Bakgrund till 60l

#1 - 12 november 2008 18:19
Planerar för fullt hur det ca 60liters akvarium som jag ska köpa ska se ut. Först tänkte jag ha en btn-bakgrund men så kom jag på tanken att det kanske skulle ta upp för många liter eller så. Ist har jag börjat fundera ifall jag ska ha en slimline bakgrund istället. Hur som helst, hur skulle filtret och övrig utrustning funka bakom bakgrunden? (om man placerar filtret i ett hörn och har slimline runt om)
Min andra fåga är, för jag tänkte ha khuliiålar i akvariumet, om ålarna skulle kunna komma till andra sidan bakgrunden på något sätt.
#2 - 12 november 2008 18:34
Vi har slimline till våra Kuhlii och det funkar fint. När du siliconar fast bakgrunden se till att ta silicon hela vägen runt på baksidan några cm från kanten. På det viset blir det mer eller mindre omöjligt för fiskar att ta sig in.

En sak till :D Slimline tillhör oxå Back to Nature ;) :p
#3 - 12 november 2008 19:29
Så bra :)
Hehe visste det men blev lite felformulerat, tur att du förstod iaf. :D

Om jag skulle "mura in filter och pump med slimline, hur gör jag då med rengöring och sådant. T.ex. vid vattenbyte ska jag byta vattnet på båda sidorna om "bakgrunden"
#4 - 15 november 2008 10:16
Skulle den här gå; http://www.backtonature.se/sweden/amazonas.html, http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=ao80x42_800.gif
Den som heter orinoco alltså. Och kan man korta av den, med andra ord gör längden eller höjden kortare eller går den minsta amazonasen?
Djupet på karet är runt 30-40 cm
#5 - 15 november 2008 16:03
Någon?
#6 - 15 november 2008 20:09
Nehe....
#7 - 15 november 2008 20:28
Det borde väl gå att såga det så som du vill ha det men var riktigt noga så det inte kommer synas att du sågat. Kapa isf i nederkant.
Det bästa är ju förstås om du lyckas hitta ett som passar från början.
Kruxet med just den bakgrunden du valt ut är ju att den har inbyggd gömma för ytterpump vilket gör det ganska klurigt. Har inte funderat på slimline? Det är lite lättare att få att passa i ett så pass litet akvarium. Resterna av det du sågar kan du ju använda till att dölja pumpen tex.
#8 - 15 november 2008 20:53
jo jag tänkte ta slimline, grejen är att jag skulle vilja göra så att hålet där sladdarna från t.ex. pump och doppvärmare går inte är åtkommligt för khuliiålarna.
#9 - 15 november 2008 20:55
Aquario skrev:
jo jag tänkte ta slimline, grejen är att jag skulle vilja göra så att hålet där sladdarna från t.ex. pump och doppvärmare går inte är åtkommligt för khuliiålarna.

Hmm.. Då blir det genast lite klurigare...
Du har täckglas antar jag? Inte heltäckande ramp?
#10 - 15 november 2008 21:05
Det vet jag inte, har inte köpt akvariet än, planerar på att köpa det till jul. Men jag tror det blir en ,med heltäckande ramp, sedan kan man väl fixa ett täckglas också?
#11 - 15 november 2008 21:13
Aquario skrev:
Det vet jag inte, har inte köpt akvariet än, planerar på att köpa det till jul. Men jag tror det blir en ,med heltäckande ramp, sedan kan man väl fixa ett täckglas också?

Med heltäckande ramp ska det väl inte behövas något annat, eller?

Vi har heltäckande ramp i vårt 450L med Kuhlli och har aldrig varit med om någon rymning. Däremot så har vi en glaskant på båda långsidorna. Kanske vore enklare att silikona dit en sådan om det inte redan finns.

Hur som helst kommer du vilja ha större för dina Kuhlii i takt med att de växer ;)
Med vuxna Kuhlii i ett akvarium på 150cm långt kan jag säga att jag aldrig skulle ha hjärta att tränga ner dem i ett 60L [:o]
De behöver verkligen sträcka på sig. Simmar i full karriär längs framrutan om kvällarna :p
#12 - 15 november 2008 21:25
Tack för tipset, men nu är problemet löst tror jag. Ska göra en filterhörna som jag delvis döljer med slimline. För inte kommer dem väl igenom en filtermatta? :) Annars tänkte jag bara ha två stycken kuhliis, även om jag nog kommer vilja ha fler sen :) Som tack var har jag ett 112liters som backup just in case.
Bilagor:
#13 - 15 november 2008 21:34
Lycka till nu, och uppdatera hur det går med filterbygget sen!
#14 - 16 november 2008 12:17
Visst, ska starta en projekttråd om det när jag fått akvariet. :) Så är inte allt huller om buller.

Annons