fiskarna så :/

Tacksam för svar
#2 - 20 september 2009 20:32
Sälj/skänk iväg den som är frisk, större fiskar hade jag brutit nacken på eller skurit av huvudet. (Säkert mängder med människor som inte håller med mig men...)
Annars kan du läsa här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=71471
#3 - 20 september 2009 20:37
Nää bryta nacken anser jag vara en av den mest ohumana metoderna, går alldeles för långsamt!!! Är det en stor fisk så är väl en regäl kockkniv och hugga huvudet en snabb metod eller en hammare i huvudet!
#4 - 20 september 2009 21:38
Läste på lite nu och skulle nog faktiskt gå på släggan om jag skall vara ärlig, är rätt så säker på att bryta nacken och halshugga har samma effekt om du är duktig på det men tydligen är en "shutdown" av hjärnan genom att krossa den det enda sättet att ta kål på en fisk och veta att den garanterat är död.
#5 - 21 september 2009 07:54
Men nu var det inte riktigt dessa svar jag var ute efter. Är tacksam om ni lämnar olika metoder utanför. Finns 1000 trådar där det diskuteras vilket som är humant och vilket som inte är. Jag tycker nejlikordroppar verkar bra och det är något jag klarar av att göra känner jag.

Please stick to the topic:)
#6 - 21 september 2009 08:32
Den är redan besvarad, läs länken jag gav dig, 3 droppar/liter vatten har jag för mig, i en sepparat behållare, vänta ett par minuter sen släpper du i fisken. Läs för säkerhets skull, skummade bara igenom den igår.
#7 - 21 september 2009 09:05
Men jag förstår inte riktigt. "Tre droppar lösning i en liter vatten som först skakas våldsamt"

Ska jag lägga i fisk i en liter vatten?
#8 - 21 september 2009 09:09
Lenniie skrev:
Men jag förstår inte riktigt. "Tre droppar lösning i en liter vatten som först skakas våldsamt"

Ska jag lägga i fisk i en liter vatten?

ja,,,,med den lösningen / giftet som man har droppat i vattnet.
(Om man nu gillar den metoden, själv föredrar jag ett snabbt snitt
med kniven över nacken)

citerar från länken:

Ett alternativ är ju ett lugnande fiskgift och då har den väldoftande nejlikoljan ofta nämnts. På engelska clove oil. Den aktiva substansen heter Eugenol .
Vilket jag idag provat för att avliva en del fisk som visar klara tecken på att inte klara de närmaste veckorna. Och jag tycker själv att det gick betydligt bättre än förväntat. Själv använde jag mej av Eugenol dentallösning som kostade 50 kr på apoteket. Tre droppar lösning i en liter vatten som först skakas våldsamt och därefter tillför man offren som somnar in inom någon minut eller så.
Att köpa Eugenol från apoteket kan vara besvärligt eftersom dom gärna man vill att man skall använda den i professionen. Därför rekommenderas en hälsokostaffär som ofta kan ta in en mindre flaska koncentrerad nejlikolja för cirka 40 kr inom några dagar.
#9 - 21 september 2009 09:20
Är inte fiskarna sjuka kan du ju inte avliva dem. Ge dem till en djuraffär eller någon annan som har plats för dem.

Och har du inte stor erfarenhet av nejlikolja ska du nog inte använda den. Det är ju ändå ett slags gift och man ska inte experimentera med det.
#10 - 21 september 2009 09:33
Dom är inte friska och bråkar väldigt mycket. Dom är kanske 15cm, kan man ändå ge bort dom?
#11 - 21 september 2009 10:33
Det gör dem nog för att de bor för trångt. De är inte sjuka för att de bråkar, de trivs bara inte. vilken sjukdom har de då?
Det borde man kunna. Det är barra att fråga runt.
#12 - 21 september 2009 12:35
Vet inte riktigt, men nu dom senaste dagarna har den ena blivit rätt på pucklad. Käken verkar ha fått en smäll och likaså gälarna, den äter inte eller något, ligger bara stilla och bråkar emellanåt, vet inte om den kan äta med käken ens :/
#13 - 21 september 2009 12:45
Tråkigt att höra, jag för min del hatar att avliva fiskar, speciellt de jag haft en längre tid, men om det inte finns någon annan utväg brukar jag använda en hammare eller sax beroende på hur stor fisken är, man har dock grova skuld känslor efter :(
#14 - 21 september 2009 12:46
Bild?
Sen kan du låta den skadade gå kvar i karet tills den repar sig, fråga en zoohandlare om de kan ta in den först. Borde vara bästa lösningen, klarar den sig inte så har du iaf räddat en fisk.
#15 - 21 september 2009 12:51
Aa, har bara ingen aning hur jag ska gå tillväga med att ge bort den. Varför skulle dom vilja ha en dålig fisk har jag tänkt? Trodde bara man kunde göra det med nyköpta fiskar.

Inte så att jag hade tänkt avliva dom bara sådär. Men vill bli lite påläst med allt först, därför jag frågade hur många droppar man ska ha om man ska använda det etc.

Men att låta en gå kvar ensam är heller inte så sjyst tycker jag, för litet kar dessutom, och så tror jag somsagt inte att den kan äta :/ :( Vill helst köpa ett nytt kar som är mycket större och så, men går inte. Vill ju ha kvar dom, dom jävlarna som väckte mig varje natt när dom precis blivit könsmogna! :(
#16 - 21 september 2009 13:00
Be någon om hjälp om du är för blödig för att avliva djuret själv. Det finns bara en SNABB och säker metod och det är kniven, fisken dör omedelbart.

Metoden med clover oil är IMO alldeles för grymt, fisken lider garanterat hela tiden medan den sakta dör.

Citatet;
Tre droppar lösning i en liter vatten som först skakas våldsamt och därefter tillför man offren som [COLOR=darkred]somnar in inom någon minut[/COLOR] [COLOR=darkred]eller så.[/COLOR]
#17 - 21 september 2009 13:03
Vill inte att detta ska bli diskussion om hur man bör avliva. Men jag hade föredragit att somna in efter några minuter framför att få mitt huvud avhugget:/
#18 - 21 september 2009 13:09
Bilder på hur de ser ut?
Det låter som den ena är okey? borde väl inte vara så svårt att bli av med den?
#19 - 21 september 2009 17:40
Aa ska försöka höra runt om någon vill ha dom. Skulle kunna behålla den ena, men karet är fortf. förlitet tycker jag :/

Annons