bågfen beteende

#1 - 5 december 2006 12:56
hej ! är det nån som har erfarenhet av grön bågfen ciklid ? har ett ensamt par i ett 60 liters kar tillsammans med 2 st 4 cm stora L- 104 malar, har matat nån vecka med röda mygg och annat "gott" dom har visat lite intresse för varandra men inte några större skakningar eller liknande, hanen har dock jagat runt honan ett par gånger, dock ej våldsamt eller så, nu har honan bosatt sig i en grotta sedan ett par dagar, men ingen synlig rom, och hanen visar inget intresse alls för henne, hon jagar heller inte bort den lilla malen när den tittar in i hennes grotta, kan det ändå vara lek på gång tror ni ? om inte, varför då ställa sig i grottan när allt annat är frid och fröjd sedan 2 månader tillbaka
hälsn. Börge Från Brålanda
#2 - 5 december 2006 13:40
Jag har flera par av dessa och också 2 lekpar som leker regelbundet. Då de inte leker så har det oftast inte så mkt gemensamt.. Om honan har ägg så byter hon färg.. hon blir mkt mörkare o till slut övergår detta till ett rutmönster då ungarna kläcks. Så du kan se på honans färg om där finns ägg,,
Innan lek kan hannen jaga honan en del men väl då det är ägg/yngel så kan det bli tvärtom.. Hannen vill ibland vara med o lägga sig i detta med att ta hand om äggen.. honan vill helst sköta detta själv. Är akvariet större så sköter han ibland det yttre reviret, men oftast tar honan hand om allt själv.

Vissa hannar är envisa o vill hjälpa till o då får man vara vaksam, för den lilla honan kan t.o. döda hannen om akvariet är för litet så 60 liter o ettriga fiskar kan kräva att man flyttar hannen om honan har ägg/ungar eller honan om hanens uppvaktning blir för tuff.

Men då honan släpper in en mal till sig så är det ju tveksamt att det skulle vara ägg där, men kolla om hon bytt färg.

Hona utan ägg/ungar :

http://www.akwarium.net.pl/Foto/nannacara_anomala2.htm

Hona med ägg/ungar eller nära lek

http://www.rhusmann.de/aqua/nannacar.htm

De är ofta goda yngelvårdare och uppfödning av yngel är inga problem om man matar med nykläckt artemia.
#3 - 5 december 2006 15:06
färg

jo visst har hon mörknat ! men ser inga ägg, lägger hon dom i gruset eller i grottans tak, så som många andra gör ?
#4 - 5 december 2006 15:25
kan det kanske vara som med min ancistrushane en gång när äggen var uppätna av nån inkräktare så vaktade hanen grottan en vecka efter den incidenten, kanske en av mina små mal har kalasat på kaviar, och honan är förvirrad ?
#5 - 6 december 2006 03:05
mina lägger ofta på sidan av ngt.. sten eller rot.. men kan nog läggas i tak med.. honan behåller den mörka färgen ett tag även om leken misslyckats, men har de lekt en gång så blir det ofta fort igen. Men äggen är svåra att se, jag brukar aldrig se dem, men efter de kläcks så brukar hon ha dem i bottnen av grottan eller i en liten grop. Men lägga äggen rakt i grusen är inte vanligt
#6 - 6 december 2006 03:47
okej, jo det är min erfarenhet också bland andra arter, att om leken misslyckas leker dom snart igen, jag får väl bara vänta och se, alltid lika fascinrande med alla olika lekbeteenden, har några snäcklekare
(lamprologus brevis sunspot ikola)
som just nu håller på med lekbestyr väldigt kul att sitta och titta på, bra mycket bättre än tv,n om inte barcelona spelar förståss[;)]

Annons