Avsluta räkkar

#1 - 6 december 2007 18:02
Jag har ett räkkar på 54 liter. Där finns en massa körsbärsräkor.
Jag vill nu avsluta detta, men hur gör jag?

De är så produktiva så jag orkar inte hålla på att fånga, sälja. :(

Det kommer ständigt nya små räkbarn.[:o]
Jag är på säljrunda, de gör nya barn under tiden!!![:O]

Berätta hur ni gör när ni avslutar ett sådant kar.
#2 - 6 december 2007 18:06
Skaffa fiskar som äter räkynglen om du inte vill fånga och sälja. Eller fiskar som i alla fall håller det på rimlig nivå.
#3 - 6 december 2007 18:07
Har aldrig haft räkor just men andra akvariefiskar som jag avvecklat, bara att hitta köpare och sälja hela konkarongen så är du av med dem. Eller blodigare variant, avliva räkorna och de är borta för alltid.
#4 - 6 december 2007 19:00
Problemet är att ingen hinner med, kampfisken och jag jobbar på men har inte en chans.
Jag har fångat en del o matat skalarerna, men inte heller det hjälper. T o m har en del räkor hunnit undan och lever nu i ytterligare ett kar!

Jag fångar och säljer, räkorna gör nya räkbarn!
Fler tips tack!!!
#5 - 6 december 2007 19:01
Jag menade att du skulle sätta i fisk direkt i räkkaret. Ett litet gäng av någon lagom hungrig sort, så att du själv slipper fånga.
#6 - 6 december 2007 19:42
Tips på en sådan gynnare?
#7 - 6 december 2007 20:06
kulfiskar är lösningen på allt ;)

jag kan nog inte tänka mig att mata fiskar med mina räkor, dom är för söta, men jag ska också göra mig av med alla mina snart tror jag. men då ska jag göra om hela karet och då kan jag lätt håva upp dom och sälja.
#8 - 6 december 2007 20:10
Hu, vad hemskt. Jag har små till halvvuxna platyyngel hos mina räkor nu, och de större ynglena tar räkor. Tycker det är vidrigt. :(
#9 - 6 december 2007 20:26
maria_ skrev:
Hu, vad hemskt. Jag har små till halvvuxna platyyngel hos mina räkor nu, och de större ynglena tar räkor. Tycker det är vidrigt. :(

Fast så går det ju till i naturen.
Vill man inte ha räkorna längre och inte orkar jaga och fånga dem själv så är det väl bättre att de blir mat för någon än att man bara skulle avliva dem?
#10 - 6 december 2007 20:31
Kan du inte sälja hela "stammen"? Inte för att jag på nåt sätt är emot levandeföda (snarare för), men för att någon förmodligen blir jätteglad att kunna köpa en hel uppsättning körsbär... :)
#11 - 6 december 2007 20:35
Jo det är ett bra förslag. Men att fånga dem..... SUCK!
Det är problemet, hur får jag tag på VARENDA EN? De är små, snabba och levnadsglada.
Och väldigt behgåvade på att gömma sej.
#12 - 6 december 2007 20:40
man ska tydligen använda en håv med vitt nät :D ska tydligen vara bättre eller lättare att fånga dom då, enligt rykten på byn!
#13 - 6 december 2007 20:41
Jo, jag vet hur j-a snabba de är... :D
Synd att vår Sthlms-tripp ställts in, annars hade jag gärna köpt hela flocken OCH håvat själv.... :)
#14 - 6 december 2007 20:47
svea skrev:
Jo det är ett bra förslag. Men att fånga dem..... SUCK!

Det är problemet, hur får jag tag på VARENDA EN? De är små, snabba och levnadsglada.

Och väldigt behgåvade på att gömma sej.

Sätt ut en annons här. Skänkes mot att de hämtas och håvas upp av nya ägaren :D Synd att du bor lång bort annars kunde jag tänka mig att håva upp några stycken i alla fall. Nytt blod är ju aldrig fel.
#15 - 6 december 2007 20:48
Ha ha ha!!! Lätt att säga juh. Men här står jag med 780 st!!
Näe, överdrift men det KÄNNS så!:(

Jag har provat olika håvar, fällor osv. Nu har jag tillverkat en håv utav en tesil. Jag har tre garntåtar fästade på den som jag ska göra fast utanför och sen räknar jag med att försiktigt kunna hiva upp håven med de flesta räkorna i där!!!
Önska mej lycka till!:p
#16 - 6 december 2007 20:51
Jag vet hur svårt det är att fånga körsbär. Hoppar åt alla håll. Själv brukar jag vänta tills de är riktigt, riktigt många och så lyfter jag ur rötterna och håvar massor. Så jag bara har en 15-20 stycken kvar själv. Köper in någon eller några nya för nytt blod och sen tar det ett litet tag i alla fall tills det är dags för rensning igen.

Tycker det är kul att ha dem fast de blir väldigt många.
#17 - 6 december 2007 21:04
OK, det har jag inte prövat. Jag har aldrig plockat ur någonting, men det kanske är lösningen.
Tyvärr (i det här fallet) trivs växterna väldigt bra i det lilla karet. Där är så många ställen att gömma sej på. Men jag kanske testar med att plocka ut lite inför nästa räktrålning.
Tack för tipset.

Visst är det kul med dem, pigga och söta.
#18 - 6 december 2007 21:07
Helt omöjligt annars ju. Jag har två stora spretiga red moor rötter i det karet som håven bara skulle fastna i annars och sen rätt mycket växter....Men bara rötterna är uppe går det rätt bra.

Men skaffa du något litet stim av någon lagom fisk då, som håller dem i lite lagom antal. Verkar ju som att du gillar dem ändå.
Endler har funkat hos mig..ifs var det inte riktigt min avsikt men... Jag kan tänka mig att någon inte allt för liten tetra grupp kan gå bra också.
#19 - 6 december 2007 21:10
svea skrev:
Jag har ett räkkar på 54 liter. Där finns en massa körsbärsräkor.

Jag vill nu avsluta detta, men hur gör jag?

Sälj hela akvariumet med innehåll?
#20 - 6 december 2007 21:21
Lena:
Nej, jag ska ha kvar karet. Där bor en kampfisk oxå och ett antal lyktögon.
Det är endast räkorna som borde försvinna, lr åtminstone bli mycket färre, hade JAG tänkt mej. Räkorna är inte riktigt samarbetsvilliga.:(

Eurydike:
Tar Endlers alltså räkorna? Kan du garantera detta?:):p
#21 - 6 december 2007 21:39
Mina har gjort det. Tyvärr har jag precis gett bort mina hungriga :D
Annars kunde vi ju bytt.
Jag har sett små endlershanar ta cm stora räkor tom. Det var då de fick flytta från räkkaret. För jag ville ha några räkor kvar.
#22 - 6 december 2007 21:48
testa att "häverta" ut dom, funkar kanon på endlers tex.
#23 - 6 december 2007 21:58
svea skrev:
Lena:

Nej, jag ska ha kvar karet. Där bor en kampfisk oxå och ett antal lyktögon.

Det är endast räkorna som borde försvinna, lr åtminstone bli mycket färre, hade JAG tänkt mej. Räkorna är inte riktigt samarbetsvilliga.:(

Eurydike:

Tar Endlers alltså räkorna? Kan du garantera detta?:):p

Nää inte de vuxna.. Räklingarna slinker väl ner men har du mycket växter så lär någon överleva per kull eller så.. ;)
#24 - 7 december 2007 07:28
eller så går du till en djuraffär som inte har några räkor och fågar om dom inte vill köpa ett helt kit med:

akvariet
räkorna
växter
och färdigt vatten
är det en lite mer seriös affär som inte har räkor borde dom nappa på affären..
speciellt om dom vet vad dom andra affärerna sälger dom för, och vet att räkor är dyra..
/sting
#25 - 7 december 2007 08:10
Jag sällar mig till skaran som säger: ut med all inredning och sug sen upp dem med slangen/häverten. Mina går med tetror, och trots det blir de fler... däremot är BOTIOR riktigt bra på att ta dem! Jag hade tre stycken i över natten, och nästa morgon var räkbeståndet halverat och tre botior mycket feta ;) Vill du låna mina? :D
#26 - 7 december 2007 08:29
töm hela karet på all inredning.....inklusive grus.....sug upp dom med en hävert....
det funkade för mig....
#27 - 7 december 2007 20:30
Mamma Mia:
Tack för erbjudandet, bussigt. Men botior är ju jättestora, mitt kar är bara runt 50 l!!!
Jag håller nu på att successivt ta upp räkorna, det kommer att ta tid. Provar med de olika metoderna ni tipsat om.
Häverten funkade inte, de märker den o snabbar sej undan.
Sting:
Jag ska ha akvariet kvar, där går andra fiskar.
#28 - 8 december 2007 10:42
Mina botior är små - botia striata ;)

Annons