Det är oftast effektivast att avliva all fisk som visar symptom, utom kanske för de allra enklaste sjukdomarna som vitaprick, pga att framgångs-procenten är så låg. Egentligen är det bästa att bara försöka behandla dyr fisk, eller fisk man bryr sig särskilt om, och omedelbart förstöra alla billiga fiskar som blir sjuka. Hårt, och ett råd jag tillochmed själv har svårt att följa, men räddar i längden fisk.
Camallanus har väldigt svåra effekter på fisken, och ju hårdare parasiterade de är desto större bestående skador - även de som överlever löper stor risk att de är sterila.
Jag tror inte att Axilur har någon märkbar effekt på fisken i sig. Camacell innehåller flera maskmedel förutom flubenol, och jag vet inte hur de är, det är möjligt de har svårare bieffekter, men en möjlighet är att dina fiskar fått en räcka sekundärinfektioner pga deras nedsatta immunförsvar. Det är tyvärr mycket vanligt att en sjukdom följs av flera.
Det kan också vara så att vattenkvaliteten blivit sämre? Axilur borde inte störa filterbakterierna, men återigen vet jag inte hur de extra medlen i Camacell beter sig.
Vattenkvalitén är absolut sämre, algerna frodas på rutorna, jag har inte skrapat dem förrut (startade i december) nu skulle jag behöva skrapa dem igen 2 veckor senare...
Var inne hos Janne idag och han rekommenderade att jag hade i lite salt för att stärka dem så nu ska jag hälla i 1,25 dl (karet är 250L) vilket känns mycket för mig även om jag förstod på Janne att jag skulle kunna hälla i mer... Jag brukar ju inte ha salt eftersom jag har räkor...
Jag har också hört av Janne att Camallanus var ett stort problem förr, speciellt i Europa och att det skrevs långa artiklar om hur man skulle kunna gå tillväga men sedan kom Levamisol och problemet var över ända tills det blev förbjudet... Blää...
Jag har svårt att avliva de här fiskarna eftersom den är framavlad och inte lätt att ersätta... Speciellt det exemplar som fortfarande har en synlig maskstjärt i ändan, är mycket fin och unik.
MEN JANNE GAV MIG NYTT HOPP... Han berättade att den där sugmunnen inte alltid släpper även om masken är död!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och det märkte jag ju när jag fick upp mask i hinken, fast jag spolade hett vatten i hinken så släppte inte masken hinken utan jag fick ta bort den med papper... Så Janne menade på att den masken som syns kanske är död men hänger fast iaf..
Jag tror att jag avbryter behandlingen nu och avvaktar en vecka för att sedan behandla i 3 dagar igen.. Om nu masken faktiskt är död så är det ju synd att döda fisken pga dålig vattenkvalité... [:o] "Pest eller kolera"