Avstängd pump "mollyhotell"?

#1 - 28 augusti 2009 07:49
Går det bra att på akvarier typ "molly -clown -guppyhotell", där filtret och pumpen sitter inbyggda i baksidan, ha den pumpen avstängd och istället sätta in en egen liten filter pump? Den inbyggda har värsta trycket och fiskarna flyger runt.... Vad jag vet går det ej att reglera:(
Om den ska vara av, ska man då plocka bort filter,m.m, som finns i facken, så man kan göra rent?
Tacksam för svar!!!
#2 - 28 augusti 2009 07:56
Halloj!
Jag har ett Mollyhotell med ett par apistogramma i. De vill ha lugnt och fint flöde i vattnet, så jag har istället för den medföljande pumpskallen satt dit ett litet Fluval 1+ filter. Fluvalfiltret är givetvis tomt och monterat med en passande slang där bak i filterkammaren. Summasummarum; det går fint att köra med en svagare pumpskalle eller ett litet filter istället för "molly-skallen".
Övrigt filtermedia som du har i facken låter du sitta kvar - du byter bara ut/tar bort mollyskallen och sätter dit en svagare.
:)
#3 - 28 augusti 2009 10:13
alternativt sätter på ett strilrör som lugnar ner strömmen betydligt.

ex så har jag 2 ytterfilter i mitt 222:a som pumpar runt cirka 2000L/h
och mina skalarer gillar läget. men innan jag kopplade på strilrören,
så flög dom omkring som vantar i en höststorm.

.
#4 - 28 augusti 2009 13:45
Går det bra att på akvarier typ "molly -clown -guppyhotell", där filtret och pumpen sitter inbyggda i baksidan, ha den pumpen avstängd och istället sätta in en egen liten filter pump? Den inbyggda har värsta trycket och fiskarna flyger runt.... Vad jag vet går det ej att reglera:(

Om den ska vara av, ska man då plocka bort filter,m.m, som finns i facken, så man kan göra rent?

Tacksam för svar!!!
behåll filtret men byt isåfall ut pumpen mot en svagare! denna kan du reglera flödet på http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-compact-p-485?osCsid=f0620c7b2cb950785c29ccd5ee50974c
#5 - 28 augusti 2009 15:29
Förlåt, men vad är ett "strilrör"?
#6 - 29 augusti 2009 16:09
Jina skrev:
Förlåt, men vad är ett "strilrör"?

Ett rör med flera hål längs med. Om man sätter det på utblåset på pumpen blir det flera små "utgångar" för vattnet i stället för att allt kommer genom en öppning. Flera små strålar i stället för en enda kraftig.
#7 - 30 augusti 2009 10:48
Ett rör med flera hål längs med. Om man sätter det på utblåset på pumpen blir det flera små "utgångar" för vattnet i stället för att allt kommer genom en öppning. Flera små strålar i stället för en enda kraftig.

det minska r strömmen rejält

Annons