Bakgrund vs Yngel

#1 - 24 juni 2007 19:09
Har ett problem som jag hoppas/tror att någon kanske kan hjälpa mig att lösa.

Har en bakgrund av den här typen:

http://www.pwss.se/product.php?productid=314&cat=0&page=2

Köpte den efter tips här på forumet, och tilltalades framförallt av det faktum att jag skulle slippa silikona fast den och därmed slapp jag besväret att tömma akvariet helt under ett par dygn.

Idag upptäckte jag dock att det befann sig ett helt gäng yngel bakom bakgrunden, har bara sett ett yngel innan dess och antog att fiskarna käkat upp de andra, som vanligt.

Är det någon som har något tips på något material eller dylikt som man kan sätta på sidorna av bakgrunden för att täppa till de små glipor som finns där? Är alltså inte så sugen på att tömma akvariet och silikona fast den. Vore trist att behöva välja mellan att ta bort bakgrunden eller ha en massa yngel bakom den om man låter den sitta kvar som den är nu.
#2 - 24 juni 2007 19:55
Filtervadd eller javamossa kan du använda
#3 - 24 juni 2007 20:02
Vic skrev:
Filtervadd eller javamossa kan du använda

Filtervadd var ett bra förslag, tack!

Några fler idéer innan jag skrider till verket?
#4 - 24 juni 2007 20:55
Hej Christian!!!
Jag såg din bakgrund och blev mycket glad över att hitta en "riktig" bakgrund till en billig peng. Jag skulle vilja ha lite info om den. Blir den snygg i akvariumet? Ser den naturlig ut? Om måtten inte stämmer går det att skära till den då? Tar den mycket plats? Blev du nöjd när du köpt den? O.S.V.
#5 - 24 juni 2007 21:22
matte159 skrev:
Hej Christian!!!

Jag såg din bakgrund och blev mycket glad över att hitta en "riktig" bakgrund till en billig peng. Jag skulle vilja ha lite info om den. Blir den snygg i akvariumet? Ser den naturlig ut? Om måtten inte stämmer går det att skära till den då? Tar den mycket plats? Blev du nöjd när du köpt den? O.S.V.

Du kan läsa lite omdömen i tråden där jag "upptäckte" bakgrunden.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=97171

Smal är den, men jag skulle inte säga att den ser jättenaturlig ut men skillnaden i pris mot en som gör det är för stor för att det ska va motiverat för min del, men det är ju en bedömning som man får göra själv och beror mycket på hur mycket pengar man är beredd att lägga ner på sitt akvarieintresse.

Jag är hur nöjd som helst iaf.
#6 - 24 juni 2007 22:07
Jsg skrev i den gamla tråden, skriv järna dina erfarenheter om bakgrunden där!!!
#7 - 26 juni 2007 10:25
Så, nu har jag tätat med filtervadd på ena sidan, på den andra sidan fick jag inte in något, så där stängde jag den minimala flyktvägen med hjälp av en centimeterbred bit från en gammal pappersbakgrund jag hade liggande. De yngel som smiter in bakom nu är väldigt skickliga :D

Efter att de yngel jag släppte ut för några dagar sedan reducerats från ett tiotal till två stycken så inser jag dock att det är yngelkar som gäller för de som inte väljer att gömma sig bakom bakgrunden. Kanske lika bra det med tanke på att det blir ganska jobbigt om alla yngel klarar sig, det är väl inte helt lätt att bli av med (sälja) platys kan man tänka.

Annons