Bakgrund

#1 - 30 december 2003 17:11
God fortsättning på Er alla!!

Funderar på å skaffa bakgrund till mitt kar. Men har ingen aning om vad/hur den ska se ut. Just nu har jag varken myvket växter eller är nöjd med hur karet är inrett. (sambon däremot, tycker att det ser fint ut)

Just nu är det bara en ljuslila tapet bakom (vilket det är i hela vardagsrummet). Min mor föreslog att jag skull köpa en sån där affirsch som man kan köpa på akvarieaffärer, men jag har haft det förut (ej till detta kar)-så jag vill inte ha det igen...

Kan nån föreslå något (akvariet är igång :100liter, med 2 skalarer, 1 neontetra o en black mokllky)

GOTT NYTT ÅR!!
#2 - 1 januari 2004 09:54
Vad gäller bakgrund så finns flera alternativ i olika prisklass.

Det absolut billigaste (gratis?) är att måla en själv. Jag har målat med olja på duk, en brun/röd/gul-flammig bakgrund som ser riktigt tjusig ut. ;P Man kan säkert använda annat material oxå.

Som du sa kan man köpa en affisch, men det håller jag med om att det är tråkigt. Dom finns dock i många olika prisklasser och vissa är riktigt snygga.

Ett annat alternativ är att bygga en bakgrund på insidan av akvariet. Man kan använda massor av olika material, som torv (färgar vattnet något), frigolit, bark osv. skär ut i snygga former (tips, frigolit är enkelt att bränna former med tändare) och måla ev. Det är riktigt kul och kan vara billigt, men se till att inte använda giftiga material.

Det förmodligen absolut snyggaste är en back-to-nature bakgrund, men dom är ju rätt dyra.

din neontetra är nog rätt olycklig, dom vill vara i stim på minst 7-10 st. även mollyn vill nog ha en partner. tänk bara på att skalare kan äta små neontetror.

gott nytt år och lycka till =))
#3 - 1 januari 2004 10:29
kolla in min zoon.. eurodecor bakgrund.. fin tycker jag.
#4 - 1 januari 2004 10:31
glömde skriva adressen.. hehe här kommer den
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94870
#5 - 1 januari 2004 10:49
Budgetvarianten: Svart sopsäck upptejpad bakom akvariet. Bättre än inget åtminstone.
#6 - 1 januari 2004 14:42
svart sopsäck...haha =D
Har faktiskt 3-D bergvägg på samtliga av mina akvarier...Tycker dom är snygga och 'naturliga'
Back to nature är ju klart snyggast, men har man ett liet akvarium så blir det ju ännu mindre, tyvärr...
Kan ju också göra en bakgrundslåda med stenar, röter mm...har dock ingen egen erfarenhet av detta...

Kan se lite tråkigt ut att bara ha ljusa tapeter i bakgrunden, om man inte har välldigt tätt planterat så man inte ser igenom, vilket är riktigt snyggt! Tätt planterat alltså :)
#7 - 1 januari 2004 15:34
om man har back-of-nature. hur ser det ut på kortsidan av akavriumet då? ser man typ en ful vit plastgrej då eller? :S
#8 - 1 januari 2004 15:56
om du har lite växter blir det _nog_ ganska snyggt med mörk sand och grottplansh, då lyser dina fiskar upp mer också,(kanske inte om mollyn är svart =))
har ingen erfarenhet själv utom att jag har sett några neontetra/svärdbärare-kar inredda på detta sättet.
#9 - 1 januari 2004 16:21
Juwel har oxå ganska snygga invändiga bakgrundsplattor som är enkla att montera och ser helt ok ut. Har själv sådana i mitt 540L malawi-kar!
#10 - 1 januari 2004 19:02
Budgetvarianten: Svart sopsäck upptejpad bakom akvariet. Bättre än inget åtminstone.

Varför sopsäckar när det finns snygga färgade pappersark på 50x70cm i varenda bokaffär??
#11 - 2 januari 2004 15:57
En sak som jag undrar - hur undviker ni att det kommer fukt mellan bakgrunden och glaset? Jag köpte mitt kar rakt av på affären - ett kit med allt i. Då sitter det liksom som ett lock på karet och hur jag än gör så kommer fukten ned mellan bakgrunden och glaset vilket resulterar i att bakgrunden "limmar på" mot glaset.

Hade jag tänkt ett steg längre hade jag INTE köpt den här typen av akvarium, jag är INTE nöjd. Jag har redan börjat leta efter med tvådelat glaslock! men hur som helst, HUR lyckas ni få bakgrunden att sitta snyggt mot glaset utan klibb? Får jag inte ordning på det nu så dumpar jag bakgrunden och sätter svart filt istället. Annars är det fin bakgrund med sten och trädrot.

Svärmor
#12 - 2 januari 2004 22:13
Ursprungligen skickat av Bosse.J

glömde skriva adressen.. hehe här kommer den

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94870

Blev ju snyggt det där! vart köpte du bakgrunden? vad kostar den?
#13 - 2 januari 2004 22:45
jag tycker att 3d bakgrunderna med sten och rötter blir snyggare om man limmar fast dom med tex tapetklister...

Annons