bakgrund!

#1 - 17 juni 2004 16:43
Hej!
jag köpte för ett tag sedan en beg. BTN Amazonas, som jag hade tänkt ha i mitt malawikar. När jag kom hem upptäckte jag dock att den var för låg, ngt som jag inte hade tänkt på innan. (idiotiskt)
Nåja, då undrar jag:
Kan det bli snyggt om man "höjer upp" bakgrunden genom att siliconera fast frigolit under själva bakgrunden, så att den höjs upp de 12 cm som fattas. Sedan får man dölja frigoliten med hjälp av sand osv, alternativt dra på ett skikt silicon över frigoliten och sedan pudra med sand...
Går detta och kan det bli snyggt? Hur stor är risken att det alldeles för lätt kommer att kunnas grävas upp av mina malawisar. (som dock inte kräver så mkt för att vara malawisar)
Alla tips, råd osv välkommnas då jag är i desperat behov av att kunna bygga ett filter bakom bakgrunden hellre än att köpa ännu ett ytterfilter!

Mvh Malawi´n
#2 - 17 juni 2004 16:48
ja du kan ju inte bara lägga frigolit i vattnet för det luckras upp. du kan ju göra en egen bakgrund som du lägger längst ner?
#3 - 17 juni 2004 17:17
Jag tror jag såg i en akvariebutik (akvarielagret) att de hade blått filtermaterial längst ner(som nog var tänkt att vara under sand/gruset), med andra ord, (studerade visserligen inte akvariet så noga) så används hela den nedre delen som insug till filtret som finns bakom bakgrunden.
#4 - 17 juni 2004 17:18
Om du bor i stockholm, eller i närheten av bromma, kan du ju kolla hur akvarielagret gjorde.
#5 - 17 juni 2004 17:55
Tyvärr inte, en resa på 3 timmar dit...:(
Så det hade filtermatta nertill?
Drifter: Varför skulle det göra det? Bara en fråga?
Så ni menar att de har gjort så här ungefär:
Först satte fast filtermatta längs med bottnen och där BTN ska vara. Sedan har de satt fast en BTN över denna, så att det blir ett filter där med. Sedan har de även fyllt baksidan av BTN med filtermaterial, eller?
Gör inte det så att viktiga ämnen för växterna tas bort? Precis som det blir vid användandet ab bottenfilter.

Mvh Malawi´n
#6 - 17 juni 2004 19:47
Nej, det skulle bli ett riktigt bra filter (stor filtervolym). Om du vill kan du fylla utrymmet mellan BTN-bakgrunden och bakrutan med filtermaterial, men skulle tro att det inte behöves. Men du kan sätta ett eller två pumphuvuden där som driver ditt nya bakgrundsfilter. Super för dina fiskar. Se bara till att BT-bakgrunden håller tätt mot sidorutorna (limma med silikon).
#7 - 17 juni 2004 20:25
En fråga dök upp i huvudet i denna tråd!?
-Jackson varför e det viktigt att bakgrunden håller tätt mot sidorutorna? min gör nämligen inte det och i helgen hade jag tänkt köra med pump huvud bakom btn med filtermatta, och ta mitt ytterfilter till ett annat kar!.

Mvh
#8 - 17 juni 2004 21:18
Detta eftersom man vill att allt vattnet ska gå genom filtermattorna, inte genom hål på sidorna;)
jackson: Jag tänkte från början även fylla det andra utrymmet med filtermatta, och nu även vid bottnen;)

Mvh malawi´n
#9 - 17 juni 2004 21:30
OK! att köra med filtermatta under funkar bra det har jag gjort tidigare fast du bör dock va försiktig om du har väldigt fin sand då den också kommer att sugas in och fastna i filtermattan.

Ang tätheten vid sidorna:Om lite vatten pressas in vid sidorna borde väll inte vara särkillt neggativt då det ändå kommer att gå igen mattan bakom "btn" fram till pumpen.. självklart förstår jag att det är bättre att silicona.. men nu när bakgrunden sittetr där så...

Mvh
#10 - 17 juni 2004 22:02
Eaxkt. Fungerar bara filtreringen tillräckligt bra så är u allt lugnt;)
Jag har rådasand i karet, dvs. den kommer troligtvis sugas in en del, men inte alldeles för mkt!
En fråga bara:
Just nu har jag en Powerhead 301 plus Eheim ytterfilter 2224. Mitt powerhead kommer användas till att driva filtret bakom BTN, medan ytterfiltret kommer att fungera som normalt, men sitta bakom BTN. Sedan kan jag nog få enbart ett pumphuvud från ett 54 liters kar bakom BTN, som också driver det stora filtret. Men då undrar jag:
Behöver jag ngn mer pump? De här tre pumparna driver nog bara tillsammans ca:
540*700*150=1390 l/h
Vad har ni för pumpar bakom era BTN?

Mvh Malawi´n
#11 - 17 juni 2004 22:24
Jag är ingen expert. Misstänker att rådasanden är på gränsen.. min är ännu finkornigare (kommer inte ihåg namnet nu) men i stoby akvarie affär föreslog dom frigolit istället pga av att sanden va så fin...
#12 - 17 juni 2004 23:05
Detta skulle kunna vara en bra lösning: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=197231&gid=216388

För att undvika att fin sand kommer in i filtret, så kan man doppa filtermaterialet i silikon och täcka med torv (som kjell gör i sin BTN beskrivning på denna sida). Det skulle göra så att små partiklar får det svårare att komma in i filtret, samt estetiskt snyggare om sanden skulle grävas undan så att filtret vit bottnen skulle synas.
#13 - 18 juni 2004 09:14
Alltså så som jag skrev att jag kanske skulle göra med frigoliten om jag skulle ha använt den? Det är en sak som är väl värd att tänka på:P
men vad tror ni om den här konstruktionen?:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=197231&gid=216388
Jag håller inte riktigt med skaparen av den konstruktionen, eftersom filtren inte hindrar vattnet nämnvärt. Istället är det väl bättre att göra som beskrivningen här på zoopet samt som på BTNs hemsida (samma som zoopet), dvs. fylla hela baksidan med filter, plus i detta fallet även undersidan, så sugs vattnet från ena sidan, men även frpn undersidan, till filtret. har man dessutom satt på ett rör med hål i på pumphuvudena så tas vattnet från hela "höjdnivån". Vad tror ni om den idéen istället?

Mvh Malawi´n
#14 - 18 juni 2004 09:52
jag förstår inte riktigt hur du menar, men för att använda hela filtret lika mycket, och om du endast har 2st pumphuvuden, så tror jag min konstruktion är bra. Om du eventuellt har tre pumpmaskiner, så sätter du bara en till insug/utblås i mitten, för att få en så fördelad uppsugning som möjligt.

Om du nu ska använda 3 pumpaparater, hade du tänkt att sätta alla i samma hörn, för att få ett gemensamt utblåshål? och sedan dra ut "rör med hål" över de övre partien, för att få ett gämt fördelat insug.
#15 - 18 juni 2004 10:16
Har ritat en ny lösning som skulle kunna vara ett alternativ med håliga rör.
#16 - 18 juni 2004 10:37
ok!
Nu anser jag att din ritning fungerar, om man har tre pumphuvuden!
Men vad jag tänkte var att det inte var så bra att allt vattnet sögs genom sanden, utan att man även gjorde ett insugshål i sidan!
jag får fundera vidare och alternativt göra en skiss på hur jag menar;)

Mvh malawi´n
#17 - 18 juni 2004 11:34
Jo, det skulle kunna funka, men beroende på hur du möblerar ditt akvarium, kan det räcka med insuget under sanden, om du t.ex har grova stora stenar längst in mot BTN'n, så blir insuget effektivare.
Skulle kunna se ut så här ungefär:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1534
Mellan de grövre stenarna försar vattnet lätt in i filtret, samtidigt som det blåa materialet är gömt. Sen kan du ha finkornig sand i övriga akvariet.
#18 - 18 juni 2004 11:39
Stämmer. men samtidigt vill jag att mina ciklider ska kunna utnyttja de ställen de vill till att gräva...

Mvh Malawi´n
#19 - 18 juni 2004 11:49
men dina ciklider lär ju inte vilja gräva där du placerat stora stenar.. eller?
#20 - 18 juni 2004 12:09
Kolla in senaste skissen, hur man ska dölja och samtidigt ha ett bra insug. http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=197231&gid=216388
#21 - 18 juni 2004 12:44
Den senaste bilden gav några idéer:P
Slit bara inte ut dig med dina tips, annars är de välkommna;)

Mvh Malawi´n
#22 - 20 juni 2004 14:49
haha, det e lugnt.. du vet sommarlov, om man ändå sitter hemma och inte har nått för sig, kan man lika gärna skissa på btn istället för att kladda gubbar på ett papper.

Annons