[QUOTE=Raven]jojo men även om en snäcka nu äter skiten så kommer ju de ut igen och frågan är då hur mycket har mängden reducerats ?[/QUOTE]
Varje gång mat/bajs, tolka dessa som samma sak för nu, går igenom en organisms matspjälkningssytem minskar innehållet av näring. Det finns alltid lite kvar som något djur längre ner i kedjan kan tillgodogöra sig men det blir mindre. Det binds upp i vävnader och konverteras till rörelse osv, osv...
[QUOTE=Raven]tror inte det är såmycke så att man i praktiken får en förbättring.
möjligheten finns ju dock att skiten förflyttas till ett mer angenämt ställe.[/QUOTE]
Jag vet inte om själva bajsvolymen minskar. Det kanske den inte gör, jag tror att även den minskar markant. Däremot minskar den biologiska lasten på filter. Det är bättre att större djur äter bajset fler ggr, och absorberar närning ur maten/bajset, innan de lämnar över det till bakterier. Då finns det mindre kvar att konvertera till oorganiskt kväve. Vilket medför i slutändan mindre nitrat i vatten.
Jag håller på att plandera mit saltvattenkar och jag ska ha en DSB, Deep Sand Bed.
http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=803686
Där är principen just att göra smådjur till en integral del av "filter" systemet. Samma princip går ju att applicera på sötvatten. Även om det kanske är svårare att realisera en botten som passar och få tag i bra djur.