Axolot

#1 - 6 januari 2008 23:12
[COLOR=magenta]Min söta axolot Axel vill inte äta :(. Jag ger den röda mygglarver ca tre gånger i veckan och från början ville den ha men inte nu längre. Jag har haft den sedan oktober nu. Några tips på annat foder eller nåt jag kan göra?[/COLOR]
[COLOR=magenta]Jag är inte heller säker på om den är kille eller tjej, någon som vet hur man kollar?:)[/COLOR]
#2 - 9 januari 2008 17:12
Axolotl

Tja!
Jag har samma problem med min Axolotl. I affären rekomenderade de samma mat som du nämnde men den verkar inte intressera Gizmo speciellt mycket.
På denna sidan (http://www.axolotl.org/feeding.htm) hittade jag dock lite alternativ så jag ska testa något annat från den. Sidan är för övrigt riktigt bra om du letar efter annan info.
/Janne
#3 - 9 januari 2008 17:26
Det handlade lite om dessa djur i senaste numret av Practical Fishkeeping. De kan (i början) kräva att mten rör sig, typ daggmask, men det kan ju vara svårt att få tag på nu. Prova annan levandeföda. Jag vet inte om de äter öevande vita mygglarver, men det lbporde de göra, finsn i akvarieaffärerna den här tiden av året.
#4 - 9 januari 2008 17:34
OK, tack så mycket.
Läste att levande föda ska stimulera de små rackarna så detta ska jag definitivt prova.
#5 - 9 januari 2008 18:07
maggot finns att köpa i sportfikske butiker, sen sånna mjölmaskar som man matar tex ödlor med,
#6 - 9 januari 2008 19:02
Hej
Jag matar mina med frysta röda mygglarver.
Brukar mata dem genom att hålla fast mygglarverna med en mat pincett. Svingar maten lite framför dem och vips så nappar dom. Har aldrig haft problem med att få dem att äta. Mår dom bra för övrigt, har dom det kallt i sitt akvarie? Dom vill max ha 20 grader i vattnet.

/B
#7 - 9 januari 2008 19:03
Ge daggmask(finns isportfiskaffär) eller röda mygglarver. Använd en lång pincett o svinga maten framför gapet så hugger de maten direkt. obs det finns en hel del att läsa om axolotler här på zoopet.
#8 - 12 januari 2008 12:44
Okej. Tack så mycket för tipsen =)
Jag letade lite på internet om vad de mer kan gilla o det stog att de ska tycka om torsk. Som tur vad hade jag lite hemma o Axel tyckte det var jättegott =)

Annons