Bäbisar med sky blue gurami.

#1 - 26 september 2005 12:41
Så där, nu känner jag mig mogen för att försöka få åtminstonde ett av mina guramipar till att föröka sig.
Men frågan är hur!
Vet att guramis är skumbo-byggare, vilket kräver ett odlingskar för min del. Men hur stort ska det vara, behövs det en filterpump eller det räcker med en luftpump?
Om detta lyckas, hur ska jag sedan mata de små ynglen?

Mvh, Madeleine
#2 - 11 oktober 2005 16:06
gurami-yngel

Hej,Jag skulle också vilja få yngel med mina dvärgguramis. En hanne har byggt skumbo en gång och vaktat det nitiskt. Tyvärr tror jag att de andra fiskarna åt upp rommen. Vad som främst krävs för bo-bygge är flytväxter. Jag har en snabbväxande sort som bildar som ett tätt tak på ytan, dessutom använde han java-mossa (kan det heta så?) som han tog från botten och vävde in i boet så det blev nästan som ett fågelbo.
Jag har läst i akvarieböcker att ynglen behöver daphnia att äta för att överleva.
Det är allltså inte helt lätt att få yngel. Jag ska försöka att dela av mitt akvarium så fort han bygger bo igen. Jag var tvungen att rensa lite bland växterna och då kom han av sig.
Lycka Till och om du har några bra tips är jag väldigt intresserad.
Hälsningar
Mint
#3 - 12 oktober 2005 20:21
Mina guramier (mosaik) bygger och ynglar hej vilt i det vanliga akvariet, så hur stort odlingsakvarium de behöver för att överhuvudtaget vilja föröka sig vet jag inte. Däremot har jag pytsat över yngel i ett akvarium på 36 liter, och det verkar fungera utmärkt. Luftpump eller innerfilter spelar nog egentligen ingen roll. Fördelen med ett luftpumpdrivet billifilter eller liknande är att ynglen inte kan sugas in i det. Själv tycker jag dock att luftpumpar låter högre än jag står ut med, så jag har ett Fluval 1+ som jag dragit en nylonstrumpa över. Fungerar klockrent och är helt tyst.
När ynglen kläcks lever de på sin gulsäck några dagar. Det ser ut som en jättetjock mage (fast minimal då, guramiyngel är väldigt små). När den är borta är ynglen frisimmande (de simmar då i vattnet istället för att hänga i ytspänningen) och då behöver de mat. Infusorier först. Antingen gör du egna: Fyll en burk med hälften akvarievatten och hälften kranvatten. Lägg i en gurkbit (eller en bit bananskal, eller lite hö, eller...) och vänta ett dygn eller två. Då har vattnet blivit grumligt. Grumlet är infusorier som ynglen äter. Skvimpa i en liten slatt då och då. Om det verkar bökigt kan du köpa Liquifry no 1 och droppa i enligt anvisning på förpackningen.
Efter ytterligare några dagar kan du börja mata med nykläckt artemia, till en början parallellt med infusorier/liquifry.
Lycka till!
#4 - 17 oktober 2005 18:52
[QUOTE=Idanajad]Mina guramier (mosaik) bygger och ynglar hej vilt i det vanliga akvariet, så hur stort odlingsakvarium de behöver för att överhuvudtaget vilja föröka sig vet jag inte. Däremot har jag pytsat över yngel i ett akvarium på 36 liter, och det verkar fungera utmärkt. Luftpump eller innerfilter spelar nog egentligen ingen roll. Fördelen med ett luftpumpdrivet billifilter eller liknande är att ynglen inte kan sugas in i det. Själv tycker jag dock att luftpumpar låter högre än jag står ut med, så jag har ett Fluval 1+ som jag dragit en nylonstrumpa över. Fungerar klockrent och är helt tyst.
När ynglen kläcks lever de på sin gulsäck några dagar. Det ser ut som en jättetjock mage (fast minimal då, guramiyngel är väldigt små). När den är borta är ynglen frisimmande (de simmar då i vattnet istället för att hänga i ytspänningen) och då behöver de mat. Infusorier först. Antingen gör du egna: Fyll en burk med hälften akvarievatten och hälften kranvatten. Lägg i en gurkbit (eller en bit bananskal, eller lite hö, eller...) och vänta ett dygn eller två. Då har vattnet blivit grumligt. Grumlet är infusorier som ynglen äter. Skvimpa i en liten slatt då och då. Om det verkar bökigt kan du köpa Liquifry no 1 och droppa i enligt anvisning på förpackningen.
Efter ytterligare några dagar kan du börja mata med nykläckt artemia, till en början parallellt med infusorier/liquifry.
Lycka till![/QUOTE]

Tackar för svaret! =)
#5 - 17 oktober 2005 18:54
Har inga direkta flytväxter, men tänkte att i mitt "odlingskar" låta några växter flyta omkring... kanske nalla lite javamossa av vänner om det nu kan hjälpa hanen i sitt byggande...
Tack för svaret!

[QUOTE=mint]Hej,Jag skulle också vilja få yngel med mina dvärgguramis. En hanne har byggt skumbo en gång och vaktat det nitiskt. Tyvärr tror jag att de andra fiskarna åt upp rommen. Vad som främst krävs för bo-bygge är flytväxter. Jag har en snabbväxande sort som bildar som ett tätt tak på ytan, dessutom använde han java-mossa (kan det heta så?) som han tog från botten och vävde in i boet så det blev nästan som ett fågelbo.
Jag har läst i akvarieböcker att ynglen behöver daphnia att äta för att överleva.
Det är allltså inte helt lätt att få yngel. Jag ska försöka att dela av mitt akvarium så fort han bygger bo igen. Jag var tvungen att rensa lite bland växterna och då kom han av sig.
Lycka Till och om du har några bra tips är jag väldigt intresserad.
Hälsningar
Mint[/QUOTE]
#6 - 27 oktober 2005 16:42
läst lite mer

Hej igen Madeleine, nu har jag läst lite på en engelsk site (http://freshaquarium.about.com/cs/anabantids2/p/dwarfgourami.htm). Där står att för att få igång dom hjälper det att höja temperaturen till 26-28 grader och flytväxter är absolut nödvändigt. Det är också bra att sänka vattenståndet 9-10 inches (jag får det till 2 dm vilket jag tycker verkar mycket). Min dvärggurami-hanne byggde bo utan att jag hade sänkt vattnet och jag hade 26 grader. Det står också att man ska ta bort honan rätt snabbt efter att de har lekt. Och när ynglen kläckts även ta bort hannen.
Om du vill kan jag skicka lite flytväxter till dig. De växer som ogräs och bildar (om man inte gallrar) ca 3 cm tjockt täcke på ytan.

Till Idanajad undrar jag vad du har för andra fiskar i akvariet och om de inte äter upp rom och yngel? Och hur gör man med artemia?

Tack för en intressant diskussion!!
Mint
#7 - 27 oktober 2005 19:36
Jag har bara mosaikgurami och räkor i mitt akvarium. Hanen bevakar rommen, och även ynglen tills de blir frisimmande, ibland något längre, men sen börjar han också äta dem, så vad man har för fisk spelar egentligen ingen roll, alla kommer att göra sitt bästa för att få sig ett skrovmål. Jag försökte en gång att ha kvar ynglen med de stora fiskarna, och tänkte att några kanske skulle hitta till javamossan eller så och klara sig, men alla (sådär mellan två och femhundra stycken) blev uppätna. Mitt tips är alltså att antingen fånga upp dem i en yngelbur (en sån med ett nät spänt över en ram har jag använt) eller fånga och tippa över dem i ett eget akvarium (fyll det i så fall med vatten från det stora akvariet). Båda sätten har fungerat bra för mig.
Artemia kläcker man i saltvatten, det finns massor skrivet om det. Sök på artemia i "Foder" så hittar du allt du behöver veta.
#8 - 28 oktober 2005 08:43
tackar tackar.

Mint

Annons