Bakgrund och underlag till ett 222l

#1 - 22 juni 2007 11:51
Halloj!!!!
Jag ska, förmoderligen, snart göra om mitt akvarium till ett Tanganyika och har lite frågor.

1. Jag vill ha en BTN-bakgrund, men känner att jag inte har råd till en riktig "maskingjord" så min lösning blir en frigolitskiva (120*60*10) till mitt akvarium men måtten 110*45*45. Jag vill nog göra så som de gjort här: http://student.educ.umu.se/~stdenm02/uda02h03/bakis.shtml

2. I mitt kommande Tanganyika vill jag ha ett stenröse. Jag vill absolut INTE påfresta glaset varken på sidan eller på bottnen. Många säger att det bästa är att ta en frigolit-skiva och lägga under stenarna, men jag har hört att det ska vara giftigt i konakt vattnet. Jag fick även ett tips om att lägga CD-fodral på bottnen under stenarna.

Vad säger ni? Har ni några egna erfarenheter? Har ni några andra tips? Prisgissningar hade också varit bra att ha.

Tack på förhand!!!!!!!!
#2 - 22 juni 2007 13:13
Gör du en frigolit bakgrund, det är inga problem.
Ha du frigolit i botten, det är inga problem. Jag har själv 1cm frigolit skivor i botten på alla mina kar, och det är rätt många andra som har det också. Har, sen i vintras bara hört om 1 person som fått problem med sin frigolit. När jag köpte frigolit köpte jag 1meters skivor som var 5cm djupa, kmr inte ihåg om det var 2 eller 3 ja köpte men ja fick la betala 80kr kanske. Det som är dyrt med frigolit bakgrund är lacken du ska ha på frigoliten sen. Resten är bara småsummor.

Men gör som så att du lägger 1cm frigolit skiva i botten, och är du väldigt nojjig sen så kan du alltid silikonera ihop alla stenar så kmr det inte rasa
#3 - 23 juni 2007 10:47
Jag har malar och vill ha snäcklekare, som gräver. Kan malarna börja gnaga på frigoliten om snäcklekarna kommer så långt ner i sanden?

Du nämnde att du bara känner till en som fått problem med frigolit. Vad då för problem???
#4 - 23 juni 2007 12:49
jag är inte helt säker på att det var just Frigoliten han fick problem med, kan ha varit att det var fel silikon. Så det började mögla eller nått iaf. Men det är ju så sjukt många som gör bakgrunder i frigolit så gör man allt rätt så blir det bra. I mitt kar med snäcklekare så har jag en mal, och det ända stället dom grävt ner till frigoliten är vid deras snäckor. Och där är inte malen välkommen hehe. Så det ska nog inte vara några problem

Annons