Backventill för co2

#1 - 20 juli 2009 10:47
Skulle köpa backventil till co2. Fick frågan om just det, om den skulle vara till co2. Skillnad? Annat mtrl till co2? Behövde ytterligare, ställde fråga om till co2 - var annan affär - nej, sa man där - det behövs inte. Vad gäller tro? Särskilt mtrl till co2, pvc?
#2 - 20 juli 2009 13:34
Jag kör med en vanlig backventil som du köper i en rörfirma och denna sitter på ingående slang till karet, då jag kör in gasen i insuget på ytterfiltret.
#3 - 21 juli 2009 09:43
ansjo skrev:
Jag kör med en vanlig backventil som du köper i en rörfirma och denna sitter på ingående slang till karet, då jag kör in gasen i insuget på ytterfiltret.
Den är i plast? Skall kolla hos någon. Förresten att köra in i ytterfilret har jag förståt att en del gör, men hur gör du exakt? Jag har reaktor, skönt om man kunde slippa den. Du gör någon form av koppling på insidan med backventilen så co2:n kör med invattnet i ytterfiltret?
#4 - 21 juli 2009 13:41
Jag har en slang som går till bubbelräknaren, på denna slang har jag en backventil i plast. Från bubbelräknaren går det sedan in en slang i insuget på ytterfiltret (Eheim 2217) där gasen löses upp utan några problem, med ca 1,5 bubbla/sek.
Jag hade tidigare keramiska makaroner i filtret då detta skulle vara det bästa för att lösa upp gasen, men har nu tagit bort detta och kör bara med filtermatta klippta i små kuber.
Jag tyckte att filtret rapade lite mycket tidigare, men nu har detta filter varit igång i snart 3 månader utan att jag hört det rapa en enda gång. Kanske det kommer, men hittils ser det riktigt bra ut:).
Ja, en reaktor i karet är ganska skänt att slippa;).
#5 - 21 juli 2009 14:35
Backventilen har du innan bubbelräknaren? Hur fäster slangen sedan i ytterfiltrets insida? Särskild koppling? Båda (från akvariet och co2:n) kan väl inte fästas i inkopplingen?
#6 - 21 juli 2009 14:38
Slangen går från bubbelräknaren direkt in i insuget som jag borrat ett litet hål i, och där trätt in slangen som slutar ca 5 cm upp i insuget. När ytterfiltret tar in vatten följer då co2 bubblorna med in i filtret och fördelas där:).

Annons