Någon som känner till något bra ställe här i Stockholm där man kan fiska bäcköring :) ?
- Det är lite svårt att svara på den frågan. Rent allmänt kan jag nog säga att det inte finns några vatten att fiska bäcköring i din region. Det vi (eller du) menar med bäcköring är ofta yngel av en insjööring/havsöring som skall växa till sig för att sedan vandra ut i sjö eller hav.
Kort sagt. Bäcköring är ofta den kommande generationen av öringar. Det är barnkammaren vi pratar om.
Däremot finns det i andra delar av vårt avlånga land mindre vattendrag som innehåller en population av öring som aldrig lämnar sitt "lilla vatten". Där kan vi prata om bäcköring (eller Stenbit som de kallas i Ångermanland).
Jag har haft turen på min sida i sistnämda fall. Genom att mina morföräldrar kommer från Västerbotten har många somrar tillbringats där. En morbror till mig var en rackare på att fiska just bäcköring.
Det var en fröjd och lycka att få följa med honom ut på detta mete. Utrustade med långa bambspön - kraftig lina - sänke och krok - smög vi oss i kvällningen ned till "bäcken"!
Det gällde att sätta ned fötterna varsamt för att inte skrämma fisken. Man lade ut den blyförtyngda linan och lät den maskagnade kroken följa med strömmen. Det gällde att manövrera kroken så att den kom ned framför stenar eller ned i djuphålor.
Sedan kom det - hugget! En stenhårt disktinkt hugg! SMACK! Då gällde bara en sak. Lyfta upp fisken så snabbt som möjligt. Ofta tog jag i så våldsamt att en liten stackars öring på fem till tio cm blev hängande 6 meter upp i ett träd!
Min morbror gick alltid före och fiskade på de "hetaste" platserna. Han var ute efter "Stor-rödga". Ja så hette fisken lokalt. Rögd! En stor stenbit (bäcköring) var en Rögd!
Den största han någonsin fick vägde 2.5 kilo! Inte illa i ett vatten som man kunde hoppa jämfota över :)