Babyshower!

#1 - 1 mars 2010 19:55
Tjipp!
Jag VET att det jag gjort är lite dumt.
Härhemma hade jag nämligen En ensam black chrystalräka (räddad från regnbågskaret) som bar på rom tillsammans med sex stycken rödingar.... så naturligtvis borde äggpåsen innehålla hybrider, visst?
Nåja. Mot bättre vetande lät jag den här räkdonnan bära på sina små i det gemensamma karet där hon släppte dem, och eftersom jag egentligen inte tillhandahållit något skydd och överhuvudtaget inte tagit hänsyn till eventuela räklingar överhuvudtaget trodde jag inte att det fanns någon chans för dem.
Tji fick jag!
Ikväll fick jag syn på en klättrande räkling på ungefär två - tre millimeter,,, och den hade skarpare färger än en goddamned polkagris! XD Vit och svart. Fantastiskt vacker. Jag hoppas mot bättre vetande att den har Många små hybridsyskon. ^^
#2 - 8 mars 2010 14:53
gu vad roligt! Ett Grattis med stort G!
#3 - 8 mars 2010 15:28
Grattis!! :D
#4 - 8 mars 2010 15:32
Grattis!
Hoppas du hittar många! Som också är snygga ;)
#5 - 9 mars 2010 15:37
Stort grattis!
#6 - 9 mars 2010 16:17
Crystal red och crystal black är väl egentligen avelsvarianter av samma art så jag vet inte om man ska kalla det hybrider egentligen. Har du tur kan blandningen ge riktigt fin avkomma.
Bilagor:
#7 - 10 mars 2010 21:25
Många storodlare i bla Asien håller både crystal red och black tillsammans, så det är ingen fara. Du kommer troligen få ca 50% rödvita och 50% svartvita
#8 - 16 mars 2010 11:47
Är faktiskt totalt nybörjade på räkor, men skaffade mig 7st blandat crystal red och crystal black till mitt yngelkar som städhjälp ^^ (efter att jag läst så fint här på tråden) Den odlare som jag är kan jag ju inte hjälpa att tycka att det hade varit roligt om dom också fick räkisbarn :P vad kan dom vara 1,5cm stora. är dom unga då? hur ser man om dom är gravida etc. :) nåt speciellt man ska tänka på för att dom ska trivas lite extra?
#9 - 16 mars 2010 11:49
nu var ju inte tanken att jag skulle odla räkor utan att dom skulle vara städhjälp i yngelkaret men men men ... (hade varit kul :D)
#10 - 17 mars 2010 20:31
Embra skrev:
Är faktiskt totalt nybörjade på räkor, men skaffade mig 7st blandat crystal red och crystal black till mitt yngelkar som städhjälp ^^ (efter att jag läst så fint här på tråden) Den odlare som jag är kan jag ju inte hjälpa att tycka att det hade varit roligt om dom också fick räkisbarn :P vad kan dom vara 1,5cm stora. är dom unga då? hur ser man om dom är gravida etc. :) nåt speciellt man ska tänka på för att dom ska trivas lite extra?

Ja dom är ca 2-3 månader gamla vid den storleken. De blir könsmogna runt 3 månader och vid ca 2-2,5 cm längd.
Du ser när honan får ner äggen under magen, då tar det ganska så exakt 1 månad innan de kläcks och klarar sej helt själv.

Ha gärna någon mangroverot i karet och ett phvärde mellan 6-7 är idealet.
Tempen får inte gå över 26 grader, då blir det kritiskt för dem.
Vissna Ek/boklöv som du kokat först är bra att ha i karet.
På den här sidan hittar du mycket bra info om räkor och många hjälpsamma personer www.redbee.se

Annons