Bakgrund, hörnakvarie

#1 - 11 februari 2003 07:08
Hejsan,

är på g att köpa ett hörnakvarie och har lite funderingar kring bakgrund. Det känns som om det är ganska svårt att få något som ser naturligt ut eftersom glasen sitter som de sitter (de kommer ju väldigt nära betraktarn samt att 90-graders vinkeln känns lite onaturlig). Hur har ni andra med hörnakvarie gjort? Just nu lutar det nästan åt att köra med någon slags blå plansch men det finns ju andra alternativ (tyvärr ligger back-to-nature utanför min ekonomiska kapacitet). Har till exempel tittat på Aquaels billiga svarta plastbakgrund men tycker den ser lite för blank och just plastig ut. Är det någon som har en sådan som kan säga hur den ser ut när den kommer i vatten (på http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=990 finns en bild).

För övrigt har jag en idé om att köra med skifferplattor i akvariet. Jag funderar på att köpa plattor till trädgårdsgång och sedan borra ut hål i dem så att man kan skapa grottor när de staplas på hög.

/Niclas, nyblivet Zoopet-fan
Bilagor:
#2 - 11 februari 2003 07:22
Tja, så pjåkigt är väl inte det här exemplet? ;

http://cichlidinspiration.net3services.com/show_articles2.asp?id=15

MVH/
AC
#3 - 11 februari 2003 08:02
Håller med det var mycket snyggt. Hmm, mycket att tänka på när man skaffar akvarium. Får nog ta mig en titt på frigolitbakgrund trots allt.

#4 - 11 februari 2003 12:37
Hej!

Vi har ett 150/liters hörn-akavarium och tycker det är ett utmärkt val, det tar ej så mycket plats men ger ändock en stor front ruta att kika genom.

Vi har en mörkblå bakgrunds- plansch vilken vi var mycket tvecksamma till först, men väl på plats jag tycker den inte alls ter sig plastig eller blank.
Se bara till att fäst den innan akvariumet är på plats med vatten i, jag kan intyga att det är bökigt att få dit den sedan.
MVH/Anders
#5 - 13 februari 2003 18:08
Jag väntar på att få hem min bakgrund som är av samma sort som den du visar på bilden! Den är inte alls så blank i vattnet efter ett tag å dessutom kommer ju alger på den å ger den ett mer narturligt utseende!

Det bästa med den är att man inte behöver fästa den med silikon! Den går att klämma in antingen meller bottnen i karet å staget över ytan eller med en sten/rot så att det stannar där bak! Det sjunker av sig själv vilket gör att den stannar i karet hur du är placerar den!

/ Patrik /
#6 - 14 februari 2003 07:57
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag väntar på att få hem min bakgrund som är av samma sort som den du visar på bilden! Den är inte alls så blank i vattnet efter ett tag å dessutom kommer ju alger på den å ger den ett mer narturligt utseende!

Det bästa med den är att man inte behöver fästa den med silikon! Den går att klämma in antingen meller bottnen i karet å staget över ytan eller med en sten/rot så att det stannar där bak! Det sjunker av sig själv vilket gör att den stannar i karet hur du är placerar den!

/ Patrik /
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det låter ju bra, PWSS har nu hyfsade priser på en färgad bakgrund från Aquael också (har du möjligen sett den i verkligheten). Jag behöver en som är 60cm hög så jag får nog såga lite (den är för lång för mitt akvarium). Vad är bakgrund gjord av? Tror du att det är lätt att såga och bygga om den? Här har du en skiss av vad jag vill göra med bakgrunden (bild)

Annons