Axelot?!

#1 - 30 juni 2005 18:17
hejsan!

var ute på äventyr idag och hittade en axelot i en affär, jag kunde bara inte motså att köpa denna helt avskyvärda varelse. dom i affären verkade inte kunna allt för mycket om dom så jag undrar om någon har erfarenhet av dom och vad dom gillar / inte gillar?

ps. köpte en blindsalamander också, nu börjar akvariumet likna en freakshow =)

// SeanChai
#2 - 1 juli 2005 07:42
Kolla in !!

Hej !!!

Här får du lite länkar:

www.axolotl.org/
www.repti.net/

Kolla även in denna!! :
http://hellbenders.sanwalddesigns.com/

MVH Roger
#3 - 3 juli 2005 15:00
tackar roger...hrm, inte bra, har läst igenom lite och jag tror inget av det axeloten vill ha i akvariumet finns i mitt =( synd att dom i affärerna bara vill sälja saker. får kanske ta och inhandla ett till akvarium bara för den lille rackaren.

igen, tackar för länkarna.

// SeanChai
#4 - 3 juli 2005 19:50
synd att dom ville bli hållna själv också :(
#5 - 3 juli 2005 20:13
...jo det är synd. vad som är mest synd är att vissa affärer bara är ute efter att sälja. man ska ha dom för sig själva, jag har andra fiskar. dom ska ha massa yta på botten att röra sig på, jag har massor med rötter och växter som han inte klättrar upp på. dom skulle ha "kallt" vatten, jag har långt över graderna som dom skulle ha för att inte bli stressade. jaja, hur som helst, det är uppgjort för att han ska dö...som jag ser det har jag bara två alternativ, 1: lämna tillbaka honom. 2: skaffa ett till akvarium bara för den helt underbara varelsen.

han är så otroligt kul att titta på, inte för att han rör sig lika snabbt som en koala (sp), inte för att han nästan aldrig simmar utan bara sakta sakta går över botten...utan för hans otroliga aptit och rovdjursaktiga ätande när han väl får tag på något =) jag var på ett av danmarks största akvarium för några år sedan och där såg jag hajar när dom blev matade...axeloten är nästan i klass med dom =) köpte en pincett idag och matar honom med den (annars hinner han inte fram till maten), han är helt brutal =)

// SeanChai
#6 - 4 juli 2005 20:40
det låter ju roligt! :) tänk på att dom blir 35 cm (vad jag läste) kanske behöver 250 liter?
men helt klart en skojj filur! kanske kan ha honom i ett akvaterrarium kan du ju ha grodor o så på land och axeloten i vattnet.
#7 - 9 oktober 2007 08:05
thomas o cindy

:)hej allihop
jag har 2 axelotter tillsammans,en vit o en brun.trivs jättebra,dom simmar runt,ligger brevid varandra,men har även plats att simma undan,gömma sej[:I].underbart goa,söker,efter handen när vi matar,ligger gjärna kvar i handen när man"klappar"på kroppen,men lite kräsna,frysta röda mygglarver,o en o annan daggmask,men inte svart mygglarver,eller krill.:pkram till er alla
#8 - 26 april 2008 19:37
jag har 2 stycken i ett 60 liters kar tror jag det är, dom är ganska små dock, har karet ganska fyllt också. Att det skulle vara för litet för stunden tycker jag inte att det ska vara, eftersom att det finns gott om platts för bägge och dom är snälla med varandra. dom är kanske 12-14 cm
#9 - 26 april 2008 19:43
Tastyfish skrev:
det låter ju roligt! :) tänk på att dom blir 35 cm (vad jag läste) kanske behöver 250 liter?

Jag tror inte dom kan bli så stora. Eftersom dom inte rör på sig behöver dom dessutom inga jättevolymer.
#10 - 28 april 2008 06:51
Enligt första länken i tråden; www.axolotl.org behöver de inte mycket utrymme, det påpekas att exempelakvariet med 120 x 31 cm bottenyta och ca 60 liters vatten är onödigt stort. Angående storleken säger den sidan att de blir 18 - 35 cm. På wikipedia anges maxstorlek till 45 cm, men att det är vanligare att de blir ca 23 cm.

Det kanske är lite som med praktbarber, de flesta artbeskrivningar säger 14 eller 15 cm som maxstorlek, jag har aldrig sett någon ens nära 10cm trots att jag odlat dom på för att vara hobbyverksamhet ganska stor skala. Och för alla er som blev nyfikna på vad som står i zoopets artbeskrivning kan jag berätta att det i skrivande stund står 14 cm.

Vad de flesta källor verkar vara överens om angående axolotlar är iaf att de inte behöver särskilt mycket utrymme.
#11 - 29 april 2008 20:56
Hej på er
Jag har två axelotlar här hemma.
Dom är i dag ca 27 cm stora, och dom rör sig ganska mycket.
Men då dom inte simmar särskilt mycket så tror jag att folk uppfattar det som dom inte behöver yta. Dom behöver definitivt inte höjd men jag tror att dom behöver markyta att kunna röra sig på.
Tror att mitt par trivs bra då jag upprepade ggr har fått lek och ägg på dem. Har inte försökt att odla fram äggen utan låter föräldrarna äta upp dem som kläcks.
Så mitt tips är helt enkelt, stor markyta att vandra runt på, ingen särskild höjd för att simma och så svalt som möjligt (mina bor i källaren) och mat regelbundet, gärna levande mask och dylikt för att stimulera rovinstinkten. Men som sagt det är min erfarnhet för att få dem att må bra.

/B

Annons