Badis badis (Kamelontfisk)

#1 - 30 september 2006 18:19
Var så inne på dvärgciklider men så pratade jag med en expert som rådde mig att hålla mig till mitt asientema. Så vi halkade in på en fisk som påminner lite om ciklider. Alltså Badis badis (kamelontfisk). Det blev två stycken en hona och en hane. Är nu nyfiken på era erfarenheter av denna fisk!! :p
#2 - 1 oktober 2006 00:25
Detta är en klassisk akvariefisk och trevlig o lätt att ha. Ställer inga spec krav på vatten, utan går i neutralt vatten. Växer den till sig riktigt kan den bli 7-8 cm, men mina har oftast stannat runt 5 cm. Den är ganska glad i varmt vatten... så gärna minst 25 grader ska du ha.. den gråter inte vid 27 heller...
De är inte kinkiga med maten, äter torrfoder, men vill gärna ha lite frystmat så det blir omväxlande. Den är inte så tuff av sig o man får se till att den får mat, så man ska inte ha den med för glupska fiskar... ( obs... går inte upp till ytan efter mat.. äter bara på bottnen nästan )
Den kan vara lite skygg, men som dvärgciklider så är det bra att ha sällskap i ytan av akvariet som visar att " här finns inget farligt " , så ngn rasbora i ytan är bra sällskap.
Den kan skifta färg snabbt.. kan se ut som en annan fisk på ingen tid alls. Det finns flera olika färgvarianter av dem, en del går nästan mot blått... ( finns i många länder i Asien, Indien, Thailand, Burma ( skiftar lite i storlek o färger beroende från vart de kommer ) Den vill ha mycket växter o snår, mörk botten och inte starkt ljus.. så då kommer problemet med mycket växter o lite ljus...
Grusen ska inte vara för grov, den vill gräva lite, men det raserar inte alls ditt akvarium...
Den är lätt att odla... funkar med krukor, små grottor, under stenar, cocusnätter o liknande... ynglen är inte svåra att dra upp heller... o de kan direkt äta nykläckt artemia. Ngn gång kan hannen bli ettrig då han har yngel o då kan man få ta bort honan, men oftast funkar det att ha henne kvar, iallafall om inte akvariet är för litet.

Lycka till med dina fiskar... roligt att se att du har sådana. De är inte så vanliga och synd att inte fler testar dessa för då den färgar ut är den riktigt vacker och lätt att ha.

Hälsn Robban
#3 - 1 oktober 2006 09:02
Det som i gamla akvarieböcker kallades för Badis badis är idag 16 arter i två släkten:

http://filaman.ifm-geomar.de/identification/specieslist.cfm?famcode=619&areacode=

De lever i något olika miljöer och aggresiviteten mellan hanarna varierar också mellan arterna. Jag har prövat tre arter. De fungerar bäst i ett artakvarium eller tillsammans med någon liten snäll art (t ex Tanichthys micagemmae). Med mycket gömställen och gärna döda löv på botten brukar det dyka upp yngel så småningom. Då har jag matat med levande Artemia kontinuerligt.
#4 - 1 oktober 2006 12:30
Oj vilka bra svar! =) Honan är ca 3cm och beige brun. Hanen är nästan 4cm och kroppen skimmrar i rött och fenorna i blått. Honan verkar lite blyg men hanen är redan framme vid främre glaset. Han som sålde sa att den endast hette Badis badis.

Fick även tips om att skippa doppvärmaren då jag bor i lgh och fiskarna gott och väl klarar temperatur skillnader under natten. Jag ska även byta ut min pump Fluval4+ mot en mindre stark. Vad tror ni experter om det? (Har ett akvarium på 167l)
#5 - 1 oktober 2006 20:00
Troligen är det Badis badis du har köpt. Men man kan inte vara säker:) Om du sköter dem som Badis badis går det nog bra.

Arten kommer från Nordindien med varmt på våren, monsunregn på sommaren och ganska kallt i december-januari. Man behöver inte efterlikna klimatväxlingen - de verkar leka ändå, men det gör att de är mer toleranta för temperatursvängningar och varierad vattenkvalitet än fiskar från ekvatorn.
#6 - 2 oktober 2006 00:45
Jag vet inte hur stort ditt akvarium är, men det ska inte vara för mkt rush på vattnet.. Fluval 4 är väl det största av Fluvals innerfilter... Jag brukar ha Fluval 3 i akvarium runt 120 liter och då tycker jag att jag får bra genomströmning.

Det är nog allt Erik Åhlander som är experten på detta o inte jag.. men har som sagt haft fisken ett flertal ggr så lite allmän info vet jag iallafall.

Du får kika på bilderna på länken som Erik visade så kanske du kan känna igen din fisk där.
Hälsn Robban
#7 - 2 oktober 2006 21:06
Akvariet är på 167l. Jag tycker det är alldeles för mycket rundgång men alla grönlingar gillar det nog! :D

Jag har bilder på Badis badis men de är väldigt dåliga! (Första bilden hona, andra hane) Lägger även bilder på mina grönlingar så ni experter kan se om jag har rätt namn på dem. Acanthocobitis botia och Sewellia Lineolata tror jag att det är.

Tack för all hjälp! [:I]
#8 - 3 oktober 2006 03:30
Roligt att få se ditt akvarium och om du säger att du tar dåliga bilder så skulle du se mina bilder, man kan oftast inte ens se vad det är för sorts fisk på bilden,så du lyckas bra. Hur är det på Fluval 4, går det inte justera kraften i den så du kan sänka den lite ? Men man märker ganska tydligt på fiskarna om de tycker det är för mycket fart på vattnet. Att dina gröngölingar gillar det kan jag förstå.. men dina Badis håller sig nere i akvariet och det kanske är betydligt lugnare där nere ? Du kan också vända på pumpen så den strömmar från bakruta mot framruta, så har jag gjort ngn gång.

Hälsn Robban
#9 - 3 oktober 2006 05:16
Jag har dragit ner den så mycket det går och riktat den in mot en vägg, men simmar fiskarna i närheten vinglar dem till och jag har svårt att tro att ett skumbo skulle kunna hålla ihop trots att jag har flytväxter... Köper nog en mildare pump såsmåningom!
#10 - 3 oktober 2006 06:58
Så sant.. dina Dvärgurami vill inte heller ha ngn fart på vattnet... de behöver inte ngn pump alls bara man är regelbunden med vattenbytena... deras eventuella skumbon vill ha lugnt vatten. Men finns kanske ngn här som behöver en starkare pump o du en svagare, om du inte ska ha kvar den för andra behov längre fram.

Hälsn Robban
#11 - 3 oktober 2006 08:00
Vad läckra dem var Black Molly! Något som jag måste tänka på till det framtida akvariumet. :D
#12 - 3 oktober 2006 16:05
:D Ja de är fina! Antar att du mena Badisen. Vad tror ni om rådet jag fick att strunta i doppvärmaren?:confused:
#13 - 3 oktober 2006 16:25
BM: Ja, vem annars. ;P Black molly är ju du.

Hur varmt har du i lägenheten?
Jag har inte haft doppvärmare på väldigt länge och mina kar har alltid hållt sig runt 25-26 i alla fall. :)
#14 - 3 oktober 2006 19:10
Linda A - ja asså jag förstog att du sa till mig. Menade att du kunde ha syftat på någon av de andra fiskarna Acanthocobitis botia eller Sewellia Lineolata =).

Just nu ca 23 grader och lysrören värmer ju upp vattnet så det borde ju gå bra utan... blir kallare på natten men det blir det väl i naturen också? =)
#15 - 3 oktober 2006 20:16
Jag återkommer när det gäller identifieringen av dina bilder.

Dvärggurami och Badis skall ha måttligt med cirkulation på vattnet. Algätare och Acanthocobitis gillar fart på vattnet och Sewellia bor i princip i vattenfall. Gurami och Badis borde gå för sig. Jag har ingen egen erfarenhet av Sewellia men jag har förstått att sprutar det inte vatten på dem hela tiden så tynar de bort och dör (gäller åtminstone vissa andra fiskar med den kroppsformen). Har du bara ett akvarium blir det svårt att lösa - försök ha kraftig cirkulation i halva akvariet.[:o)]
#16 - 4 oktober 2006 19:19
Ja identifiering låter fint :D . Säg till om du behöver fler/ bättre bilder. Svårt att fota nya blyga fiskar som vill gömma sig bara!!

Jag borde ha fler akvarium, men det tycker inte min sambo... kanske byter jag till ett mindre kraftigt filter så det blir lagom med fart. Då kanske alla kan trivas. Vill dock inte att min nykommling ska tyna bort. :(

Det är inte lätt när man vill ha många olika krabater i samma balja. Mitt kar börjar likna Noaks ark med par av alla arter, men jag tycker de är personligare än stimfiskarna... [:o]
#17 - 5 oktober 2006 13:06
Att ha fler akvarium underlättar speciellt om man vill odla o ta hand om yngel, men du får väl ta och förhandla med din sambo lite.. men de fiskar du har går ju gärna i par eller mindre grupp och har man sådana fiskar kan man ju ha många arter bara de funkar ihop. Badis badis går ju i par t.ex, men kan ju vara svårt att hitta ett fungerande par om man bara har ett ibland.. samma som med ciklider.. de vill gärna välja sin partner själv. Så ska man köpa ett par så gäller det att stå i butiken ett tag o se om man kan hitta 2 fiskar som man kan ana hör ihop lite.. men ibland har man tur och de finner varandra och det har du kanske redan sett nu om dina badis tycks trivas ihop.

Spännande att se om Erik kan få fram vilken variant av Badis du har.. finns som sagt ganska många olika.

Hälsn Robban
#18 - 5 oktober 2006 21:53
Ja spännande o se vad jag har i karet =). Jag har valt massa parfiskar och alla verkar trivas tillsammans än så länge! Jag tror att det är ett par då honan håller sig hos hanen oftast men nu ikväll har jag inte sett hanen?? Kanke har han flyttat in i grottan jag köpte...
#19 - 6 oktober 2006 02:02
hoppas han kommer tillrätta... men han kanske är inne där o städar o gör fint för att visa honan...
#20 - 6 oktober 2006 08:11
Även om basisarna är nyreviderade betyder inte det att alla arter är kända. Det är möjligt att arten Badis badis kan splittras upp ytterligare. Din fisk är antingen en Badis badis - fast den ser inte ut som den jag har haft - eller en Badis kanabos. Det är i vart fall ingen av de vanligare "sorterna". Den ser spännande ut. Var har du fått tag i den? Visste butiken något om ursprung?

Jo, visst ser det ut som en hane och en hona.

Acanthocobitis stämmer säkert, men jag vågar inte bestämma vilken art.

Sewellia vet jag inte mycket om. En möjlig gissning skulle vara Sewellia lineolata. Det importeras en del fisk från Vietnam för närvarnade - så det är en möjlig art.
#21 - 6 oktober 2006 15:11
Badisen är inköpt på Södermalms akvarieaffär där en mycket kunnig expedit jobbar. Helt otroligt vad mycket arter han hade!!! Han sa att det var en vanlig Badis badis, men tittar man på bilderna du skickade ser det inte ut som den vanliga då min är färggrannare.

Min Badishane är fortfarande osynlig. Men öppningen i grottan är lite större och honan tittar in lite då och då. Kan de redan ha planer på yngel?? Om jag får yngel kommer väl guramisarna/grönlingarna äta upp dem om man inte tar bort dem från karet?
#22 - 6 oktober 2006 16:15
Jag har just talat med "den mycket kunniga expediten" och de är mycket riktigt vildfångade från Indien.

Om du har döda eklöv, lite torv, grenar, småsten och annat på botten så kommer åtminstone några yngel klara sig - om det finns tillräckligt med mat. Guramina är knappast något hot, möjligen Acanthocobitisen.
#23 - 6 oktober 2006 18:04
Såg för en stund sedan att acanthocobitisen kom simmande ut grottan. Vet inte vad han har gjort där men nu ser jag ingen av Badisarna så båda verkar hålla till i grottan...? Jag får går ut och plocka lite löv imorgon! Jag renoverar köket så jag kan inte koka saker just nu. Räcker det att koka upp vatten i vattenkokare och hälla det över bladen?

Tack för all hjälp! :D
#24 - 6 oktober 2006 19:23
Jag kokar aldrig någonting. Men tar man mycket löv på en gång så får man blötlögga dem i en hink några dagar och byta vatten några gånger för att undvika vattenblommning.
#25 - 6 oktober 2006 20:14
Oki då ska jag göra det om jag hinner imorgon!!
#26 - 7 oktober 2006 10:57
Hm det verkar inte vara yngel på gång. Idag efter 2 dagar dök badishanen upp. Han ser deppig ut och verkar inte vara intresserad av mat. Fenorna ligger slickade mot kroppen och han står mest still. Vad har hänt???

Honan och övriga fiskar mår fint!!!
#27 - 7 oktober 2006 11:24
Pratade med ägaren till Södermalms akvarieaffär idag. Han trodde att badisen fastnat någonstans och nu lyckats komma loss. Ser stel och blek ut =(. Jag fick rådet att avvakta några dagar. Som tur är så har jag snälla fiskar så ingen borde picka på honom...
#28 - 7 oktober 2006 14:27
aj då... hoppas det går bra med din badis... Du nämnde Södermalms akvarieaffär innan och kan bara hålla med dig. Om man ngn stans får bra råd och hjälp så är det där. Han tar mkt tid till kunderna och har en stor kunskap om mycket. Allt från räkor till levandefoder men främst att odla enligt naturmetoden och med vildfomer av fisk. Där inne hittar man inga slöjstjärtar eller ballong mollys.
#29 - 7 oktober 2006 20:10
Ja verkligen en affär att rekomendera!!

Innan jag gick hemmifrån i förmiddags trodde jag först att han dött då han låg orörlig med lite öppen mun vid ytan.Men så närmade sig en gurmi och han simmade med hjälp av fenorna på sidan som fortfarande fungerar iväg.

Nu när jag kom hem vilade han ovanpå en rot men simmade iväg och nu ser jag honom inte... vill inte att han ska dö [:-28].

Håll tummarna!!!
#30 - 7 oktober 2006 22:54
Läste nu att du hade vildfångade från Indien.. kunde ana att det var ngt så bra du fått tag på då du handlat på Södermalmsakvarieaffär... men han tycks inte vara pigg... äter han ? testat att pigga upp han med liten vattenbyte ?
#31 - 7 oktober 2006 23:30
Black mollyn: du säger att den är blek och håller ihop fenorna... det ser inte ut som om fisken är täckt med puder eller slem, va?

EDIT: kanske skall förklara... att fisken blir orolig och nervös, gömmer sig, blir blek och antingen liksom "dammig" eller täckt med slem, och håller fenorna fällda, och sen lägger sig på bottnen, är symptom på parasiten Chilodonella. Fisken brukar ha kliat sig innan, men man kan missa det. Sjukdomen är lätt att bota med medicin.
#32 - 8 oktober 2006 09:57
Nä jag ser inget puder/slem. Han är en tuffing och kämpar på. Han har fortfarande inte ätit något(vad jag kan se) och håller sig undan. Nyss tog han en sakta runda i akvariet och nu står han vid ytan i hörnet och vilar mot ett blad. Men för första gången är alla fenorna utfällda som vanligt igen. Kankse kanske kan han repa sig....hoppas...
#33 - 9 oktober 2006 19:22
Nä nu är det inte roligt mer. Han är fortfarande vid liv men ser mycket svag ut. Han kan ta sig fram men mycket sakta. När bör man ge upp hoppet? Måste jag göra något eller kan jag låta "naturen ha sin gång"? Jag kan inte döda honom om det skulle finnas hopp och jag skulle algrig kunna dunka hans huvud eller liknande. Fungerar den där nejlikooljan som folk pratar om??

Hjälp!
#34 - 14 oktober 2006 10:43
Ja ibland verkar det löna sig att inte ge upp hoppet... =) Han låg still under pumpen/blad i flera dagar och vad stel och verkade inte kunna simma. Fick inte heller i sig någon mat.

Men så för några dagar sedan lyckade han ta sig från ena sidan akvariet och tillbaka, snett och med ryck men ändå! Igår när jag matade tittade han fram och simmade lite och idag när jag matade simmade han obehindrat runt i karet och tog mat. Fenorna ser normala ut igen. Han är fortfarande lite blyg och magen är lätt insjunken så han har en liten lätt böjd form. Men han ser nästan helt frisk ut. Så en fisk kan alltså repa sig efter en vecka!!?!!!
#35 - 14 oktober 2006 10:46
Det var roligt, nu får du locka med lite extra god mat ett tag så kommer han kanske igen snabbt... du får kika i frysen om du har ngt gott fryst där som han gillar
#36 - 14 oktober 2006 11:20
Ja han får fryst artemia golden gate =)
#37 - 14 oktober 2006 15:26
fryst artemia är ngt jag också matar mina fiskar mycket med.. det är godis för fiskarna

Annons