Hejsan
Här kommer (ännu en!) tråd med frågor om bakgrunder och filter.
Jag hade tänkt att ha någon av Pangeas Rockybakgrunder, eftersom de ser otroligt snygga ut, till mitt 310l malawikar. Främsta anledningen är just det estetiska.
Då kommer frågan om filtrering, majoriteten av inläggen verkar förespråka att ta ett pumphuvud av hög kapacitet och fylla mellanrummet mellan det och insuget med filtermatta/kuber. Antagligen pga min okunskap, men jag är tveksam till detta.
Får man inte en filtermassa som kommer att bli väldigt svår att få ren den dagen man behöver rengöra det? Blir det dessutom inte omöjligt att ha koll på filtermassan i sig och att vattnet kommer att ta den lättaste vägen genom mellanrum och därigenom undviker vattenflödet att passera genom mängden av filtermassa?
När det gäller just malawikar, är det inte så att man i praktiken inte kan uppnå någonting ens i närheten av biologisk balans utan "filtreringen" sker med hjälp av vattenbyen på 30% per vecka? Den stora effekten som en pump har är kanske att se till att vattnet cirkulerar och blir syresatt?
Då är frågan om man istället skall använda bakgrunden till att dölja prylarna och i och för sig ha ett pumphuvud i ena änden och ett insug i andra änden men inte bry sig om filtermassan där emellan.
Ett alternativ är också att ha insug till ett ytterfilter och utblåset i bakgrunden. Man uppnår kanske inte bättre resultat genom detta men får åtminstone en filtermassa som är enkel att rengöra.
Vad tror Ni, är jag helt fel ute? Vilket alternativ är att föredra? Filtermassa bakom, ingen filtermassa alls eller kopplat till ytterfilter?
Tacksam för svar
Popetoteror