Axilur till fiskar emot tarmmask, hur?

#1 - 20 oktober 2007 21:47
Som sista utväg har jag bestämt mig för att prova Axilur (hundmaskmedel), flytande, för att få bort Camallanus ur fiskarna... En annan medicin, Camacell tog masken i bottensanden men inte i fiskarna..
Axilur pulverformen var ej vattenlöslig så därför blev det mixtur.
Alla sniglar och räkor som var kvar har dött av Camacell, kan därigenom larven inte utvecklas, utan värddjur (det där vattendjuret som är värd borde ju också ha dött då)?

Någon som har en tanke på bästa sätt att medicinera?? Det ska vara 200mg fenbendasol till 100 L, 1 ml mixtur innehåller 100 mg fenbendazol. Det blir alltså 5 ml till 250 L om jag tänker rätt!?
Detta bör väl helst tillsättas i fodret. Tänkte mig att kanske försöka smula ner torrfoder i det och sedan skrapa ner geggan i karet? Erfarenheter?? Tankar??
Lösa i vatten först eller koncentrat??

Det som återstår annars är att avliva hela gänget som jag hoppas på detta och är tacksam för tankar och synpunkter, kunskap och erfarenhet... Bring it on.. :)
#2 - 21 oktober 2007 08:34
Ingen??? [:-117]

Som sagt.. Alla tankar och idéer emottages tacksamt.. :D
#3 - 21 oktober 2007 09:43
Det finns ju metronidazole mot mask som vi använder på diskus och andra fiskar vid avmaskning.

Köp det via din vetrinär eller sök lite på google om avmaska fiskar så hittar du säkert andra mediciner än hund o katt medel ;)
#4 - 21 oktober 2007 09:58
drd skrev:
Det finns ju metronidazole mot mask som vi använder på diskus och andra fiskar vid avmaskning.

Köp det via din vetrinär eller sök lite på google om avmaska fiskar så hittar du säkert andra mediciner än hund o katt medel ;)

Jaha, tar det Camallanus då?? För jag har frågat runt bland en massa människor och ingen vet... Har som sagt redan provat Camacell som enligt bruksanvisningen ska ta Camallanus men fisken är fortfarande full med mask även om masken i gruset dog, trots att jag la torrfoder i koncentrat och att fisken åt det + medicinsmulor...
Tiden går och jag börjar ha lite tidspress... ;)
#5 - 21 oktober 2007 10:39
Levamizol är väl det som skall funka bäst men finns ju inte i sverige längre.
Såldes under namnet Decaris Vet o fanns iallfall förr o köpa genom killisällskapet. Har aldrig använt Axilur (fenbendazol) då det som du skriver extremt svårlösligt i vatten. Metronidazol tror jag inte på Mer då på PraziPro men även det får skickas efter från utlandet. Så kostnaden blir oftast högre än att köpa nya fiskar.
#6 - 21 oktober 2007 10:49
kaj.p skrev:
Levamizol är väl det som skall funka bäst men finns ju inte i sverige längre.

Såldes under namnet Decaris Vet o fanns iallfall förr o köpa genom killisällskapet. Har aldrig använt Axilur (fenbendazol) då det som du skriver extremt svårlösligt i vatten. Metronidazol tror jag inte på Mer då på PraziPro men även det får skickas efter från utlandet. Så kostnaden blir oftast högre än att köpa nya fiskar.

Ja, enligt vad jag har läst på passagen och fått veta ifrån Janne på Södermalms Akvarieaffär så är det levamizol och fenbendazol som fungerar på Camallanus.. Janne föreslog Axilur men som sagt. Jag fick ta mixturen...

Men vad tror ni.. Hur ska jag få i fiskarna det på bästa sätt... Lägga torrfoder i en stor sked och hälla på 5 ml mixtur och låta torrfodret suga upp så mycket som möjligt och sedan hälla i geggan???

Det känns som att torrfoder är bäst eftersom det suger upp vätan!?
Får de en överdos om jag häller allt på maten?
Ska jag byta vatten efter 24 timmar?

Snälla kom med tankar, annars kör jag.. Nu har jag tvekat och frågat såå mycket.. :eek: :D
#7 - 21 oktober 2007 11:06
Axilur: 200mg tablett per 100 liter vatten i akvariet. Blanda gärna i fodret.

En framgångs-rapport på nätet gjorde så att de mosade en 400mg fenbendazol-tablett och sprinklade över en portion frysfoder, lät det hela ligga och dra i 30 minuter, sen öste i alltihop - frysfoder & spad - i karet. De upprepade medicineringen dagligen i, tror jag, tre dagar.

Du behöver inte vara rädd att överdosera - fenbendazol har en gigantisk säkerhetsmarginal mellan lagom dos och farligt hög dos - så "avrunda uppåt", inte nedåt, i dosen.
#8 - 21 oktober 2007 11:23
Azur skrev:
Axilur: 200mg tablett per 100 liter vatten i akvariet. Blanda gärna i fodret.

En framgångs-rapport på nätet gjorde så att de mosade en 400mg fenbendazol-tablett och sprinklade över en portion frysfoder, lät det hela ligga och dra i 30 minuter, sen öste i alltihop - frysfoder & spad - i karet. De upprepade medicineringen dagligen i, tror jag, tre dagar.

Du behöver inte vara rädd att överdosera - fenbendazol har en gigantisk säkerhetsmarginal mellan lagom dos och farligt hög dos - så "avrunda uppåt", inte nedåt, i dosen.

Tackar.. Nu köpte jag mixturen så jag kör på det då.. Ska göra då 3 dag i rad.
Byta vatten emellan???? :)
#9 - 21 oktober 2007 11:32
Jag vet inte vad mixturen innehåller, men tippar den är bättre än tabletten, tabletten består mest av majsmjöl och skitar ned rätt mycket.
Nej, inga vattenbyten förrän kuren är slut.

Jag skulle rekommendera att du upprepar kuren efter 14 dagar, för den händelse fisken blivit återinfekterad - jag tror inte fenbendazolen dödar maskens ägg.

EDIT: Jag glömde... Räkor tar inte skada av fenbendazol, men det är direkt döden för snäckor, så har du snäckor du vill hålla vid liv, lyft ut dem INNAN du häller i fenbendazol.
#10 - 21 oktober 2007 11:44
Azur skrev:
Jag tippar mixturen är bättre än tabletten, tabletten består mest av majsmjöl och skitar ned rätt mycket.

Nej, inga vattenbyten förrän kuren är slut.

Jag skulle rekommendera att du upprepar kuren efter 14 dagar, för den händelse fisken blivit återinfekterad - jag tror inte fenbendazolen dödar maskens ägg.

EDIT: Jag glömde... Räkor tar inte skada av fenbendazol, men det är direkt döden för snäckor, så har du snäckor du vill hålla vid liv, lyft ut dem INNAN du häller i fenbendazol.

Återigen tack.

Nej, du förvarnade om det innan så jag tog ut alla räkor och sniglar jag fick tag på resp fick plats med innan jag började med Camacell.

Men du är säker på att det inte tar räkor för då kan jag pytsa tillbaka ett gäng Crystal när jag har bytt vatten 10 ggr efter Camacell medicineringen.. Då behöver jag inte byta 30% 10 ggr efter sista Axilurbehandlingen?! Det lilla räkkaret är grymt överbefolkat nu :D

Men jag tror att jag tar torrfoder istället eftersom det suger upp vätskan.

Återigen. Enligt min mening är du underbart kunnig och generös med dina kunskaper... Tack. :D
#11 - 21 oktober 2007 12:40
Jaså jag hade redan varnat? Haha, jag börjar bestämt bli senil. :D

Mja... säker och säker. Jag testade att hälla 10x dosen av axilur i en 10 litershink med ett par amanoräkor och några snäckor i, och räkorna var fortfarande efter en vecka vid liv, men alla snäckor var döda. Jag är därmed säker på att axilur inte är akutgiftigt för räkor, men jag är inte säker på om den har några långtidseffekter, eller om andra räkarter reagerar annorlunda. Har du räkorna redan ute ur karet är det nog bäst att låta dem stanna ute tills behandlingen är klar.
#12 - 21 oktober 2007 12:52
Azur skrev:
Jaså jag hade redan varnat? Haha, jag börjar bestämt bli senil. :D

Mja... säker och säker. Jag testade att hälla 10x dosen av axilur i en 10 litershink med ett par amanoräkor och några snäckor i, och räkorna var fortfarande efter en vecka vid liv, men alla snäckor var döda. Jag är därmed säker på att axilur inte är akutgiftigt för räkor, men jag är inte säker på om den har några långtidseffekter, eller om andra räkarter reagerar annorlunda. Har du räkorna redan ute ur karet är det nog bäst att låta dem stanna ute tills behandlingen är klar.

Nå, det var ett bra tag sedan.. Jag har ju hållit på med det här ett tag.

Bra då vet jag att jag inte behöver vänta lika länge med att stoppa tillbaka räkorna. Jag måste bara få Camacell ur gruset för jag märker att vattnet skummar när jag dammsuger botten. Någon sa att Camacell bara var verksamt i 2-3 dagar men jag vågar inte chansa!?

Tack för svaren.. :)
#13 - 21 oktober 2007 13:46
Det gick jättebra att få fiskarna att äta den preparerade maten. Dessutom har mixturen spridit sig väldigt bra i vattnet så jag behöver inte vara rädd för att inte allt och alla ska få i sig medicinen... Inkl eventuella marrar i gruset..

Nu återstår att se hur masken dör och fiskarna klarar det.. [:o] Är rädd för att jag kommer att få se någon mask försöka ta sig ut genom bukväggen.. [xx(]
#14 - 21 oktober 2007 14:31
hej! mina fiskar fick camallanus, första gången behandlade jag med flubenol (gick att köpa i tablettform på apoteket förra året) och andra gången lyckades jag få tag på levamisol via http://akvariesiden.akvariefisk.dk/

maskarna försvann med flubenolen men behandlningstiden är typ 1 år! behandlingstid med levamisol är endast 10 dagar. har inte fått återfall.
#15 - 21 oktober 2007 15:30
Åhh.. var har du varit då???

lenis3 skrev:
hej! mina fiskar fick camallanus, första gången behandlade jag med flubenol (gick att köpa i tablettform på apoteket förra året) och andra gången lyckades jag få tag på levamisol via http://akvariesiden.akvariefisk.dk/

maskarna försvann med flubenolen men behandlningstiden är typ 1 år! behandlingstid med levamisol är endast 10 dagar. har inte fått återfall.

Jag har skrivit om Camallanus här på Zoopet under parasiter eller något sådant. Vi är flera stycken som har råkat illa ut och ingen vet var man kan få tag på levamisol för det är det som är förbjudet i Sverige nu??? Hur går det då om man åker på en koll?? Är det inte olagligt att importera då??

1 år??? :eek: :eek: :eek: Nu sa Azur att det har lyckat med upprepad behandling efter 2 veckor och det har jag hört från Janne också så jag håller hoppet uppe nu.. [:o] [:o]

Jag kontaktar dig om det inte går vägen med Axilur... :D
#16 - 21 oktober 2007 16:32
mm jo det är förbjudet i sverige för att det är cancerarrogent...men å andra sidan är det väl lika cancerarrogent här i sverige som det är i danmark och där är det uppenbarligen inte förbjudet!

den där artikeln som jag skrev om i mitt pm till dig, i den står det om flubenol. Minns inte helt hundra, men tror man först behandlar 2 gånger efter varandra och sen en gång efter ett halvår och en gång efter ytterligare ett halvår.

hm.. förstår inte riktigt, har Azur behandlat med flubenol i bara 2 veckor?

jag vet att jag såg en köpes-annons på levamisol för ett tag sen på ciklid.se, kanske fick den personen tag på det, det vet jag inte..men kanske kan vara värt att testa lägga ut en annons där
#17 - 21 oktober 2007 17:21
lenis3 skrev:
mm jo det är förbjudet i sverige för att det är cancerarrogent...men å andra sidan är det väl lika cancerarrogent här i sverige som det är i danmark och där är det uppenbarligen inte förbjudet!

den där artikeln som jag skrev om i mitt pm till dig, i den står det om flubenol. Minns inte helt hundra, men tror man först behandlar 2 gånger efter varandra och sen en gång efter ett halvår och en gång efter ytterligare ett halvår.

hm.. förstår inte riktigt, har Azur behandlat med flubenol i bara 2 veckor?

jag vet att jag såg en köpes-annons på levamisol för ett tag sen på ciklid.se, kanske fick den personen tag på det, det vet jag inte..men kanske kan vara värt att testa lägga ut en annons där

Du får läsa Azurs inlägg ovan... 3 dagar i rad, upprepa kuren efter 14 dagar...

Om man inte blir av med maskarna förrän på 1 år så måste det bero på att man tog död på värddjuren, sniglarna, och därigenom självdog masken efter ett år... Alltså hade medicinen inte mer verkan än ett snigeldödarmedel???

Frågan är om jag vågar stoppa tillbaka sniglar i stora karet från räkkaren eftersom jag har tagit dem från stora karet så då har de troligtvis också har masken då??? I räkkaren kan ju masken inte överleva eftersom det inte finns några fiskar att parasitera på... Så sniglar vågar jag isåfall inte ta därifrån förrän om 1 år?!

Du kanske kan spara den där killens mail så "vi" här på Zoopet har ett alternativ om vi inte blir av med masken med Axilur... ;)
#18 - 21 oktober 2007 18:00
Använder men enbart Flubenol så är det lång behandlingstid. Men om det kombineras med DSMO så går det betydligt fortare. Förr kunde man få DSMO från SVA vet ej hur det är idag.

(DSOM Dimetylsulfoxid är en antiinflammatorisk substans som genom sin uppbyggnad har en unik penetrationsförmåga i vävnad).
#19 - 21 oktober 2007 18:14
aha nu såg jag, trodde han skrev om alixur:)

flytta inte runt med vare sig växter, fiskar eller sniglar eller tillbehör mellan akvarierna om du har camallanus i nåt av dom!!! räcker mer att ett ägg kommer i och sen är det akvariet smittat. (jag la i smittade scalarer i mitt sällskapsakvarie i 3 timmar, först då såg jag att de var fulla med mask, och tre månader senare såg jag de där äckliga maskarna!) det räckte alltså med 3 timmar.
minns inte hur flubenolen verkade, men anledningen till den långa behandlingstiden har jag för mig var att den inte tog död på äggen utan bara maskarna. äggen var alltså tvugna att kläcks för att man skulle kunna få bort eländet.

jag medicinerade i alla mina akvarier samtidigt.. har för mig sniglarna dog när jag använde både flubenol och levamisol..men inte säker..
#20 - 21 oktober 2007 18:25
En knivsudd flubenol i akvariet tar ju kol på hydrorna (och på sikt de flesta snäckorna). Varför skulle det inte funka på camallanus. Amerikanarna kallar dom förresten "comeoutoftheanus". Får se om jag orkar med en smiley. :) jo det gick...
Guest
#21 - 21 oktober 2007 18:26
Jag har framgångsrikt medicinerat med axilur i tablettform och alla parasiterna dog efter ca två veckor.
#22 - 21 oktober 2007 18:53
Lutt skrev:
Jag har framgångsrikt medicinerat med axilur i tablettform och alla parasiterna dog efter ca två veckor.

Super... Känns som om jag kan behöva all uppmuntran nu... :D :D :D
#23 - 21 oktober 2007 18:55
erikthur skrev:
En knivsudd flubenol i akvariet tar ju kol på hydrorna (och på sikt de flesta snäckorna). Varför skulle det inte funka på camallanus. Amerikanarna kallar dom förresten "comeoutoftheanus". Får se om jag orkar med en smiley. :) jo det gick...

Hur menar du?? Varför skulle det ta Camallanus för att det tar snäckor?? Är det för att snäckorna är värddjur eller är de skapta lika på något vis?? Själv har jag inte svårt att klicka in glada inslag i vardagen.. :D :D :D
#24 - 21 oktober 2007 19:03
haha fräscht! men det är ju verkligen vad det är :S
#25 - 21 oktober 2007 19:14
Katharina skrev:
Hur menar du?? Varför skulle det ta Camallanus för att det tar snäckor?? Är det för att snäckorna är värddjur eller är de skapta lika på något vis?? Själv har jag inte svårt att klicka in glada inslag i vardagen.. :D :D :D

har du inte läst på alls???
#26 - 21 oktober 2007 19:21
erikthur skrev:
har du inte läst på alls???

Nej, jag är en mycket glad amatör med mycket liten tid att sitta och läsa... och till skillnad från dig så finns det folk som Azur som gladeligen och ödmjukt delar med sig av sina kunskaper istället för att göra sig märkvärdiga. Om du ska vara nedlåtande så behöver du inte svara på mina frågor.... Om jag visste så skulle jag väl inte fråga, men det är så jag lär mig och så småningom kan hjälpa någon annan...;)
#28 - 21 oktober 2007 19:32
erikthur skrev:

Tack.

Jag satt precis och sa att fiskarna inte ser så pigga ut nu och när jag läser på tråden står det att pastan täpper till gälarna????

Jaha... Ska jag börja med vattenbyte nu då???

Jag la ju mat i pastan men allt sögs ju inte upp av torrfodret... :eek:

Men där stod det pastan och jag har mixtur??? Är lite stressad nu...
#29 - 21 oktober 2007 19:41
Har tyvärr ingen aning om pasta...
#30 - 21 oktober 2007 19:46
Pumpen gick lite dåligt så filtret hade nog blivit fullt med medicin... Kramade ur det så att den satte fart och nu är det ordentliga vågor igen på ytan... Fiskarna verkar piggare...

Snälla är det någon som vet ifall mixturen också täpper igen gälarna??? Det står pastan på länken som erikthur la upp!!!

Ha ha.. Kände mig så stressad (som ett litet barn med sitt första kar) så jag tog filtret helt sonika till kranen och tror ni inte att jag tog ljummet vatten, så nu får jag väl nitritspik på köpet också... [:o] :D Dör de inte av masken, så dör de av medicinen eller nitritspik... Kunde lika gärna ha avlivat allesammans på en gång istället för att plåga dem så här.. [:-118] :D
#31 - 21 oktober 2007 20:15
det var den artikeln jag menade! förut gick den att nå via svenska guppysällskapets hemsida.
jag har också hört att medicinen täpper igen gälarna på fiskarna, men å andra sidan har jag sett en akvarieförening som medicinerade genom att blanda flubenol-pasta med räkmixen. fast fiskarna blev inte friska.

du får nog hålla ordentig koll på firrarna, det borde ju synas på dom om gälarna täpps igen? jag har ingen aning, men gissar att det borde synas.

en del bra bakterier bor i sanden och så länge du inte bytte en massa vatten samtidigt som filter-rengörinigen så är det nog lugnt.
#32 - 21 oktober 2007 20:26
lenis3 skrev:
det var den artikeln jag menade! förut gick den att nå via svenska guppysällskapets hemsida.

jag har också hört att medicinen täpper igen gälarna på fiskarna, men å andra sidan har jag sett en akvarieförening som medicinerade genom att blanda flubenol-pasta med räkmixen. fast fiskarna blev inte friska.

du får nog hålla ordentig koll på firrarna, det borde ju synas på dom om gälarna täpps igen? jag har ingen aning, men gissar att det borde synas.

en del bra bakterier bor i sanden och så länge du inte bytte en massa vatten samtidigt som filter-rengörinigen så är det nog lugnt.

Ha ha.. Jo, jag vet att det bor snälla bakterier i sanden, jag bara överdramatiserade det hela lite för att det var ju lite kul... Här får man panik som en 10 åring med sin första fisk... :D :D

Jag tror inte att det syns om gälarna blir tilltäppta... Jag tror att man ser det på att de står och kippar vid ytan och är allmänt slöa... Nu verkar de piggare efter att pumpen kom igång ordentligt igen iaf..

Såg precis att min Eldstjärt, som har blivit så attans elak, har huggit en av honorna vid gälen och att hon har ett sår där... Om han inte hade mask (har i o för sig inte sett några symtom på honom, ont krut, ni vet), så kunde jag ge bort honom eller lämna in honom till Zoo men nu får de stackars enldersguppyna stå ut med den elakingen också.. :( :D
#33 - 21 oktober 2007 21:00
Att pastan täpper till gälar förvånar mig inte - det är ju en mycket fet salva. Jag försökte kolla vad mixturen innehåller, och jag kan inte tänka mig att den täpper till några gälar.
Däremot innehåller den en alkohol som förmodligen är giftig för fisken. Jag vet inte om det kan vara dödligt för dem, jag skulle gissa att den inte är det i de här koncentrationerna.

Att dina fiskar mår dåligt kan vara pga alkoholen, eller det kan vara pga att de har tarmarna fulla av döda maskar.

Axilur verkar direkt på masken, att den dödar snäckor, hydror, plattmaskar, och andra mjukkroppade organismer är en icke önskvärd sidoeffekt.

Snäckor är inte mellanvärd åt Camallanus. Beroende på art och "variant" har Camallanus antingen direkt utveckling (dvs inga mellanvärdar alls, utan det smittar direkt mellan fiskarna), eller använder hoppkräftor (copepoder) som mellanvärd. Jag vet inte ifall just din "akvarie-camallanus" har mellanvärd. Vissa akvarie-populationer lär kunna använda bägge metoderna, beroende på ifall det finns hoppkräftor i miljön.

Om det är en stam som har mellanvärd är det tänkbart det blir svårare att knäcka den - masklarverna kan mycket väl vara skyddade av hoppkräftornas skal, så endast de vuxna maskarna dödas av maskmedlet, och fiskarna återinfekteras då när de äter hoppkräftor. Jag vet inte heller hur länge ägg kan bli liggande i bottenlaget, väntande på att bli uppätna av en hoppkräfta. Kanske bara dagar, kanske åratals.

Visar det sig att fisken gång på gång återinfekteras behöver du bryta Camallanus livscykel. Mitt förslag då vore att flytta fisken till ett oinrett akvarium utan växter (för att minimera risken att hoppkräftor finns kvar) och medicinera dem igen där - och riva det ursprungliga akvariet, kasta växterna, och tvätta sand och utrustning med klorin, låta allting torka helt torrt, och sen starta om.
Det är nämligen tyvärr rätt svårt att döda kräftdjur, deras tjocka skal skyddar dem mot de flesta mediciner man som amatörakvarist kan få tag i.

Någon föreslog DMSO. DMSO är en så kallad "bärarmolekyl", den kan penetrera hud och dra med sig andra kemikalier, kemikalier som på egen hand inte tar sig igenom hud. Den här egentligen mycket otrevliga egenskapen gör att jag misstänker att den inte får köpas & säljas hur som helst.

Jag bör också säga att jag har ingen personlig erfarenhet av Camallanus, tackochlov. Jag har läst om masken, jag kan en hel del om rundmaskars och parasiters biologi, och har vänner vars besättningar drabbats, men har ännu aldrig haft några smittade fiskar själv.
Mina råd baserar sig alltså på teori och andrahansuppgifter. Jag kan ha fel.
#34 - 21 oktober 2007 21:15
Det finns inte i min värdsbild att du har fel.. Du är min guru.. :D

Nej, jag läste också att de kan föda levande larver... Så i såfall finns det inga ägg..

Jag orkar nog inte stå och tvätta allt så där.. Då köper jag nytt.. Börjar att känna mig lite sugen på Tanganiyka eller Malawis igen så det är bäst att de överlever det här annars byter jag inriktning.. :D Räkorna är dock ett hinder.. Vill rymmas med dem i stora karet.. De blir så många om de går utan fisk..

Man kan inte köra sanden i ugnen???

Jag undrar när ynglen blir smittade, tänkte på den varianten också.. Att endast spara yngel.. Men i såfall måste jag ha dem i räkkaret och risken finns att Camacell finns där också eftersom jag har tagit vatten, smuts, inredning, sniglar osv från stora karet till de små... :(

Tack för ditt utförliga inlägg... ;)
#35 - 22 oktober 2007 07:49
jag köpte flubenolpulver, och detta skulle man lösa upp i sprit, jag upplevde inte att mina fiskar mådde dåligt av alkoholen, det var ju så liten mängd.

du kanske kan kolla hur lutt har medicinerat sina fiskar? han skrev "tablettform" och den behandlingsmetoden verkar skilja sig från din eftersom du har alixuret blandat in i maten.

(eldstjärtar är riktiga tyranner! min favvofisk Eldis eldstjärt blev hela 11 år)
#36 - 22 oktober 2007 17:16
lenis3 skrev:
jag köpte flubenolpulver, och detta skulle man lösa upp i sprit, jag upplevde inte att mina fiskar mådde dåligt av alkoholen, det var ju så liten mängd.

du kanske kan kolla hur lutt har medicinerat sina fiskar? han skrev "tablettform" och den behandlingsmetoden verkar skilja sig från din eftersom du har alixuret blandat in i maten.

(eldstjärtar är riktiga tyranner! min favvofisk Eldis eldstjärt blev hela 11 år)

Jag valde mixturen för att tabletterna inte gick att lösa i vatten. Det borde ge en sämre spridning i karet, tänkte jag... Azur bekräftade att mixturen troligen är bäst..

De mår bra än så länge.. Det var för att pumpen slammade igen och satt lite lågt i karet de inte mådde bra.. Säkerligen försämras deras syreupptag av medicinen och då i synnerhet om den bildar en hinna på ytan...
Jag gjorde rent pumpen och brassade på den så den sprutar upp en regäl våg över ytan så nu är det nästan svallvågor i karet... Efter det blev de pigga och glada... Möjligen att en av de riktigt gamla hannarna ser lite blek ut...

Jag ser inga maskar i rumpan på fiskarna :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D:D

Nu är det dags för nästa medicinering, hua...

Åhh.. Ett av småynglen håller på att utvecklas som den finast ungfisken som dog av masken.. Jättespännande att se vad det blir av den lilla killen... (Odlade endlers) Nu känns det iaf lite hoppfullt... ;)
#37 - 22 oktober 2007 17:21
Azur skrev:
Snäckor är inte mellanvärd åt Camallanus. Beroende på art och "variant" har Camallanus antingen direkt utveckling (dvs inga mellanvärdar alls, utan det smittar direkt mellan fiskarna), eller använder hoppkräftor (copepoder) som mellanvärd. Jag vet inte ifall just din "akvarie-camallanus" har mellanvärd. Vissa akvarie-populationer lär kunna använda bägge metoderna, beroende på ifall det finns hoppkräftor i miljön.

Bara för att klargöra vad jag skrev så menade jag inte att snäckor är någon mellanvärd bara att de lär dö sakta av flubenol.
De problem några av oss hade i Uppsala på 1980-talet skyllde vi på levande foder vi fångat här och där och mest misstänkt var då dammen i stadsskogen.
#38 - 22 oktober 2007 17:29
tabletterna kan man mortla sönder och därefter lösa upp i sprit.

från smittotillfälle till synlig mask kan det ta tre månader, så bara för att du inte ser mask betyder det nödvändigtvis inte att fisken är frisk.. så att du vet.

Lena-Maria
#39 - 22 oktober 2007 17:38
lenis3 skrev:
tabletterna kan man mortla sönder och därefter lösa upp i sprit.

från smittotillfälle till synlig mask kan det ta tre månader, så bara för att du inte ser mask betyder det nödvändigtvis inte att fisken är frisk.. så att du vet.

Lena-Maria

Varför ska jag hålla på med det när jag kan köpa mixtur??? :D

Ja, jag vet.. Men om man medicinerar efter 2 veckor, samma kur så ska man ju kunna ta död på dem med... Problemet är väl om man har den typen av Camallanus som lägger ägg... Som Azur skrev att vissa sorter kan lägga ägg om det inte finns några mellanvärdar för larverna (lr vad de nu kallas) i karet!!!!

Jag säger ju att de måste vara aliens!!! :D
#40 - 22 oktober 2007 18:20
mm skrev mest om tabletterna om nån läser denna tråd och inte kan få tag på alixur-mixen...håll oss uppdaterade:)
#41 - 22 oktober 2007 20:12
lenis3 skrev:
mm skrev mest om tabletterna om nån läser denna tråd och inte kan få tag på alixur-mixen...håll oss uppdaterade:)

Om ett litet apoteket inte har mixturen hemma så kan de ta in den på några dagar... 5 ml gick till mitt 250 L kar x 3 ggr och upprepas efter 2 v = 30 ml för ett 250 L kar. Fanns 50 ml flaska som kostade runt hundringen.. Super.

Azur hade rätt som vanligt. Det fungerade jättebra med att ta en portion frysfoder. Vattnet spädde ut medicinen också så att det fördelades bättre i vattnet i stället för att sjunka till botten.. Hoppas bara att frysfodret suger upp medicinen ordentligt. Men enligt Azur hade det gett bäst testresultat..

Än så länge mår alla bra efter andra dosen. Yt-/vattencirkulationen verkar avgörande för hur de mår. [:o] ;) Några av de svagaste står gärna vid ytan.

Tack för din hjälp och engagemang Lenis3, känns jättebra att få berätta om hur det går för folk som är intresserade.. På jobbet väntar de bara plågat på att man ska ha berättat klart... :D
Guest
#42 - 22 oktober 2007 21:31
Katharina skrev:
Jag valde mixturen för att tabletterna inte gick att lösa i vatten. Det borde ge en sämre spridning i karet, tänkte jag... Azur bekräftade att mixturen troligen är bäst..

Axiluren i tablettform skall krossas och sedan blandas med foder dvs du lägger inte i tabletten i karet.
Men nu använde du dig inte av tablettformen och jag kan säga dig att mina tabletter löstes iaf upp i vatten.
#43 - 22 oktober 2007 21:47
Lutt skrev:
Axiluren i tablettform skall krossas och sedan blandas med foder dvs du lägger inte i tabletten i karet.

Men nu använde du dig inte av tablettformen och jag kan säga dig att mina tabletter löstes iaf upp i vatten.

Jaha.. På Apoteket sa hon iaf att det stod i anvisningen att de inte är vattenlösliga och eftersom jag har (eller har haft?) mask i gruset också så vill jag ju att det som inte fiskarna hinner äta upp (ligger ju mat i där också) ska inte bara sjunka ner i klumpar utan spridas i vattnet...

Ja, ja.. Det verkar fungera så här långt.. Inga maskar iaf... :D Du upprepade aldrig din kur va??? Hade du ordentlig spridning på masken?? Såg du dem hänga ut ur fisken???
Guest
#44 - 23 oktober 2007 03:40
Katharina skrev:

Ja, ja.. Det verkar fungera så här långt.. Inga maskar iaf... :D Du upprepade aldrig din kur va??? Hade du ordentlig spridning på masken?? Såg du dem hänga ut ur fisken???

Japp det var så jag upptäckte dom.

Jag upprepade varje dag:D i två veckor. Ja de maskarna som fanns i gruset brydde jag mig inte om utan det var honorna jag ville åt, jag tror nog att maskarna i gruset dog rätt snabbt de också.
#45 - 23 oktober 2007 15:54
Lutt skrev:
Japp det var så jag upptäckte dom.

Jag upprepade varje dag:D i två veckor. Ja de maskarna som fanns i gruset brydde jag mig inte om utan det var honorna jag ville åt, jag tror nog att maskarna i gruset dog rätt snabbt de också.

Åhh.. Mitt hopp lever... :D Bytte du vatten emellan??? Tycker lite synd om dem... [:o] Körde du med 200 mg till 100 L???

Jag ska köra sista kuren idag och det gick jättebra igår.. Pumpen är alltså avgörande för att de ska må bra...
#46 - 23 oktober 2007 18:56
ojojoj... vad har du råkat ut för... oj vad jag lider med dig
hoppas verkligen att din dunerkur nu gör mos på dessa äckelpeckelna.

*läser magisk ramsa åt dom där ormhuvudena att ge sig hädan*

/eva
#47 - 23 oktober 2007 19:01
EvaLeva skrev:
ojojoj... vad har du råkat ut för... oj vad jag lider med dig

hoppas verkligen att din dunerkur nu gör mos på dessa äckelpeckelna.

*läser magisk ramsa åt dom där ormhuvudena att ge sig hädan*

/eva

Tack.. Men det verkar inte som den fungerade.. Nu ser vi mask i rumpan på en ung fiskhona... Det lutar alltså åt att Lutt har rätt... Man måste kanske köra i ett i 2 veckor..

Jag har fått ett erbjudande om att köpa Levamisol om det här inte fungerar.. Snart hade det varit billigare att köpa nya fiskar men vi (här på Zoopet) kanske lär oss något för framtiden... Alltså, jag är försökkanin.. :D Nu är det dags för 3 e dosen.. Helt klart har det gjort nytta, vi har sett mask på en hona på 2 dagar, innan medicinering med Axilur såg vi på alla honorna..[:o]
#48 - 24 oktober 2007 21:00
Hallååå... Lutt???? Är du där???? :D [:-84] [:-9] [:-42] [:-117]

Bytte du vatten under de två veckor du medicinerade??? ;)
#49 - 27 oktober 2007 13:06
Uppdatering..

En ung hona har fortfarande en mask i ändan... Förrut såg vi 3 maskstjärtar på henne så det blir bättre men inte bra än... Attans envist.. Fortsätter att medicinera med Axilur men jag nöjer mig med varannan dag för jag hittade en ål idag, (trodde inte att det fanns någon kvar så mycket som jag har rotat runt i karet), den mådde inte bra, balanssinnet och gälarna var påverkade.. Det har alltså tagit 2 veckor av behandling med Camacell och Axilur innan den dog!? och den dog inte samma dag som medicinering så medicinen är verksam i flera dagar verkar det som...

4 äldre honor som tidigare har varit angripna av mask är nu magra och har grumliga och delade fenor, fenröta?

Det känns som om det hade varit snällare att avliva all fisk med symtom och sedan behandlat karet för de som var kvar... :(
#50 - 27 oktober 2007 13:46
Det är oftast effektivast att avliva all fisk som visar symptom, utom kanske för de allra enklaste sjukdomarna som vitaprick, pga att framgångs-procenten är så låg. Egentligen är det bästa att bara försöka behandla dyr fisk, eller fisk man bryr sig särskilt om, och omedelbart förstöra alla billiga fiskar som blir sjuka. Hårt, och ett råd jag tillochmed själv har svårt att följa, men räddar i längden fisk.

Camallanus har väldigt svåra effekter på fisken, och ju hårdare parasiterade de är desto större bestående skador - även de som överlever löper stor risk att de är sterila.

Jag tror inte att Axilur har någon märkbar effekt på fisken i sig. Camacell innehåller flera maskmedel förutom flubenol, och jag vet inte hur de är, det är möjligt de har svårare bieffekter, men en möjlighet är att dina fiskar fått en räcka sekundärinfektioner pga deras nedsatta immunförsvar. Det är tyvärr mycket vanligt att en sjukdom följs av flera.

Det kan också vara så att vattenkvaliteten blivit sämre? Axilur borde inte störa filterbakterierna, men återigen vet jag inte hur de extra medlen i Camacell beter sig.
#51 - 27 oktober 2007 14:12
Håller med Azur, så gjorde vi på 1980-talet iaf - dvs avlivade - och svor ve och förbannelse över det levande foder vi skyllde smittan på. Men nästa år var vi nog där och fångade igen. Man glömmer så lätt... Och man kunde ju ha fel...
:)
#52 - 27 oktober 2007 15:45
Erikthur: råkade ni ut för Camallanus redan då? Jag hade aldrig hört talas om Camallanus förrän för en tre-fyra år sedan, och trodde det var en relativt ny sjukdom inom akvaristiken...
#53 - 27 oktober 2007 17:54
Visst gjorde vi det - vi hade även en artikel om det i Aquan men jag tyckte den var lite för avancerad för att republicera på min zoon.
#54 - 27 oktober 2007 19:23
Azur skrev:
Det är oftast effektivast att avliva all fisk som visar symptom, utom kanske för de allra enklaste sjukdomarna som vitaprick, pga att framgångs-procenten är så låg. Egentligen är det bästa att bara försöka behandla dyr fisk, eller fisk man bryr sig särskilt om, och omedelbart förstöra alla billiga fiskar som blir sjuka. Hårt, och ett råd jag tillochmed själv har svårt att följa, men räddar i längden fisk.

Camallanus har väldigt svåra effekter på fisken, och ju hårdare parasiterade de är desto större bestående skador - även de som överlever löper stor risk att de är sterila.

Jag tror inte att Axilur har någon märkbar effekt på fisken i sig. Camacell innehåller flera maskmedel förutom flubenol, och jag vet inte hur de är, det är möjligt de har svårare bieffekter, men en möjlighet är att dina fiskar fått en räcka sekundärinfektioner pga deras nedsatta immunförsvar. Det är tyvärr mycket vanligt att en sjukdom följs av flera.

Det kan också vara så att vattenkvaliteten blivit sämre? Axilur borde inte störa filterbakterierna, men återigen vet jag inte hur de extra medlen i Camacell beter sig.

Vattenkvalitén är absolut sämre, algerna frodas på rutorna, jag har inte skrapat dem förrut (startade i december) nu skulle jag behöva skrapa dem igen 2 veckor senare...

Var inne hos Janne idag och han rekommenderade att jag hade i lite salt för att stärka dem så nu ska jag hälla i 1,25 dl (karet är 250L) vilket känns mycket för mig även om jag förstod på Janne att jag skulle kunna hälla i mer... Jag brukar ju inte ha salt eftersom jag har räkor...

Jag har också hört av Janne att Camallanus var ett stort problem förr, speciellt i Europa och att det skrevs långa artiklar om hur man skulle kunna gå tillväga men sedan kom Levamisol och problemet var över ända tills det blev förbjudet... Blää...

Jag har svårt att avliva de här fiskarna eftersom den är framavlad och inte lätt att ersätta... Speciellt det exemplar som fortfarande har en synlig maskstjärt i ändan, är mycket fin och unik.
MEN JANNE GAV MIG NYTT HOPP... Han berättade att den där sugmunnen inte alltid släpper även om masken är död!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och det märkte jag ju när jag fick upp mask i hinken, fast jag spolade hett vatten i hinken så släppte inte masken hinken utan jag fick ta bort den med papper... Så Janne menade på att den masken som syns kanske är död men hänger fast iaf..

Jag tror att jag avbryter behandlingen nu och avvaktar en vecka för att sedan behandla i 3 dagar igen.. Om nu masken faktiskt är död så är det ju synd att döda fisken pga dålig vattenkvalité... [:o] "Pest eller kolera"
#55 - 29 oktober 2007 12:37
du ser att maskarna är döda när de är bruna..dvs inte längre röda, för när de är röda lever de

edit: kan tillägga att mina ancistrusar inte blev sterila av masken
#56 - 29 oktober 2007 20:11
lenis3 skrev:
du ser att maskarna är döda när de är bruna..dvs inte längre röda, för när de är röda lever de

edit: kan tillägga att mina ancistrusar inte blev sterila av masken

Nej, de ser inte bruna ut utan illröda... Dessutom har det gått så många dagar nu att de borde ha lossnat... Hua... Fisken mår inte bra... Flera har strykit med, alla neontetror utom 3 st...
Jag fattar inte att medicinen inte biter på henne?? Det innebär ju att jag har fullt med nysläppta maskbebisar och inte kan göra sista behandlingen förrän om 2 veckor till?!

Som sagt, det känns som att man skulle ha avlivat all vuxen fisk direkt, flyttat ynglen till räkkaret och kokat all inredning.. Hade sparat både pengar och fiskens lidande... Nu löper dessutom alla yngel risk att dö istället... Svårigheten ligger ju i att veta om ynglen också är smittade redan... Hua... Börjar tröttna på fisk... redan efter ett halvår.. :( :D
#57 - 29 oktober 2007 21:57
om de vuxna har maskarna har säkert ynglena också-.

är de illröda skulle jag säga att de lever. "mina" maskar blev tydligt bruna och allt mer färglösa när de dött.
de fiskar som ser alldeles för dåliga ut tycker jag att du ska avliva (på ett humant sätt - skära av huvudet..) och sen tycker jag nog du ska försöka få tag på levamisol. då slipper du oroa dig.
#58 - 30 oktober 2007 08:00
erikthur skrev:
Visst gjorde vi det - vi hade även en artikel om det i Aquan men jag tyckte den var lite för avancerad för att republicera på min zoon.

Om du har en artikel om Camallanus så vill jag hemskt gärna läsa den om jag får
#59 - 30 oktober 2007 10:45
Jag har levamisole till dig...pmat dig!
#60 - 30 oktober 2007 13:24
Knyttet skrev:
Om du har en artikel om Camallanus så vill jag hemskt gärna läsa den om jag får

Har du kommit fram till vad det är du har??

Har du detta så kan jag nästan inte ge något annat råd än att försöka få tag på Levamisol från USA.. Eller avliva all fisk... Detta med Axilur var en plågsam död för mycket fisk utan ett 100% resultat, om det åtminstonde varit klart nu... Dock hittar jag fortfarande ingen mask i sanden...[:o]
Ett alternativ är ju att avliva all med säkerhet smittad fisk och sedan behandla resten av fisken och karet med ett medel... Pest eller kolera som sagt...

Nu står det närapå 20 småyngel uppe vid ytan, de brukar simma omkring i karet... De har väl fått fenrötesmittan också... Jag fick ju rådet att inte hälla i fungistop i karet utan ta upp smittad fisk och behandla bara dem och sedan hälla i salt i karet..
Alla neontetror dog omgående, jag vet inte om det var fenrötan eller saltet men sen läste jag att Kramfors skrev att man ska dela upp saltet och "vänja in" det och inte hälla i allt på en gång... Blää...
Till min förvåning fick jag syn på en levandes crystalräka!!!!! :D Hur nu det gått till... Generna på räkorna från Akvarielagret måste vara otroligt livsdugliga... :D
#61 - 30 oktober 2007 18:20
katarina: kan du se maskar i sanden? Jag såg aldrig några maskar nånstans förutom i fiskarna då.
#62 - 30 oktober 2007 19:27
lenis3 skrev:
katarina: kan du se maskar i sanden? Jag såg aldrig några maskar nånstans förutom i fiskarna då.

Ja, och Janne på Södermalms Akvarieaffär förklarade det med att mina odlade endlers är så små att vuxna maskhonor inte får plats i dem utan tvingas ut. Jag såg inga i sanden när Kakaduacikliderna hade det, då hade jag hunnit reagera tidigare.
De kan leva och föröka sig i sanden i upp till 1 år utan fisk i karet. Jag har ju sagt att detta om något måste vara utomjordingar!!!! [xx(]
#63 - 30 oktober 2007 19:32
Uppdatering..

Jag har beslutat mig för att försöka med Axilur igen om ca en vecka... Jag plockade ut den honan som fortfarande visar mask i rumpan idag och då bör de ägg som hon släppte hunnit kläckas på en vecka eller?

Men hur ska jag lämpligast göra efter??

Balansen är förstörd så det känns ju angeläget att återställa den så snabbt som möjligt med så lite ansträngning för fisken som möjligt, om det nu blir några kvar.. [:o]

Alt 1. Tömma 90 % av karet efter 24 timmar och då plocka ur all inredning och röra runt i sanden som sjutton för att försöka få upp all medicin. Sedan stoppa ner en sådan tablett, "bakteriebomb", med snälla bakterier som gör hela karet mjölkigt i en vecka.

Alt 2. Röja 1/3 av karet och 1/3 av vattnet per vecka och sedan pytsa i av toxivec och nitravec.

Vad tror ni??? Fler förslag emottages tacksamt... :D
Guest
#64 - 30 oktober 2007 19:56
Tråkigt Katharina men det är bara att ta nya tag, jag använde som sagt inte axilurpastan utan tabletterna.
Att masken är röd har nog inget med att den är död eller levande, den röda färgen får de när de suger blod.

Det är värre att sänka konduktiviteten snabbt än att höja den, fast jag vet dock inte hur känsliga räkor är mot salt.

Mina fiskar var värdefulla så jag försökte allt att rädda dem, om de varit billiga och vanliga fiskar så hade jag avlivat dom. Det blev tillslut ett lekpar några månader senare, jag hade gått runt och oroat mig att de skulle blivit sterila.
#65 - 30 oktober 2007 20:03
Lutt skrev:
Tråkigt Katharina men det är bara att ta nya tag, jag använde som sagt inte axilurpastan utan tabletterna.

Att masken är röd har nog inget med att den är död eller levande, den röda färgen får de när de suger blod.

Det är värre att sänka konduktiviteten snabbt än att höja den, fast jag vet dock inte hur känsliga räkor är mot salt.

Mina fiskar var värdefulla så jag försökte allt att rädda dem, om de varit billiga och vanliga fiskar så hade jag avlivat dom. Det blev tillslut ett lekpar några månader senare, jag hade gått runt och oroat mig att de skulle blivit sterila.

Jag hade inte pasta utan mixtur men den är också lite "salvig".

Vad är konduktivitet? Förstår inte. Har inga räkor kvar där, jo en men det spelar ingen roll, jag har inte råd att tänka på individer nu utan helheten i karet är viktigast!!!

Mina fiskar är inte värdefulla utan oersättliga, har inte sett just den här typen sedan jag köpte dem och har själv avlat som jag inte vill förlora..

Hur gjorde du med tabletterna för då kan jag köpa dem till sista medicineringen.. Förstörde inte de balansen i karet?? Hur gjorde du för att på bästa sätt få bort medicinen sedan??
#66 - 31 oktober 2007 06:57
När mina fiskar hade camallanus tvekade jag inte en sekund att behandla med ett preparat som bevisat fungerade, kosta vad det kosta ville.

Provade först Axilur, utan effekt. Då köpte jag Levamisol från USA, köpte en hel del utifall masken skulle dyka upp igen. Men det har den inte.

Fungerade klockrent!!!!
#67 - 31 oktober 2007 08:54
Azeah skrev:
När mina fiskar hade camallanus tvekade jag inte en sekund att behandla med ett preparat som bevisat fungerade, kosta vad det kosta ville.

Provade först Axilur, utan effekt. Då köpte jag Levamisol från USA, köpte en hel del utifall masken skulle dyka upp igen. Men det har den inte.

Fungerade klockrent!!!!

Ja, det verkar super... Varför jag tvekar och deppar är ju för att de plågas ihjäl... Nu verkar det dock som om badet emot fenröta fungerade.. Jag hällde ju i salt i karet och badade de smittade fiskarna enskilt i medicin... Nu verkar alla starkare och piggare... vill ju inte hålla på och byta för mycket vatten heller... Tänkte göra rent pumpfiltret igen idag och kanske byta några liter för det kan ju också bli för mycket vattenbyten för fisken..

Tips. Det verkar som att granulat och frysfoder är bäst för dem när de har blivit försvagade av mask. Jag vet inte om all granulat är som små torkade bitar men min är det iaf och som frysfoder har jag cyklops. Förefaller stärka fiskarna påtagligt och omgående till skillnad från flingfoder, trots att jag köpte ett särskilt näringsrikt flingfoder i affären sist...

Tillägg. Är ledig idag och nu fick jag se små maskstjärtar i rumpan på den största, tidigast smittade honan. Axilur fungerar alltså inte om man inte kör som Lutt 2 veckor i sträck och då förlorar man iaf minst hälften av fisken.. Nu kör jag på Levamisol ändå, skickar Azeah ett pm omgående.
#68 - 31 oktober 2007 14:26
Katharina skrev:
Har du kommit fram till vad det är du har??

Har du detta så kan jag nästan inte ge något annat råd än att försöka få tag på Levamisol från USA.. Eller avliva all fisk... Detta med Axilur var en plågsam död för mycket fisk utan ett 100% resultat, om det åtminstonde

.

Min mask lär vara en ofarlig mask, typ tubifex. En duktig kille på Zoonen vill t o m testa att odla den som foder om jag skulle hitta fler.

Jag kollar fiskrumporna noga varje dag i alla akvarier, det har jag gjort sen jag fick höra om Camallanus första gången. Har inte sett några uthängande maskar. Däremot så är jag väldigt bra på att upptäcka mask där det finns om jag får säga det själv.

Så nu kör jag vidare med ordentlig karantän för alla nya fiskar. Guppys kommer jag akta mig för att köpa från affär i fortsättningen, har blivit alltför skeptisk mot dem efter att ha sett för många med mask. Ska det in guppys igen så får det bli från någon privat som jag litar på + karantän förstås.

Jag har hört att det ska vara bra med vitlök mot inälvsparasiter, alltså att stoppa i rejält med vitlök om man gör sin egen räkmix. Vet inte om det är sant dock.

Hoppas verkligen att du ska bli av med eländet tillslut. Lider med alla som drabbas.
Guest
#69 - 31 oktober 2007 18:34
Katharina skrev:

Tillägg. Är ledig idag och nu fick jag se små maskstjärtar i rumpan på den största, tidigast smittade honan. Axilur fungerar alltså inte om man inte kör som Lutt 2 veckor i sträck och då förlorar man iaf minst hälften av fisken.. Nu kör jag på Levamisol ändå, skickar Azeah ett pm omgående.

Fast vi körde inte samma Axilur, du körde mixtur (vad det nu är) och jag körde tabletter. Jag hade 0% fiskdöd. Så jag tror faktiskt att tabletter är att rekommendera om man använder axilur, fast min gång kan ju faktiskt varit tur också.

Om jag hade fått tag på Levamisol så hade jag kört på det, men leveranstiden från USA varierar ju nått så oerhört.

Knyttet: Det kallas hypokondri;):D
#70 - 31 oktober 2007 18:47
Lutt skrev:
Fast vi körde inte samma Axilur, du körde mixtur (vad det nu är) och jag körde tabletter. Jag hade 0% fiskdöd. Så jag tror faktiskt att tabletter är att rekommendera om man använder axilur, fast min gång kan ju faktiskt varit tur också.

Om jag hade fått tag på Levamisol så hade jag kört på det, men leveranstiden från USA varierar ju nått så oerhört.

Jaha, jag hade för mig att du skrev förrut att du hade förlorat hälften av fisken.. :confused:
Ja, ja Azeah bor i Sthlm som jag, så jag ska kunna hämta Levamisole i veckan...
Helt klart verkar då tabletterna ha varit bättre... Hua hua.. Hoppas att jag får någon fisk kvar... [:o]

Ha ha.. Men Knyttets mask såg faktiskt exakt ut som mina... Det är ju möjligt att jag har haft dessa i sanden då och andra i magen på fisken.. Men stjärtarna såg iaf likadana ut och Janne sa att det är troligt att de lämnar så liten fisk när de är fullvuxna... och jag har läst någonstans att de kan leva och föröka sig i bottengruset i upp till ett år... Hua.. ;)
#71 - 31 oktober 2007 18:54
Katharina skrev:

Ha ha.. Men Knyttets mask såg faktiskt exakt ut som mina... Det är ju möjligt att jag har haft dessa i sanden då och andra i magen på fisken.. Men stjärtarna såg iaf likadana ut och Janne sa att det är troligt att de lämnar så liten fisk när de är fullvuxna... och jag har läst någonstans att de kan leva och föröka sig i bottengruset i upp till ett år... Hua.. ;)

japp, hypokondri å fiskarnas vägnar :) Sån är jag :)

jag kan erkänna att min mask fortfarande oroar mig en smula, men malarna i det akvariet sitter ofta på rutan och exponerar anus, det borde synas maskar på någon av dem o akvariet är smittat, ancistrus är ju en sort som verkar kunna få masken rätt så lätt

Eh, jag skulle gärna se att min ofarliga mask flyttar ut även om den är ofarlig. Blir lite äcklad när jag ska pilla i sanden nu, vill inte få mask på fingrarna. Blä. Och pumpen lär ju sambon få tvätta åt mig nästa gång det behövs. Hittade två maskar i den sist. Blä igen
#72 - 31 oktober 2007 19:13
Knyttet skrev:
japp, hypokondri å fiskarnas vägnar :) Sån är jag :)

jag kan erkänna att min mask fortfarande oroar mig en smula, men malarna i det akvariet sitter ofta på rutan och exponerar anus, det borde synas maskar på någon av dem o akvariet är smittat, ancistrus är ju en sort som verkar kunna få masken rätt så lätt

Eh, jag skulle gärna se att min ofarliga mask flyttar ut även om den är ofarlig. Blir lite äcklad när jag ska pilla i sanden nu, vill inte få mask på fingrarna. Blä. Och pumpen lär ju sambon få tvätta åt mig nästa gång det behövs. Hittade två maskar i den sist. Blä igen

Ha ha... Ja, det kan man ju drabbas av men det var det jag intalade mig att jag hade gjort.. Det lät ju helt sjukt att jag som har köpt så få fiskar skulle få en så ovanlig parasit.. Men då var det ju så illa också, ingen inbillning...

Då kan du ju förstå vilken noja jag har när jag ska rota i ett kar med både mask och mediciner (Camacell) som det står att man ska undvika att röra vid.. Jag tycker att det har kliat i småsår osv... Tvättat mig så att pumptvålen är slut och t om satt på Alsolsprit på ett som kliade envist.. Sen ska vi ju inte tala om häverten.. Första gången man drar igång den är väl ok men sedan är den ju blöt!! Guud vad jag har spottat mycket senaste veckorna.. :D
#73 - 1 november 2007 06:09
Katharina skrev:
Ha ha... Ja, det kan man ju drabbas av men det var det jag intalade mig att jag hade gjort.. Det lät ju helt sjukt att jag som har köpt så få fiskar skulle få en så ovanlig parasit.. Men då var det ju så illa också, ingen inbillning...

Då kan du ju förstå vilken noja jag har när jag ska rota i ett kar med både mask och mediciner (Camacell) som det står att man ska undvika att röra vid.. Jag tycker att det har kliat i småsår osv... Tvättat mig så att pumptvålen är slut och t om satt på Alsolsprit på ett som kliade envist.. Sen ska vi ju inte tala om häverten.. Första gången man drar igång den är väl ok men sedan är den ju blöt!! Guud vad jag har spottat mycket senaste veckorna.. :D

Åh fy vad jobbigt!

Men när det gäller häverten, kan du inte skaffa en sån där som man slipper suga i? Jag har såna som man liksom hållere ner i vattnet och pumpar upp och ner tills det blir sug. Gillar inte att suga själv så att man kan få vatten i munnen, blärk.
#74 - 1 november 2007 14:25
akvarievatten i munnen hör till att vara fiskägare ;)
#75 - 1 november 2007 14:29
liksom lite av varje - artemia t ex (smakar salt)...
det värsta jag haft i munnen var annars koncentrerad saltsyra.
Minimal mängd dock - tänderna blev omedelbart alldeles sträva.
Varför - jag höll på att mixtra med Upsalavattnet någon gång på 1980-talet.
DONT DO THIS AT HOME ;)
#76 - 2 november 2007 23:41
Knyttet skrev:
Åh fy vad jobbigt!

Men när det gäller häverten, kan du inte skaffa en sån där som man slipper suga i? Jag har såna som man liksom hållere ner i vattnet och pumpar upp och ner tills det blir sug. Gillar inte att suga själv så att man kan få vatten i munnen, blärk.

Jag har haft akvarium så pass länge så jag har fått in snitsen.. I början blev det många kallsupar... Inga numera.. Däremot så är ju bara slangen torr första gången... Sen har jag försökt att torka av den och sedan spotta friskt i hinken.. :D Det står ju som sagt att medicinen inte bör vidröras... Ändå mindre få in i munnen kan tänkas...

Fenrötan verkar hur som helst ge sig med enskilda medicinbad och lite salt i karet.. Sedan har jag bytt 30% 2 ggr på 1 vecka... Hoppas på Levamisole nu...
Jag har kvar: 3 av 6 platy. ca 20 av 30 vuxna odlade endlers. 3 av 15 endlersynglingar. 0 av 2 Kakaduaciklider. 0 av 2 Fjärilsciklider. 0 av 3 kuhliålar. 0 av 9 neontetror.
1
av okänt antal rymlingsräkor. 1 onskefull eldstjärt och ett gäng endlersyngel..
Flera av honorna är höggravida så sterila är de inte, bara den äldsta och grövst angripna, förut dominanta honan..

Jag har sett mask på 3 st nu, äldsta honan som var värst angripen, och två ynglingar.
Hoppet består och karet kryllar som sagt av nyfödda yngel.. Dock verkar det som att 30% vattenbyte inte var bra för yngel heller, jag har märkt det med räklingarna också... Riktigt små bebisar klarar inte så mycket som 30 % vattenbyte, hos mig.. ;)
#77 - 2 november 2007 23:44
erikthur skrev:
liksom lite av varje - artemia t ex (smakar salt)...

det värsta jag haft i munnen var annars koncentrerad saltsyra.

Minimal mängd dock - tänderna blev omedelbart alldeles sträva.

Varför - jag höll på att mixtra med Upsalavattnet någon gång på 1980-talet.

DONT DO THIS AT HOME ;)

Ha ha.. och varför skulle någon komma på tanken??? ;) :D
#78 - 3 november 2007 00:05
tråkigt med din fiskdöd. jag förlorade säkert 50-75 ancistrusyngel innan jag förstod vad som var fel :( och en fullvuxen ancistruspappa också:(

din eldstjärt är säkert en riktigt seg en som inte slänger in handduken i första taget:D
#79 - 3 november 2007 00:19
lenis3 skrev:
tråkigt med din fiskdöd. jag förlorade säkert 50-75 ancistrusyngel innan jag förstod vad som var fel :( och en fullvuxen ancistruspappa också:(

din eldstjärt är säkert en riktigt seg en som inte slänger in handduken i första taget:D

Ont krut förgås inte, säger de... :D Ja det är tråkigt och ibland känns det hopplöst, som när man har fångat upp någon som man tyckte extra mycket om och som är döende.. :( Men i mitt fall så är ju det viktigaste att de vuxna överlever, då kan man ju få nya ynglingar... De andra får jag helt enkelt ersätta och räkor har jag ju fullt av... Fångade ju in de flesta ur stora karet och proppade ner i lilla räkkaret, så det är trångt där nu... [:o] :D
#80 - 3 november 2007 06:36
Katharina skrev:
Ha ha.. och varför skulle någon komma på tanken??? ;) :D

Med det gamla Uppsalavattnet behövdes ibland avancerade insatser för att bedriva lite mer avancerad akvaristik som t ex framtagning av surt mjukt vatten.
Flabba på du bara...
#81 - 3 november 2007 13:59
erikthur skrev:
Med det gamla Uppsalavattnet behövdes ibland avancerade insatser för att bedriva lite mer avancerad akvaristik som t ex framtagning av surt mjukt vatten.

Flabba på du bara...

Jag skojade bara... Hmm jag måste nog börja och förtydliga det igen... Som sagt
( :D ) betyder att jag inte är så allvarlig...
Dessutom var det faktiskt en ganska fånig kommentar.. Om någon kan använda så avancerade metoder så är de säkerligen på det klara med vilka försiktighetsåtgärder som behövs... ;)

Hmm, hur lyckades du få det i munnen?
#82 - 3 november 2007 15:23
Katharina skrev:

Hmm, hur lyckades du få det i munnen?

Hävertprincipen till pipetten och hävetertslangen var väl inte tillräcklig lång helt enkelt eller jag var aningen oaktsam eller förmodligen både och. Kom snabbt på att det var bättre att koppla hävertslangen till en spruta och låta ett vakumsug sköta det i framtiden.
Om hur och varför vi höll på med sådana här övningar finns i alla fall några artiklar på min zoon.
#83 - 4 november 2007 10:50
Vattenbyten..

Jaha.. Nu är det dags för nästa medicin. Levamisole. Alla fiskar verkar repa sig bra efter den dåliga vattenkvalitén och med fenröta som resultat. Jag har forfarande en del 2 veckors yngel som inte mår riktigt bra och jag misstänker det stora vattenbytet. Nu har jag nya yngel och fler yngel i magarna här så sterila är damerna inte ännu iaf. Den äldsta, största och först smittade honan är dock steril. 3 st har vi sett nya små maskstjärtar i rumpan på..

Före Levamisole ska jag byta 50% säger Azeah.

Om jag fyller mitt badkar med kallvatten och låter det stå något dygn utan luftbubblor, gör det någon skillnad/förbättring ??? Eller måste jag sätta i luft.. Har inga fler generatorer nämligen..

Tillägg. Jag lägger upp en egen tråd om detta. Det kan intressera alla, även dem som inte har parasiter. Vattenberedning är ju ett intressant ämne om man har akvarium.. :D
#84 - 5 november 2007 10:59
varför ska du ha vattnet i badkaret?!
#85 - 7 november 2007 06:11
lenis3 skrev:
varför ska du ha vattnet i badkaret?!

För att få det fiskvänligt... Avdunsta metaller osv... Men då måste man ha luftbubblor på tror jag...

Nu har jag iaf hällt i Levamisole och mina odlade endlers har fått tillbaka sina färger över natten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D

Alla lever även om den äldsta, största och hårdast angripna honan fortfarande ser lite sliten ut... Om hon klarar sig så lär hon ha pensionerat sig från yngelfödande iaf... I övrigt ser alla friska och krya ut...

Tack Azeah för hjälpen.. Enligt Azeah ska jag kunna sätta in kol och byta lite vatten om 3 dagar.. Håll tummarna.. ;)
#86 - 7 november 2007 10:46
Håller tummarna för dig!

Min moster hade eländet i sina scalarer men det var dom och endast just dom som blev drabbade. Sen dess vågar hon inte ha scalarer. Hennes var de äldsta i akvariet och ett par.

Ett elände det där. Hoppas verkligen att det blir bra nu :)
#87 - 7 november 2007 13:44
Var bara noga med att ta bort kolet i god tid innan andra behandlingen.

Kul att dom mår bra!!
#88 - 8 november 2007 08:50
JAg tänker på dig och dina äckelmaskar, hoppas att du har fått bukt på dom nu och att det har fungerat väl nu med den *sista* behandlingen.

ett litet ps jag hade inte guramibarn jag har zebra barn visade sig ;-)

hoppas du har en trevlig dag och fiskarna mår bra=)

/eva
#89 - 8 november 2007 20:10
EvaLeva skrev:
JAg tänker på dig och dina äckelmaskar, hoppas att du har fått bukt på dom nu och att det har fungerat väl nu med den *sista* behandlingen.

ett litet ps jag hade inte guramibarn jag har zebra barn visade sig ;-)

hoppas du har en trevlig dag och fiskarna mår bra=)

/eva

Ha ha.. Guud va roligt.. Du började tycka att de hade konstig kroppsform då eller??? Hur många har du kvar då?? ;)

Ja, maskarna verkar ha dött i fiskarna också den här gången.. Jag löste upp pulvret i ett glas och rörde om med sked, sedan la jag i en bit fryst artemia och så fick det dra i en halvtimme för att fiskarna verkligen skulle få i sig medicinen... Och som sagt, fiskarna färgade ut igen över en natt!! Helt otroligt.. och jag inbillade mig inte för alla i familjen hade sett det när vi pratade om det på kvällen... Det svarta hade blivit kolsvart igen och det oranga starkt orange igen.. :D

Men även denna medicin går hårt åt vattenkvalitén.. Min karl glömde att stanna hos Janne igår och köpa ett filterhus och kol... Så jag åkte dit efter jobbet idag och nu på kvällen när jag kom hem så är alla fiskar jättedeppiga, karet såg gulgrönt ut och "typ syrefattigt" eller hur jag ska säga.. smådimmigt.. man ser att vattnet inte är bra..
Janne hade tanken att man skulle få bort medicinen redan efter 24 timmar för att på detta sätt skulle medicinen hinna göra sin nytta men inte hinna göra skada... Det tror jag kan vara en bra grej med Levamisole för det verkar som det hade en snabb effekt..

Jag skyndade mig och bytte ca 20 % (vågar inte mer för ynglen) och utrustade pumpen med kol... Jag har nu endast 15-20 yngel kvar och 10 av dem står vid ytan så de mår inte bra... Vi får se... En av de hårdast angripna honorna (hon hade t om en knöl på magen av mask), som tidigare visade tecken på fenröta, har nu svullna ögon.. Jag måste in och titta på ögonsjukdomar... [:o] Hua... Stackarna!!!
Vad tror ni om mer salt i det här läget??? ;)
#90 - 9 november 2007 07:53
Hoppas verkligen att fiskarna överlever och att kolet gör nytta, hela denna tråd har vart väldigt lärorik.
Med mina ringa kunskaper så låter det som lite salt inte kan skada ialf.Men kemin kan ju säga annat förståss så det rä inget att lita på ;-)

jo mina yngel vart konstigt randiga guldiga och blå, sånna ser ju inte gurami ut tyckte jag.
DEssutom satt fenorna helt fel på dom för att kunna passa in, så jag kollade med dom vuxna fiskarnas fenor.Efter jag tog bilder så såg jag att nä detta ÄR ju zebra barn.
Men jag har fått fiskägg med posten så jag har 2 killi yngel med haha
Dom har troligen bantat beståndet med att äta dom.
Nu har jag *säkrat* 7 yngel i stora karet, resten går kvar i lilla ca 20 yngel plus killina.
Fiskarna är större än killinas munnar men vet inte om det hjälper för att dom skall överleva får se hur det går.

Akvarie världen är bra underlig ialf =)

/eva
#91 - 10 november 2007 10:46
EvaLeva skrev:
Hoppas verkligen att fiskarna överlever och att kolet gör nytta, hela denna tråd har vart väldigt lärorik.

Med mina ringa kunskaper så låter det som lite salt inte kan skada ialf.Men kemin kan ju säga annat förståss så det rä inget att lita på ;-)

jo mina yngel vart konstigt randiga guldiga och blå, sånna ser ju inte gurami ut tyckte jag.

DEssutom satt fenorna helt fel på dom för att kunna passa in, så jag kollade med dom vuxna fiskarnas fenor.Efter jag tog bilder så såg jag att nä detta ÄR ju zebra barn.

Men jag har fått fiskägg med posten så jag har 2 killi yngel med haha

Dom har troligen bantat beståndet med att äta dom.

Nu har jag *säkrat* 7 yngel i stora karet, resten går kvar i lilla ca 20 yngel plus killina.

Fiskarna är större än killinas munnar men vet inte om det hjälper för att dom skall överleva får se hur det går.Akvarie världen är bra underlig ialf =)/eva

Ja, jag läste din "konstigt yngeltråd"... Jätteroligt.. Vi skrattade här hemma hela familjen.. Vilken chock att helt plötsligt upptäcka ett okänt yngel!!! :D

Ja, det har varit jättesvårt att få någon information om det här.. Jag har ju pratat med Fridhemsplans Zoo ägare, Akvarielagret i Brommas ägare och Janne på Södermalms Akvarieaffär.. Och ingen har vetat med säkerhet... Fridhemsplan och Akvarielagret har sålt mig verkningslös medicin...
Så jag har uppehållit den här tråden för att inte alla ska gå igenom samma ekonomiskt, känslomässigt och fisklivmässigt kostsamma medicineringsförsök...
Det verkar ju som att Lutt klarade av att få bort det med Axilur men då måste man alltså köpa i tablettform och medicinera 2 veckor i rad...

Redan igår kväll började alla att se piggare ut.. Jag har förlorat ytterligare yngel och nu är det inte många kvar men honorna verkar ju inte sterila så det ordnar sig nog...
Vid nästa medicinering kommer jag att sätta in nytt kol och byta vatten redan efter 24 timmar för att skona fisken, som Janne föreslog...

Och tack för stödet alla som har varit här och deltagit!!! Det betyder mycket när man kämpar med sånt här.. Familj och vänner lyssnar som sagt endast plikttroget och utan större engagemang.. :D ;)
#92 - 25 november 2007 01:12
Hur går det nu?
#93 - 30 november 2007 23:13
Knyttet skrev:
Hur går det nu?

Hej... Jag har inte sett någon mask på någon fisk.. De ser ut att behålla färgerna jättebra... Du minns kanske att de fick tillbaka sina färger över en natt när jag medicinerade och eftersom de är svarta/orange så syns det så väl.. :D
Jag har en massa julbord nu så jag har inte hunnit medicinera sista gången. Ska göra det i morgon. La precis upp en ny tråd om att göra en "växtbotten" för jag tror att jag tömmer hela karet på söndag och tvättar rubbet...

Men återigen. Jag kan absolut rekommendera alla att försöka få tag i Levamisole hur svårt det än är.. Kanske har Azeha eller någon annan här på Zoopet kvar att sälja...

Hur går det för dig?? Har du fått klart för dig om din mask var ofarlig??
#94 - 3 december 2007 21:50
Hmm.. Jag har dragit mig.. Nu ska medicinen i ikväll...Tycker synd om firrarna.. De blev så slöa sist.. Min plan är att hälla i Levamisole ikväll och sedan sätta in kol i morgon och göra rent hela karet i helgen.. Vad tror ni??
Jag har inte sett någon mask så det har känts surt att behöva hälla i medicinen en gång till... Tänkte bara låta den verka i 24 timmar innan jag sätter till kol... [:o] [:o]
#95 - 4 december 2007 20:40
Sagt och gjort... Hällde i Levamisolen igår kväll och i morse hade alla fått så underbara färger igen.. Just det svarta syns det så tydligt på så tydligen hade de parasiter även om masken inte var könsmogna och hängde ur rumpan.. Som sagt, färgerna kommer tillbaka omgående efter medicinering på mina Odlade Endlers.. :)

Alla stod och deppade uppe vid pumpen nu när jag kom hem.. Någon har släppt sina småbebisar i rena förskräckelsen.. Ett par av dem ser riktigt magra ut så helt klart har de haft magen full av mask..

Jag bytte 30% och fyllde mitt lilla innerfilter med kol... Det är fortfarande lite grumligt.. Alla har piggnat till litegrann men de svagaste individerna är fortfarande lite hängiga... Hur länge ska kolet gå innan medicinen är borta ur karet, tror ni??? [:o]
#96 - 5 december 2007 01:56
Vad härligt att den nya medicinen verkar fungera :)

Jag tror fortfarande på de som har sagt att min mask är ofarlig. Har hittat fler i sanden, men fiskarna mår lika bra som förut. De är tjocka och fina och inget annat än bajs hänger ut ur rumporna på dem. Min lilla mask verkar tycka extra bra om Vallisneria. De flesta jag har hittat har hängt fast i rötterna under vallisneria-plantor. Undrar varför.

Fiskarna i det akvariet är en massa ancistrus, några få guppys och en platy. Både ancistrus och guppy (platy oxå kan jag tänka mig) ska vara känsliga för Camallanus, så vore min mask camallanus så borde inte fiskarna må så bra som de gör.
#97 - 9 december 2007 18:55
Under veckan som gått har jag tömt ut 20-30 % per dag och i fredags när jag inte var hemma så blev det inget vattenbyte och på lördagen var de ledsna.. Verkade viktigt alltså.. Idag fick jag tyvärr feber så jag orkade inte fånga in alla utan plockade ut inredning, dammsög botten och rörde sedan om medan jag tömde ut 75% 2 gånger...
Nytt filter, snäll bakteriebomb, Aqua Safe, vitaminer i gruset, salt och Loka.. Nu ska vi se.. Det var ju en väldigt lyckad start förra gången, enda skillnaden nu är att jag har mer fisk i starten...

Om en månad får räkorna flytta tillbaka och mer fiskar införskaffas.. :D :D

Kan alltså verkligen rekommendera att leta reda på Levamisole om man får dessa problem.. ;)
#98 - 10 december 2007 20:34
Flytta tillbaka Posthornar??

Azur skrev tidigare att Posthornssniglar inte är mellanvärd till Camallanus utan att de i såfall har hoppkräftor som mellandjur.
Kan jag då riskfritt flytta tillbaka Posthornssniglar till stora karet nu eller kan hoppkräftorna leva i skalen hos Posthornssniglarna?

Jag flyttade ju Posthorn till räkkaren före medicinering och nu när allt är klart så har jag jättemycket Posthorn hos räkorna och inga i stora karet så det vore ju bra om jag vågade ta mina egna istället för att köpa nya när jag nu har för många redan... :)
#99 - 17 januari 2008 17:48
Såg en medicin från Sera som ska vara verksam mot Camallanus. Nematol. Tyckte det var intressant! Nån som vet något om den? Jag har aldrig hört talas om den förut. Är den ny?

Annons