Axolotl och afrikanska klogrodor i samma kar?

#1 - 1 mars 2008 17:27
Hej!

Jag har en liten fundering på om man kan lägga ned 2 afrikanska klogrodor till en axolotl..? Vi hade två axolotlar fram tills för 6 veckor sedan då vår ena fick svamp (??) och dog på kort tid trots medicinering. Utan medicin hade den garanterat dött.. :(
Vår axolotl verkar väldigt ensam trots sällskap av ett gäng tetror och tanken är att om hon/han får lite sällskap av grodorna så kanske det blir lite mer fart i det karet..

Så, vad tror ni, funkar det att de sällskapar i samma kar? Storleksmässigt på akvariet är det inga som helst problem, min tanke är mer om de kanske börjar fightas..?
#2 - 2 mars 2008 09:52
Jag tror att klogrodorna kan skada axeloten illa.

Sedan ska du aldrig släppa grodor i ett kar där du har medecinerat utan nogrann koll på om grodorna tål medecinen, och göra ett stort vattenbyte.
#3 - 2 mars 2008 20:10
Hej

Det akvariet är (såklart) mycket noga rengjort efter den sjuka axolotl var i det. När vi såg det första tecknet på att något var fel med den flyttades den direkt till ett annat akvarium där hon var ensam och fick sin medicin. Så ingen medicin har varit i det karet.

Vi har beställt en ny axolotl nu, förhoppningsvis kommer den till zooaffären i nästa vecka. För som det är nu så vantrivs Doris (vår axolotl) med att vara ensam...
#4 - 4 mars 2008 18:23
Jag vet inte vilken temperatur du håller din axolotl i, men när jag läser att du håller den tillsammans med tetror så misstänker jag att du antingen har nån sorts tetra som trivs i kallt vatten eller så har du för varmt för din axolotl.

Axolotl bör hållas kallt, optimal temp är mellan 16 - 18 grader celsius, om de utsätts för för höga temperaturer så blir de mottagliga för svampangrepp.

Kolla här http://www.axolotl.org/requirements.htm#heat

Man brukar även avråda från att hålla fisk tillsammans med axolotl, för att de kan skada deras ömtåliga gälar.
#5 - 8 mars 2008 13:13
Men hur gör man egentligen för att sänka temperaturen i ett akvarium? Byter vatten hela tiden?
#6 - 8 mars 2008 19:24
En Axolotl går bra att ha ensam enligt specialforum på Axolotler. Men mina märks tydligt att de har stor glädje av varandra. Jag har köpt en kylanläggning till mina, dyr men sparar mycket jobb. Annars kan man frysa petflaskor med vatten o lägga i. Temperauren är mycket viktig för deras välbefinnande, kan man inte ordna så att det inte överstiger 22 grader ska man nog inte skaffa Axolotler.
#7 - 8 mars 2008 19:59
miluhe skrev:
Temperauren är mycket viktig för deras välbefinnande, kan man inte ordna så att det inte överstiger 22 grader ska man nog inte skaffa Axolotler.

Bra skrivit.
Var själv inne på att skaffa Axolotler men iom att de vill ha det så himla kallt så blev det en(nja 10st då) Cynops ensicauda istället men det är ju klart Axolotler ser mycket coolare ut med sina långa fina gälar :D

miluhe: har du fler bilder på dina Axolotler?
#8 - 8 mars 2008 21:23
Hej!

Tack för era svar!

Först vill jag säga till Sorubim att ja, de tetrorna vi har funkar utmärkt i kallare vatten! Maxtempen vi får upp (där de står nu) i det karet är 20 grader och då gäller det att vi har strålande sol en hel dag gassandes mot huset, den "vanliga" är på ca 18-19 grader. Karet står i hallen med eftermiddagssol där vi har ett fönster uppefter dörren som är ca 210x10 cm. Och det är inga problem alls =) Och grodorna är numera i samma kar och det funkar alldeles utmärkt!
Och att fiskarna skulle gå på Doris är uteslutet, de blir mat direkt! Det har gått åt en och annan fisk i hennes kar kan jag lova! Grodorna och axolotln verkar ha blivit kompisar! De kurar ihop och delar systerligt/broderligt på maten som kommer, ingen konkurrens alls (ok, lite då.. Men de ger sig direkt då de vet att det kommer mer om det behövs)! Det är precis som att de vet att det räcker till alla! Och Doris verkar mycket gladare av sällskapet!

När det blir varmare så flyttar vi ned hela karet till vår gillestuga och där de ska vara blir det aldrig mer än 20 grader och då ska det vara varmt ute, i flera dagar! Och om det skulle bli varmare så löser vi det med iskylda petflaskor.

Milhue, din axolotl ser jättefin ut! Jag måste nog bli medlem så ni får se våra kar, och då framförallt Doris! =)

Ha en fortsatt trevlig lördagskväll!
#9 - 8 mars 2008 21:27
Miluhe, förlåt felstavningen av ditt nick..
#10 - 8 mars 2008 21:48
Pluppan skrev:

Jag måste nog bli medlem så ni får se våra kar, och då framförallt Doris! =)

Ha en fortsatt trevlig lördagskväll!

Är du inte med i zoonen? http://www.zoonen.com/
-där kan du lägga upp dina bilder gratis :)
#11 - 8 mars 2008 22:16
pluppan lycka till med din Axolotl, hade varit jättekul att se foto på den.Jag svarade mest på marias inlägg, så jag hoppas det inte blev fel med mitt inlägg. Jag kämpade på med petflaskor i ett halvår sen köpte jag min kylanläggning. Upp till 22 grader klarar de i nödfall. Sen ser man själv vad som funkar eller inte hade jag varit modigare hade jag lagt i slöjstjärtarna, men tror att antingen blir de mat eller så tuggar de på axolotlernas gälar
#12 - 9 mars 2008 08:23
Hej igen!

Rödtoppen, jodå, jag är medlem men jag menade att jag borde bli Gold Member vilket jag blev igår, nu väntar jag bara på fakturan =) För vad jag fattade så kan jag inte lägga ut bilder innan dess men det kanske man kan.. Men jag bidrar gärna med en slant, det är ju inte en dyr årsavgift!

Miluhe, klart det inte blev fel! Jag tar tacksamt emot tips & råd från alla när det gäller våra husdjur! Speciellt när det gäller vår axolotl, vi har läst massor men hur det än är så är de djur med olika behov och alla beter sig inte riktigt som i regelboken ;o)

Jag ska försöka läsa på hur jag kan lägga upp bilder så kommer det väl en så småning om!

Ha en trevlig söndag!
#13 - 9 mars 2008 08:27
Haha, nu läste jag igen Rödtoppen!! Nä, jag är inte medlem i Zoonen! Läste Zoopet.. Jag ska fixa ett medlemskap där också!

Ursäkta men jag är lite förvirrad så här på söndagsmorgonen =)
#14 - 3 maj 2008 14:35
Kan man ha någon slags mal tillsammans med axolotlarna?... funderar på att sätta ner lite guppys till mina 2 eftersom att dom klarar tempen i akvariet som jusst nu ligger vid ca: 20 grader. Men vad kan man ha för mal som klarar 20C ?
#15 - 3 maj 2008 16:21
guppys blir mat till Axolotlerna
#16 - 8 augusti 2008 19:10
Kan man ha klogrodor tillsammans med andra salamandrar?
#17 - 8 augusti 2008 20:23
taxidermy skrev:
kan man ha klogrodor tillsammans med andra salamandrar?

#18 - 8 augusti 2008 21:14
rödtoppen skrev:

Okej!
Men varför kan man ha grodor tillsammans med axolotlar men inte andra salamandrar?
#19 - 9 augusti 2008 07:43
Klart man kan ha klogrodor med salamandrar
#20 - 9 augusti 2008 09:12
eriahl skrev:
Klart man kan ha klogrodor med salamandrar

Nä man ska inte ha olika groddjur ihop
#21 - 9 augusti 2008 17:28
rödtoppen skrev:
Nä man ska inte ha olika groddjur ihop

Kan du inte motivera?
#22 - 9 augusti 2008 18:22
Har haft tex klogrodor med salamandrar och lövgrodor och klockgrodor. Det är i dom flesta fall storleken som inte får vara för stor. Dom små blir dyr mat åt större
#23 - 9 augusti 2008 19:23
taxidermy skrev:
Kan du inte motivera?

1)
Alla groddjur har olika slags "gift" på huden - det är inte säkert att det ena groddjuret "trivs" med den andres "gift"
2)
Salamandrar är väldigt brutala när de får mat, de hugger efter första bästa (ibland efter en annan salamander). Det känns inte så säkert för det andra djuret- den kan ta skada - bli uppäten (om den är mindre) - bli rädd och därmed bli utan mat.
3)
Djuren kan bli störda av varandra (om du inte har ett jättekar till dem).
4)
Det viktigaste av allt - Klogrodor vill ha ca 25-26 grader - de flesta salamandrar vill ha MAX 22-23 grader.
#24 - 9 augusti 2008 19:26
Som Axolotler de hugger efter det mesta som rör sig. Jag har två stycken, det händer att de hugger varandra. Som tur är växer tex tår o svans ut igen.
#25 - 9 augusti 2008 19:28
Samtidigt har de mycket glädje av varandra. När de råkar hugga varandra vilket är sällsynt sker det endast vid matningsdax
#26 - 9 augusti 2008 19:30
miluhe skrev:
Som Axolotler de hugger efter det mesta som rör sig. Jag har två stycken, det händer att de hugger varandra. Som tur är växer tex tår o svans ut igen.

Hejsan :)
Har du fler bilder på dina Axolotler?
Tycker att de är läckra :)
Eller finns det någon bra länk (med mycket bilder) du kan tipsa om.
#27 - 9 augusti 2008 19:32
miluhe skrev:
Samtidigt har de mycket glädje av varandra. När de råkar hugga varandra vilket är sällsynt sker det endast vid matningsdax

Mina Salamandrar är helt psyko vid matning , det händer nästan varje gång att de biter varandra (men jag har ju 10 st ;) )

(Mina salamandrar http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=909655&gid=1494654 och deras bostad http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=909655&gid=1471305 )
Bilagor:
#28 - 9 augusti 2008 19:34
Jag ska ta tag i det o fota dem igen. Men annars gå in på www. caudata.org där är jättemycket om Axolotler mm
#29 - 9 augusti 2008 19:42
Typiskt att jag glömde tala om det för mina när jag hade dom. Apropå glupskhet så är klockgrodor inte såna som funderar på om dom ska hugga.
Jag hade inte axolotler.
#30 - 9 augusti 2008 19:52
eriahl skrev:
Typiskt att jag glömde tala om det för mina när jag hade dom. Apropå glupskhet så är klockgrodor inte såna som funderar på om dom ska hugga.

Jag hade inte axolotler.

1)
killen frågade om klogrodor (som alltid är i vatten) klockgrodor går väl upp på land ibland om jag inte har fel och därmed så kan de "slippa" salamandrarna vid matning.
2)
Om man övermatar salamandrar så är de inte lika hysteriska vid matning.
3)
Varför blanda olika groddjur som vill ha olika vattentemp - speciell när det skiljer sig rätt mycket från deras optimala temp.?????
#31 - 9 augusti 2008 21:38
Menade att man kan ha olika amfibier tillsammans. Klockgrodor är ju inte som klogrodor men dom trivs med att vara i vatten en hel del. Så extrema skillnader är det inte för alla med temperaturen. Enligt ditt eget exempel på 2-3grader är inget problem.
Hur kan du då tycka klogrodor passar med axototler med tanke på tempen isf? I det fallet kan man nämna stor skillnad i trivseltemp.
#32 - 10 augusti 2008 05:49
eriahl skrev:
Så extrema skillnader är det inte för alla med temperaturen.

Enligt ditt eget exempel på 2-3grader är inget problem.

Hur kan du då tycka klogrodor passar med axototler med tanke på tempen isf? I det fallet kan man nämna stor skillnad i trivseltemp.

Det är skillnad mellan att ha landlevande & vattenlevande.
Landlevande som lever i ett terrarie kan hålla sig på olika nivåer (vissa lever i träd och andra på botten)

Det var max 22-23 grader de flesta salamandrar vill ha - helst runt 20 för optimal trivsel och då är det stor skillnad mot klogrodans optimala trivsel som är 25-26 grader.

I denna disskussionen har jag inte skrivit att man kan ha axolotler och klogrodor ihop.
#33 - 10 augusti 2008 06:16
Det var inte du som skrev att det gick bra med klogrodor och axolotler. Trådskaparen undrade bland annat det. Du reagerade inte på tempskillnad hos dom när någon har sorterna tillsammans. Att jag skrev något var för att du påstod att man inte ska blanda olika amfibier sen pga bland annat tempen. Klogrodor och axolotler är vattenlevande amfibier tillsammans och tempskillnad finns så hur kan det vara ok då.
#34 - 10 augusti 2008 07:39
eriahl skrev:
Det var inte du som skrev att det gick bra med klogrodor och axolotler. Trådskaparen undrade bland annat det. Du reagerade inte på tempskillnad hos dom när någon har sorterna tillsammans. Att jag skrev något var för att du påstod att man inte ska blanda olika amfibier sen pga bland annat tempen. Klogrodor och axolotler är vattenlevande amfibier tillsammans och tempskillnad finns så hur kan det vara ok då.

Att jag inte kommenterade trådskaparens inlägg betyder inte att jag tyckte det var ok att ha den blandningen (orkade kanske inte med en disskussion vid det tillfället, det var 5 mån sen )

Ja jösses :confused: (undrar varför!!!)

Tillägg: Hoppas att du nu tycker att jag har motiverat varför man inte ska blanda vattenlevande groddjur, så att jag inte blir påhoppad för att ha missat nåt om ett halvår !!!!!
#35 - 10 augusti 2008 08:50
Missade när tråden skapades. Men blev som en ny fortsättning på den.
Sen var det du som kommenterade i nystarten av tråden innan jag skrev något. Ditt inlägg var då bara ett blankt nej. Vilket inte stämmer.
Att blanda axolotler med tex klogrodor är kanske mindre lyckat med tanke på tempskillnader som du påpekar när det gäller andra som har mindre tempskillnad. Jag har läst och sett dina inlägg. Men jag vet att man kan blanda olika amfibier vare sig det gäller enbart vattenlevande eller landlevande eller både och. Jag har inte som avsikt att göra påhopp men även jag får väl komma med egna erfarenheter. Nu har jag skrivit vad jag anser så vi kan väl avsluta som du tycker innan det blir alltför mycket tjafstråd
#36 - 10 augusti 2008 10:41
eriahl skrev:
. Men jag vet att man kan blanda olika amfibier vare sig det gäller enbart vattenlevande eller landlevande eller både och.

Visst du kan blanda Amfibier hipp som happ om du struntar i deras behov, tydligen funkade det hos dig - jag antar att du hade dem ihop under hela deras liv (för salamandrar 10+ år)[B)]

Nu lägger jag ner min del i denna tråd för den ger inget mera - varsågod jag bjuder på din slutreplik och kommer inte att kommentera den.
#37 - 10 augusti 2008 21:41
Blandar inte hipp som happ tycker jag själv.
Du nämnde att övermata salamandrarna så blir dom lugnare vid matning. Övermatar man vilket djur, även oss människor, som helst blir det fett i längden vilket ingen mår bra av och förkortar livslängden. Bryr mig vad du än tror om djur vare sig det är amfibier eller annat. Även insekter. Livslängd på över 10år är inte alls omöjligt vet även jag. Men genomsnittsåldern kan nog hamna runt där. På jobbet har vi tex en Hyla cinerea som närmar sig pensionsålder den går tillsammans med klockgrodor. Har inget igång hemma nu men har haft. Efter en period när det blev för mycket helt enkelt med akvarium mm så gav jag bort mina amfibier av olika arter till en seriös person. Hade haft dom flesta flera år. Det var från salamandrar till afrikansk oxgroda. Dom gick inte tillsammans kanske jag ska nämna

Annons