bakgrund?!

#1 - 6 juli 2005 17:33
Hejsan!

tänkte bara fråga en sak. jag har hört att många fiskar blir stressade om man inte har en bakgrund, men å andra sidan så säger en del att man kan vara utan bakgrund om akvariet står mot väggen (!!!). jag blev trött på bakgrunden idag och tog bort den men akvariumet står ca 15 cm från väggen, kommer fiskarna att bli stressade av det eller tror ni det går bra?

jag tog bort den i väntan på en ny eller om vi ska ha kvar den gamla men köra med matolje tricket jag läst om, så den inte är så mörk.

ps. jag blev trött och bakgrunden blev fläckvis ljus / mörk. j...la fukt man får överallt =)

// SeanChai
#2 - 6 juli 2005 21:33
har ingen bakgrund men står i en hylla så akvariet är insynskyddat från 2 hål men fiskarna väerkar stormtrivas där har tillomed fått yngel nu.
#3 - 6 juli 2005 21:36
Fiskarna blir väll tressade om dom inte har någon vägg att skydda sig mot. Men om det står 15 centimeter från en vägg så ska de nog inte vara någon fara. Det pågår väll ingen aktivitet bakom akvariet.
#4 - 6 juli 2005 22:33
handlar väl mest om att fiskarna ska ha en sida där ingen aktivitet av något slag finnes vilket kan fixas med bakgrund vägg eller dylikt.
ett enkelt tygskynke skulle duga.

men en bakgrund ja haft som är snygg är tunna balsa skivor.
#5 - 7 juli 2005 14:53
...nej det är ingen aktivitet bakom akvariet eller på ena kortsidan. det borde alltså inte vara något problem. tackar för svaren.

// SeanChai
#6 - 23 juli 2005 13:43
Varför syns inte bakgrunden?

Köpte mitt akvarium igår och fixade all inredning idag. Jag började att tvätta gruset så det belv helt rent. Efter det så tvättade jag stenarna och la i dom i akvariumet. Fyllde sedan upp akvariumet och tejpade på en bakgrunds affisch på baksidan. Problemet nu är att det inte syns när man tittar framifrån. Någon som vet vad jag kan göra för att det ska synas bra?
#7 - 23 juli 2005 17:02
TZerra provat olja på den ?
annrs kan du ju alltid använda sökfunktionen och se hur andra har löst problemet.
#8 - 24 juli 2005 09:02
[QUOTE=Raven]TZerra provat olja på den ?
annrs kan du ju alltid använda sökfunktionen och se hur andra har löst problemet.[/QUOTE]

Nä det har jag inte gjort... ska testa använda matolja. blir det inte kladdigt på glaset då?
#9 - 24 juli 2005 12:36
aldrig satt upp bakgrund själv men om du provar sökfunktionen så bör du kunna hitta information om folk som använt olja och hur de gått.

måste ha nånting och dra över bakgrunden som pressar ut luftbubblorna.
#10 - 24 juli 2005 13:41
jag testade med lite diskmedel och en fuktig trasa, gick rätt så bra.. dock så var luftbubblorna svåra att få bort... man ska nog börja med att sätta fast bakgrunden innan man inreder akvariumet, det är rätt så svårt att komma åt överallt när akvariumet står nära väggen.
#11 - 23 december 2005 13:55
Jag har lite samma funderingar... eller jag vill helst inte ha en bakgrund alls. Det är så att jag ska flytta o den platsen akvariet egentligen hade behövt stå på om det inte ska komma för nära ett fönster är mot en glasvägg i vardagsrummet. Det skulle innebära att det blir väldans fult när man ser det bakifrån (i hallen blir det då) om man har en bakgrund. Nu undrar jag om det skulle räcka med en bakgrund på ena kortsidan bara eftersom det blir mot en vägg? Karet är ganska litet strax under 100l o invånarna är två röda regnbågsfiskar, en kampfisk, några albino pansarmalar o ett stim kilfläckar. Alla är aktiva fiskar som gärna "är med" o tittar när man går förbi o blir inte skrämda i första taget verkar det som.

Annons