Bakgrund av jyskmadrass :P

#1 - 16 december 2010 20:43
orkar inte skriva allt igen så om ni klickar på länken så ser ni bilder och hur jag gjort :p

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=823165
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 december 2010 21:03
dezplay skrev:
orkar inte skriva allt igen så om ni klickar på länken så ser ni bilder och hur jag gjort :p

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=823165

Fast åtminstone förr så innehöll madrasserna även cellulosa och cellulosa löser sig med tiden i vatten.

Så rapportera efter ett halvår hur den bakgrunden ser ut då - vore kul att veta
#3 - 16 december 2010 21:12
Givetvis så kommer jag med uppdatering då, kan ju vara bra för andra att veta som funderar på att göra ett liknande projekt.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 16 december 2010 21:14
dezplay skrev:
Givetvis så kommer jag med uppdatering då, kan ju vara bra för andra att veta som funderar på att göra ett liknande projekt.

Jag vet en som använde madrasser som filter i alla sina akvarier (ett par hundra) och det funkade bra i några månader sedan började de lösa upp sig så han fick byta ut allihop. Fast det är minst 15 år sedan så madrasser är kanske annorlunda konstruerade idag.
#5 - 16 december 2010 21:19
hehe ja det kan inte vart så roligt :S men som sagt madrasserna bör ju ändrat sig lite med åren :D denna köpte jag på jysk för ett år sen iaf :P
#6 - 16 december 2010 21:22
Rätt smidigt om det funkar bra, så slipper man ha fullt av statiska cellplast kulor över hela garaget :)
#7 - 16 december 2010 21:22
en billigare variant om inte annat :P
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 16 december 2010 21:34
Aquaworld skrev:

Ja det var därför odlarn som jag skrev om ovan köpte dom - fast det klart i längden blev det inte billigare:p

Anledningen till att de är billigare än de rena PUR-mattorna är som sagt att cellulosa är betydligt billigare som material än PUR, men det löser sig i vatten.

Hur vet man då om madrassen innehåller cellulosa. Jo man bryter av en liten bit och sätter en tändare till den - brinner det då med en låga så innehåller det cellulosa. Brinner det inte utan bara smälter ner så innehåller det ingen cellulosa.

Detta knep lärde en tullare mig en gång i tiden då jag var grossist och importerade filtermattor till Sverige. Det var före EU och man var tvungen att skriva en tulldeklaration vid införsel och då försökte jag använda tulltaxenumret för cellulosamattorna, eftersom det var lägre skatt på dessa. Men det sket sig som sagt efterom tullaren visste hur man skulle kontrollera om det innehöll cellulosa eller inte.
#9 - 16 december 2010 21:35
Aquaworld skrev:

Ja madrassen hade jag redan, farsan hade lite torv hemma och sanden hade jag hemma. Så det enda jag behövde köpa var 2 tuber tec7 för 150;- st.

300 riksdaler och lite arbete på det är inte farligt :P hoppas det funkar nu bara :)
#10 - 16 december 2010 21:37
Bra tips kjell det ska läggas på minnet :)
#11 - 16 december 2010 21:46
Det blev minsann en låga.... fast en liten en samtidigt som det smälte. Då innehåller troligen min madrass cellulosa :/ återstår att se hur länge den klarar sig. 1månad eller 1år vi får se... ;)
#12 - 16 december 2010 22:10

Detta knep lärde en tullare mig en gång i tiden då jag var grossist och importerade filtermattor till Sverige. Det var före EU och man var tvungen att skriva en tulldeklaration vid införsel och då försökte jag använda tulltaxenumret för cellulosamattorna, eftersom det var lägre skatt på dessa. Men det sket sig som sagt efterom tullaren visste hur man skulle kontrollera om det innehöll cellulosa eller inte.

Skrattar, Förste madrass smugglare KF! Hur mycket dyrare blev det?
#13 - 16 december 2010 22:16
Måste säga att oavsett om det smälter bort eller inte så blev resultatet skitsnyggt!

Hur skulle alternativet vara att lägga husfix på madress? Jag menar täcker man in hela madrassen så bör den inte kunna brytas ner?
#14 - 16 december 2010 22:20
Vilket fantastiskt tips av Kjell nu när jag tänker på det! Ta med tändaren när ni köper madrasser nästa gång!

Jag skulle vilja se expediterna när dom säger att det inte finns cellulosa i grejorna och man börjar elda!

Kan inte sluta fnissa åt smugglingen…
#15 - 17 december 2010 05:10
tulle89 skrev:
Måste säga att oavsett om det smälter bort eller inte så blev resultatet skitsnyggt!

Hur skulle alternativet vara att lägga husfix på madress? Jag menar täcker man in hela madrassen så bör den inte kunna brytas ner?

Tackar :)

Kanske går men minsta lilla fläck man missar resulterar nog i att madrassen vattenfylls efter ett tag ändå.
#16 - 17 december 2010 05:20
Undrar hur det blir om den löser upp sig. Får du ett skal av Tec-7? :D
#17 - 17 december 2010 09:44
Intressant, du måste nog ha en poäng där faktiskt, menar husfix och sedan lack borde väl stöta från vattnet att ta sig in till madrassen ?

tulle89 skrev:

Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 17 december 2010 09:53
Hallander skrev:
Intressant, du måste nog ha en poäng där faktiskt, menar husfix och sedan lack borde väl stöta från vattnet att ta sig in till madrassen ?

Du går inte att helt skydda ytan runt alla kanter så att inte vattnet kan ta sig in i madrassen.
Vill man bygga egna billiga bakgrunder så rekommenderar jag frigolit eftersom det är helt ofarligt i vatten.
#19 - 18 december 2010 22:14
Du går inte att helt skydda ytan runt alla kanter så att inte vattnet kan ta sig in i madrassen.

Vill man bygga egna billiga bakgrunder så rekommenderar jag frigolit eftersom det är helt ofarligt i vatten.

Sant ! Ja jag har gjort min i cellplast, men alla dessa statiska kulor är lite smått irriterande faktiskt. :)
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 19 december 2010 10:25
Hallander skrev:
Sant ! Ja jag har gjort min i cellplast, men alla dessa statiska kulor är lite smått irriterande faktiskt. :)

Ibland har man en väldig nytta av en dammsugare:p
#21 - 19 december 2010 10:49
Madrasser innehåller fortfarande cellulosa och "ruttnar" efter en tid i vatten, så tyvärr. Tycker du lyckats bra med bakgrunden annars :)
Bilagor:
#22 - 19 december 2010 10:51
så dyrt är väll inte frigolit? byggmax tar ju 50 kr för 10 cm plattan ?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Isolering/Cellplast/Default.aspx
#23 - 20 december 2010 10:13
Uppdaterar tråden med att säga att det inte alls fungerade. I det lilla karet visar fiskarna (några svärdbärare) inga tecken på sjukdom. Men i det stora började fiskarna (svärdbärare och palettciklider) visa mycket konstiga symtom efter några dagar. De andades häftigt och började tappa balanssinnet.

Fick ta ur bakgrunden och byta allt vatten, trodde inte dom skulle klara sig. Men efter några dagar så är de normala igen

Men fattar inte riktigt varför det inte funkade i det större karet när det går i det lilla. Kanske blev för stor mängd tec7 eller för mycket jyskmadrass hehe

Nä nästa gång blir det frigolit, husfix å lack!

Så då vet ni testa inte detta!
#24 - 20 december 2010 10:17
De kan inte vara så att madresserna innehåller nåt antimögelmedel eller nåt annat onyttigt för fiskarna?
Bilagor:
#25 - 20 december 2010 10:23
Kan säkert vara nått sånt.
#26 - 20 december 2010 10:23
FaZt skrev:
De kan inte vara så att madresserna innehåller nåt antimögelmedel eller nåt annat onyttigt för fiskarna?

Misstänker också det. Tec-7 ska inte innebära några som helst problem alls då det just skapades till framförallt offentliga akvarier och liknande.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 20 december 2010 10:28
Som sagt - jag vet sådana som tidigare har testat med "bäddmadrasser" och det har gått åt helskotta.
#28 - 20 december 2010 10:32
Som sagt - jag vet sådana som tidigare har testat med "bäddmadrasser" och det har gått åt helskotta.

Jepp, och nu vet vi säkert att det inte går. Kände att jag var tvungen att testa iaf.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 20 december 2010 10:47
dezplay skrev:
Jepp, och nu vet vi säkert att det inte går. Kände att jag var tvungen att testa iaf.

Inte vi, DU vet säkert:p;)

Det är av misstagen man lär sig -
att lära sig av egna misstag är dyrt, att lära sig av andras är billigt. Det är därför som plånbok alltid är tom[:o]
#30 - 20 december 2010 10:57
Det är därför som plånbok alltid är tom[:o]

min plånbok är alltid tjock och full.....

av kvitton på alla grejer man måste köpa när det har gått åt h-e.....

.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 20 december 2010 11:01
kensa skrev:
min plånbok är alltid tjock och full.....

Av kvitton på alla grejer man måste köpa när det har gått åt h-e.....

.

:d:d:d:d
#32 - 20 december 2010 11:35
men alltså... jag har madrass i mitt kuhlii-kar... inte en hel bakgrund, men 2 bastanta bitar ligger på botten.
Har skurit ut håligheter och skåror för kuhliisarna, samtidigt är det lätt att bara lyfta på bitarna och kolla lägett med fisken;)

Har haft dom i ett par månader och ser inge problem med det....
Vet tyvärr inte tillverkningsår men jag hittade dom i en städskrubb på jobbet så gissningsvis är dom tillverkade mellan 1974 - 2007:D:D

Annons