Bakgrundsbygge?

#1 - 26 juni 2012 20:03
Hej tänkte försöka mig på att bygga en bakgrund till mitt nyköpta 222l akvarium men har några frågor redan nu i planeringsstadiet.
1.Tänkte ju bygga in en filterkammare i den. Hur stor bör denna vara?

2. Ska man bygga så att pumpens utlopp ska sitta tätt i bakgrunden så att den verkligen pumpar ut allt vatten och att det inte kommer in vatten genom utloppet?

3. Tänkte sätta en frigolitskiva i botten ca1-2 cm får se vad jag hittar. Men hur mycket sant krävs det för att den inte ska flyta upp. Eller är det lika bra att silikona fast frigoliten i botten på en gång?

Tror det är alla frågor för stunden hoppas att nån kan svara på det :)

Mvh David
#2 - 26 juni 2012 20:05
Jo just ja kom på en fråga till.

4. Hur sätter jag in doppvärmaren på ett bra sätt. Kan den bara sitta i filterkammaren bland allt annat material?
#3 - 30 juni 2012 10:16
Ingen som vet?
#4 - 30 juni 2012 12:16
Håller själv på med filter i bakgrund, så jag har egentligen inga egna erfarenheter. storleken beror väl på vilket filtermedia du skall använda och vad du skall ha i akvariet. har själv tänkt köra med biobollar och filterkuber.
tips som jag fått härifrån är att placera pumpen lågt så nära botten som möjligt. tror inte det är någon fara att sätta doppvärmare bland filtermediat, borde bara vara placerad så att vattnet rör sig runt den. Har du normalt med sand så kommer inte frigoliten röra sig. lämna 7-8 cm ifrån framkant och sidor så kommer den inte att synas.
#5 - 30 juni 2012 12:48
Jag tänkte också köra på biobollar och filtermatta överst. Varför ska pumpen sitta lågt har för mig att de ska sitta högt så att man får ytvattnet att röra sig?
#6 - 30 juni 2012 16:22
Helst ska insuget vara lågt ifall filtret sätter igen, annars kan pumpen gå torr. utblåset kan med fördel placeras högt.
Kommer nog själv att köra med strilrör....
#7 - 30 juni 2012 17:16
Ok, det var så jag hade planerat och hade för mig att det skulle vara. Blir rätt stor filterkammare för mig. Blir kring 9l stor. Kanske lite mindre får se när jag börjar karva upp den :)
#8 - 30 juni 2012 17:38
Min hamnar på ca 50 l, då ja har en sarg på 10cm runt, och man vill ju få ut pumparna.
#9 - 30 juni 2012 18:15
Jäklar jag som tyckte jag hade stort :P

Hur stor roll spelar det om hur bra drag man har i filtret. Eller är det bara att man kör på som det känns bra i akvariet?
#10 - 30 juni 2012 18:20
har hört att pumpeffekten bör vara 3-4 ggr/h större än volymen på tanken. beror nog också lite på vad man har i karet.
kommer att ha två st på 900l/h vadera till mitt 500 l.
#11 - 30 juni 2012 18:46
Jo det är samma som jag har hört. Blir nog kring 1000l/h till mitt 222l. Minns inte effekten på min powerhead jag har liggande i förrådet :P

Annons