Avstängd pump - nitritförgiftning?

#1 - 14 juni 2015 11:54
Hej
I samband med att jag vart tvungen att skimsa till mitt 375 alu-kar i flera omgångar hade jag pumparna avstängda en vecka. Det kändes rätt kasst men kändes dock nödvändigt då jag bara fyllde karet till hälften mellan tömningarna för att se om golvet satte sig efterhand och minska andelen vatten på golvet om mina lyft och trix gjort saker värre och olyckan skulle vara framme. Det kombinerat med lite bekvämlighet att slippa tömma så mycket varje gång. Pumparna är i bakre hörnen av karet och går inte att lägga ner och ha igång om inte karet är fyllt. Hade dock luftpump med två stora syrestenar i gång så lite cirkulation och syresättning fanns i alla fall. Har under veckan observerat mina fiskar och de har sett helt ok ut utom en Molly som strök med igår(säkert på grund av temperaturskiftningar när de simmade runt i några centimeter vatten o jag lyfte och skimsa).
När jag idag kollade runt här på forumet skriver många om förorening när pumpen sätts på igen.

Hjälp mig förstå lite här nu. Detta blev något nytt för är sedan tidigare mest van vid ytterfilter som går att ha igång även på lågt vatten. Därför aldrig behövt tänka på faran med avstängd pump. Jag har nu alltså två hörnfilter med filtermatta och bakom kubformade filter som har hål i mitten där ett pvc-rör drar in vatten till ett "powerhead" som de kallas tror jag. Vad jag förstår sitter bakterier i filtren och det är om dessa är döda som nitriter sprutas ut i vattnet när pumpen dras igång. Men om större delen av filtermassan varit i vattnet och blivit syresatt av luftpump har väl inte alla bakterier massdött? Eller ska jag tänka att de hade behövt ännu bättre cirkulation och att det filtret som varit bakom den större filtermattan som bakar in alltihop fått för lite syre där inne? Har bara dragit igång den ena pumpen än och känner att jag måste tvätta allt filter på den andra innan jag startar, enligt rekomendationer i andra forumtrådar. Har fyllt i så karet är nästan fullt så ev nitriter från andra pumpen har fått mer än 150 liter nytt färskt kranvatten att spä sig i förutom de ca 150 som var kvar.
Skadan är redan skedd och ni kommer väl säga gå o köp tester för vattnet. Men jag skriver här och frågar för att förstå lite bättre kring bakterierna i filtret och vad man ska tro att de klarar av.
Tacksam för svar. Känner mig som nybörjare trots år med akvarium. Men vill lära mig mer.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 juni 2015 12:07
Det handlar ju om att vattnet (som innehåller) skall cirkulera GENOM filtermaterialet för att inte nyttobakterierna skall dö.
Men sköljer man igenom filtermaterialet innan man startar upp igen så är det ingen risk
#3 - 14 juni 2015 12:45
Okej. Rimligt. Då vet jag det nu.

Tack Kjell
#4 - 14 juni 2015 12:57
Problemet med ett avstängt filter är att när inte vatten cirkulerar genom det så kommer det att bli syrebrist. De vanliga nedbrytande bakterierna kommer då att få lägga ner verksamheten och en del kanske dör. Inte så stort problem, de dör inte ut utan kommer snart igen, man kanske ska ta det lite lugnt med matning ett tag bara så de får bygga upp sig igen bara.

Utan syre kan det inte bildas nitrit vanliga spåret, från nedbrytning, ammonium osv, det går inte. Däremot så är det så att utan syre men med diverse jox som går att bryta ner så blir det andra bakterier som kör igång och kör det vanliga racet baklänges. För att få syre så ger de sig på nitrat och då kan de i viss mån köra det tillbaka till nitrit. Det är dock ett sidospår, det som de mest ägnar sig åt är att plocka av nitraten allt syre och släppa den ifrån sig som kvävgas som lämnar akvariet utan att vara farligt på något sätt. Eftersom det ofta är överskott på nitrat i våra akvarier är det här ofta något positivt, vi blir av med nåt vi inte vill ha för mycket av. Det finns filter som använder den här vägen, via syrebrist gör man sig av med nitrat som kvävgas.

Så då var det lugnt alltså? Tyvärr inte. När bakterierna gjort slut på nitraten och syrebristen blir än mer akut ger de sig på svavel i stället. Då bildas svavelväte och det är det som är boven här. Det är det som luktar av ruttna ägg och det inte bara stinker, det är inte hälsosamt heller. Finns det svavelväte i filtret och man sen drar igång det och kör ut det i vattnet till fiskarna kan det ta en ände med förskräckelse.

Det är dock inte så stor sak med det egentligen, öppnar man filtret och sköljer lite så är man av med problemet. Bara att köra sen och då är det inga problem.
#5 - 21 juni 2015 11:39
Tack för utförligt svar Bygert.

Annons