Hej!
"länspumpar" från tex Rusta drar för mycket ström i förhållande till det antal liter de kan pumpa.
De är även inte avsedda att gå dygnet runt, jag har dammpumpar som gått året runt i 7 år.
Jag gjorde en liten koll:
Einhell royal smp 402-s köpt i tyskland för 400 kr.
Smutsvattenpump som tar partiklar upp till 25 mm som jag har till reserv till mitt avloppssystem.
Flöde max: 7000 l/timme
Flöde 2m: 4500 lit/timme
Effekt: 400 watt
Strömkostnad per år kontinuerlig drift: 2275 kr
Garanti 1 år
Vortec 8000 dammpump kostar 2900kr.
Flöde max: 8820lit/ timme
Flöde 2m: 4440 lit/ timme
Effekt: 115 watt
Strömkostnad per år kontinuerlig drift: 654 kr
Garanti 5 år
Som ni ser så kostar vortec pumpen det första året 3554 kr med inköp. Den billigare länspumpen kostar 2675 kr.
Sen tar garantitiden slut på den billigare.
Tar man det på 5 år så kostar vortecen 6170 kr, medan den billiga pumpen kostar 11775 kr.
En sådan för att driva ett sandfilter i stor vattentunna och en till att forsla runt vattnet till bäcken.
Sandfilter i trädgårdsdammar är bra till aneroba filterdammar som tar bort nitrat. i en tunna med fullt flöde är det värdelöst. Jag skrev lite om filtermassa för ett tag sen:
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438
Välj arkiv/filtermassa.
Blå filtermatta är 30 till 50 gånger bättre än grus som biologiskt filter. så till 10 000 liter vatten behövs 100 liter filtermatta som kostar ca 1500 kr. Men det behövs 3000 till 5000 liter grus för att bygga upp samma bakteriekultur.
Sen vet jag inte om man måste dimensionera ett filter till en damm lika stort som till ett akvarium för man har kanske inte lika mycket fisk i sin damm i förhållande till vattenmängden.
Men fortsätt gärna att skriva tips. det är så lätt att förbise nåt om man hastar. Mitt projekt kommer tidigast att bli till nästa år för vi bygger badrum i år.
Urban