Backventil + egen co2 anläggning?

#1 - 13 september 2010 20:55
Tjena! har läst lite om att bygga en egen co2 anläggning men finns lite olika varianter.. tänkte vad ni här på zoopet tycker om de, bör man ha backventil på hemmabyggd co2 anläggning eller inte? fördelar/nackdelar? :) Mvh Kim
#2 - 13 september 2010 21:02
Jag kör Co2 via mäsk i ett av mina kar och det funkar riktigt bra finns massor på youtube att kolla, nackdelen är väll att det e lite svårare att ha kontroll på hur mkt Co2 man får i karet och det blir väll lite svajigare nivåer, men visst det funkar riktigt bra...Backventil är att rekomendera fick baksug i mitt system häromdagen som jag startade utan backventil, för att jag inte hade några hemma, som tur var så var jag hemma och såg det så det hann inte komma ut så mkt vatten.

Hur stort kar ska du köra det i?

Sök lite här på Zoopet så finns säckert lite olika varianter.
#3 - 13 september 2010 21:16
jag kör utan backventil o det är inga problem alls! har funkat i ett år snart.

kör med denna

http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1
#4 - 14 september 2010 15:46
Hannesc: det va den jag hitta :) den verka bra så jag kör på den, inget annat jag behöver tänka på??:) // kim
#5 - 14 september 2010 17:59
ta gärna en träbit istället för en sten som diffusor. du får mycket finare bubblor av det. annars nej. bara kör på.
#6 - 9 oktober 2010 23:54
ska nog köra på en sån hemmabyggd faktiskt!
#7 - 10 oktober 2010 00:35
förresten, angående backventilen och det där, räcker det egentligen inte med att man har flaskan ovanför akvarievattnets yta?
#8 - 10 oktober 2010 01:46
Jo det räcker, men hur snyggt är det?
En backventil kostar inte många kronor och kan rädda dig från ett ganska stort missöde. Så en mellan karet och mäsksystemet är en liten, men om olyckan är framme viktig, investering. Sen kan det vara extra förträffligt att ha backventiler mellan flaskorna/dunkarna om du använder flera för att behålla tryck i systemet, och därmed jämn co2-halt, när du byter flaska/dunk.
#9 - 10 oktober 2010 08:18
En backventil skyddar väl bara om slangarna lossnar från dunken eller vid dunkbyte (och då är du ju garanterat där), allså inte helt nödvändigt, för att inte tappa trycket när man byter är bra om man inte kan byta på kvällen när det iaf inte ska in nån CO2 i karet.
Att köra med en alträbit är inte optimalt då det ger CO2 till karet hela tiden, bättre är att sätta slangen direkt i en liten pump som slår sönder bubblorna och sen har man pumpen på timer så det inte tillförs CO2 nattetid, möjligen ha en vanlig syresten i pumpen så det blir lite mindre bubblor att slå sönder.
#10 - 10 oktober 2010 19:37
visst är det bättre som du säger fuzzop men jag skulle inte kunna ha det så då jag har mitt kar som jag har mäsk till i sovrummet. det låter rätt mycket när gas slås sönder. hadde mitt kopplat till insuget på ytterfiltret först men det ver ju rent helvette. lät ju fan hela tiden så det gick fetbort!
#11 - 10 oktober 2010 20:24
du ska ju stänga av pumpen på natten, då låter det lika mycket som utan pump ;)
man ska inte ha konstant tillförsel, det är ju då man får extra svajiga värden i karet, har man kopplat till en pump så bubblar ju bara gasen upp som stora bubblor på natten istället för att lösas upp i karet (mindre ljud än från reningsflaskan).
#12 - 10 oktober 2010 20:26
nackdelen är ju att man måste ha en liten separat pump för co2 (utan filter) så bygget blir en hundring dyrare
Bilagor:
#13 - 10 oktober 2010 21:02
a har du ju rätt i. om man väljer att ha det så. jag körde ju mitt dygnet runt o det funkade dock skitbra. fick fasen ansa varje dag. m,en jag håller med om att det inte är att rekomendera. fast jag vill ju inte att mitt kar ska låta på dagen heller. toktyst ska de va :D
#14 - 10 oktober 2010 21:40
Jo lite oväsen blir det ju med en pump så ska det va toktyst är det inget att ha ;)
#15 - 16 oktober 2010 11:25
Jo det räcker, men hur snyggt är det?

En backventil kostar inte många kronor och kan rädda dig från ett ganska stort missöde. Så en mellan karet och mäsksystemet är en liten, men om olyckan är framme viktig, investering. Sen kan det vara extra förträffligt att ha backventiler mellan flaskorna/dunkarna om du använder flera för att behålla tryck i systemet, och därmed jämn co2-halt, när du byter flaska/dunk.

det är väl inget problem för mig, då jag kan dölja flaskorna även om dom är ovanför akvariet, så jag kör på det tills vidare, då jag ändå hade luftslang hemma, så nu puttrar det på för fullt här hemma! tänkte dock köpa ett par backventiler senare och ha flaskorna under karet.

Annons