Bäbisar..igen!!!

#1 - 28 oktober 2006 09:05
Så, imorse när jag kom upp och skulle mata mina firrar tyckte jag ett yngel såg så litet ut!!! Jag var rättså nyvaken [:o] - kikade lite närmre och såg att det var en NYKOMLING som kilat in sig MELLAN flytakvariet och glasrutan!
Försökte få tag på det..men icke att det gick!!! Den ville säkert in i tryggheten hos de andra 4 ynglena i barnkrubban.

Så detta innebär....att jag troligtvis har bäbisinvasion!!
Nu är det ia.f Dottie som är den "skyldiga"!

Nu blir det till att gå på bäbisjakt igen. Hoppas inte alla blivit uppätna!!!
#2 - 28 oktober 2006 10:55
Grattis!!
roligt att det går så bra för dej också!
#3 - 28 oktober 2006 14:02
Idag har jag för första gången även SETT platy-yngel födas :D
Dottie var inte färdig med "ynglingen", utan jag så henne släppa ett i akvariet. Jag fångade upp henne till yngelkaret och där fick hon yngla av sig 3 stycken jag tänker försöka spara. Jag satt med näsan tryckt mot akvarierutan och fick se "miraklet" :p.
De nya tre går nu tillsammans med de tidigare fyra.

Men det finns flera ute i akvariet - vi får se vilka som (eventuellt) klarar sig bäst.
#4 - 28 oktober 2006 21:51
Grattis till tillökningen, att få se yngel födas är en speciell känsla och skoj du fick uppleva dett.
#5 - 29 oktober 2006 07:59
Fråga

Jag har nu alltsomallt 7 yngel på tillväxt i flytakvariet. Jag inser ju att de inte kan vara där hur länge somhelst! Men förra gången jag flyttade alla ynglena till mitt 20-liters, så dog allihopa ganska snabbt!! :(
Jag vill låta ynglena växa till sig lite & dra nytta av den troligtvis "braiga" miljön i mamma-akvariet så länge som möjligt!! Nu har jag ju io.fs 20liters igång ordentligt med Nemo kampfisk & Rune ancistrus i... Tänkte låta honom och ynglena byta plats när det blir dax!

NÄR kan det vara lämpligt att flytta dem? MÅSTE man flytta dem?

Kan tillägga att ETT yngel är HIMLA mycke större än de andra
- det är ett av de första 4..
#6 - 29 oktober 2006 10:13
- Måste "rätta mig själv"..
Kommer INTE ha tillgång till mitt 20 - liters än på några veckor :(
Blev nu tvungen att medicinera Nemo igen.

Har visserligen räddat över filtret till ett annat akvarium...men ändå.

Vad göra? Hur göra?
#7 - 29 oktober 2006 11:05
Jag tror att ynglen kan växa upp i yngelkassen(eller var det det du undrade över?). De behöver ju inte bli så enormt stora innan man släpper ut dem heller, men så länge de är för stora för föräldrarnas munnar så är det ju ok. Jag har i alla fall gjort så förr, & det har fungerat bra. Så länge man inte har en gigantisk kull på 40 yngel eller så så har de ju ändå lite plats att röra sig på där i yngelkassen. Sen när de släpps ut med de vuxna fiskarna efter några veckor så kommer de förstås bli jagade, men förhoppningsvis inte uppätna...
#8 - 29 oktober 2006 16:48
Gjorde misstaget att släppa ut för tidigt förra gången.
Trodde de var stora nog - men de blev käk på en gång :(
Har riktiga kannibalplatysar med glupska stooora munnar....
Törs nog inte släppa ut dem förrän de är i storlek minst som en
liten neontetra denna gången!!

Så då borde jag lugnt kunna ha 7 stycken i flytakvariet ett bra tag till då?
#9 - 29 oktober 2006 18:38
Jaha, ajdå.. Mina platys jagar bara ynglen tills de försvinner ur sikte, & till slut lär sig ynglen att de ska hålla sig undan. Kampfisken däremot smyger ständigt runt längs botten & letar "mat", så nu för tiden gäller det att håva upp småttingarna fort som tusan om man vill ha några kvar.

Du får väl börja med att släppa i ett litet försöksyngel när de har växt till sig lite, & se hur det går. Om det lever efter ett dygn eller två så släpp ut de andra också. Jag vet ju inte hur liten neontetrastorlek du menar, men för mig är en liten neontetra kanske 2cm, & det är nog rätt grymt att ha dem i yngelkassen såpass länge. Får de mer utrymme så växer de väl fortare också..

Hur gamla & stora var de som du släppte ut bland vuxenfirrarna sist?
#10 - 29 oktober 2006 20:07
De var bara ungefär tre veckor....den ena tyckte JAG var stor.

Jag har funderingar på att köpa ett flytakvarium till om ett tag, och dela upp de 7 små dvärgarna :D Då får de ju lite mera plats iallafall.

Är livrädd för att släppa ut dem för tidigt igen, samtidigt som jag inser de måste ha plats att växa på. Få se hur det går med kampfisken och medicineringen... Kanske kan få loss det akvariumet om 2 - 3 veckor..

Sen får vi ju se hur många som överlever också..
Om några veckor kanske jag inte har några kvar...eller bara nå'n... man vet ju aldrig!

Annons