Bakgrundsbygge - Stenvägg

#1 - 8 januari 2008 00:57
Efter att ha blivit något så hysteriskt trött på den oerhört tråkiga metervarabakgrunden bestämde jag mig för att hitta på något lite mera realistiskt att ha i karet.
Sagt och gjort så började jag ta en titt efter andra alternativ och sneglade självklart lite på de olika back to nature bakgrunderna som finns, varvid jag insåg att det inte kan vara helt omöjligt att göra någonting liknande av riktig sten jag kan hitta här i närheten.
Byggde upp en grund av vanliga plastlock till 55liters plastbackar, sågade till dessa och fäste ihop dem stadigt med kraftiga buntband, som en ytterligare stabilisator monterades PVCrör för eldragning på baksidan.
Vidare monterades även 3 plastkrukor som möjliggör plantering av växter i bakgrunden vilket jag tror kan ge en fin effekt. Jag valde även att göra två tunnlar av PVC rör.
http://img69.imageshack.us/img69/391/dsc00231kr1.jpg

Sten hämtade jag ifrån en plats där det fanns mycket av den, vid sidan av järnvägen. För att försäkra mig om att stenen var helt ren kokades den.
Hela bakgrunden limmades med limpistol vilket jag är förhållandevis säker på är helt giftfritt.
http://img20.imageshack.us/img20/3421/dsc00236cl9.jpg

Efter ett antal timmars limmande blev resultatet såhär, även slangar för utblås och insug är monterade:
http://img69.imageshack.us/img69/1783/dsc00242iv2.jpg

Projektet börjar leda mot sitt slut, nu har jag dock en fråga; finns det någon färg(mörk, helst svart) som fungerar till att ha i akvarium och som fäster på plast?
Har ni några frågor/funderingar eller någon kritik så tar jag gärna emot dessa med glädje:)
#2 - 8 januari 2008 05:11
Du är inte rädd för att stenara lossnar och skadar nått? Själv har jag varit inne på en liknande ide fast med PU-skum istället. Man kan också silkona fast lite annat som bark och sand.
Olorin
#3 - 8 januari 2008 05:47
Färg? Det finns svart silikon i alla fall som du kan ha. Måste annars säga att jag tycker det blivit lite plottrigt med så mycket småsten. Hade jag försökt göra nåt med natursten hade jag försökt spräcka lite större flata stenar. Det brukar går ganska lätt med lite tur. Sen skulle jag nog precis som lum oroa mig lite för tyngden och vältrisken...
#4 - 8 januari 2008 09:41
Nackdelen med silicon är att det vägrar fästa på plast, ialla fall denna plasten, köpte en tub för att limma stenarna med men då fick man en befogad oro för stenras:p
Annars är jag faktiskt inte speciellt orolig för att någonting kommer rasa, varje sten är ditlimmad för hand och varje sten är även ryckt i för att konstatera att alla sitter någolunda bra (resulterade i att ett antal fick limmas om).
När stenen väl kommer i vattnet blir den svart, skiftar till en mycket mörkare nyans än den på bilden vilket jag iaf hoppas på kan resultera i att det inte blir ett sånt plotter utan att det istället blir den "knaggliga" effekt jag vill uppnå.
#5 - 8 januari 2008 09:45
Tycker det ser riktigt läckert ut! Dock har jag dålig erfarenhet av limpistol och svettades lite när jag läste att det var det du hade använt. Men när jag läser ditt inlägg ovan, så blir jag något lugnare igen.. ;) Hoppas du slipper fallande stenar. Vet dessvärre ingen svart färg som fäster mot plast och som fungerar i akvarium.. Var ska du använda den?

Ska bli kul att få se hur det ser ut när det kommit i karet och vattenfyllts!
#6 - 8 januari 2008 09:59
lili76 skrev:
Tycker det ser riktigt läckert ut! Dock har jag dålig erfarenhet av limpistol och svettades lite när jag läste att det var det du hade använt. Men när jag läser ditt inlägg ovan, så blir jag något lugnare igen.. ;) Hoppas du slipper fallande stenar. Vet dessvärre ingen svart färg som fäster mot plast och som fungerar i akvarium.. Var ska du använda den?

Ska bli kul att få se hur det ser ut när det kommit i karet och vattenfyllts!

Tackar!
På vilket sätt dålig erfarenhet? Hoppas det inte var någonting i stil med "så fort jag placerade det i vatten lossnade allting och limmet upplöstes".:D Har i några dagar haft ett par stenar limmade på en plastbit av samma typ som jag använt och de sitter fortfarande bra iaf(köpte smältlim med extra bra vidhäftningsförmåga).:)
Den svarta färgen tänkte jag använda på "baksidan" för trots att man kämpat många timmar med att pussla ihop dethär och undvika att några springor bak till plasten uppstår så finns där ändå ett par, för att det inte skall tränga ut något ljus genom dem och förstöra upplevelsen av en "bergvägg" så tänkte jag svartmåla hela baksidan. Problemet är ju dock som sagt var att siliconet inte fäster och jag inte känner till någon färg som är giftfri. [COLOR=red]By the way[/COLOR]: Är smältlim helt okey i akvarium, för fiskarna menar jag? Köpte mitt på chlaes ohlsson efter att läst att det skulle fungera, men någon här som vet mer?
#7 - 8 januari 2008 10:07
Mina missödet har inte ens varit i kontakt med vatten, utan släppt ändå.. :D Men så har jag troligen inte haft lim med bästa kvalité heller (Panduro).

Har en bättre idé än färg. Köp solfilm och sätt på rutan bakom "stenväggen" (på utsidan). Finns återanvändningsbar och den är ännu mörkare än den vanliga solfilmen som man brukar ha på bilar. Mekonomen och Biltema har denna solfilm, men den är absolut billigast på Biltema.
Fast nu när jag läser ditt inlägg igen, så verkar det mer vara sprickorna som är problemet än att det kommer genom ljus? Fast du vill måla hela baksidan...? *Kliar sig i huvudet* Nå, gör vad du vill med idén! ;)

Har inte en susning om limmet är giftigt eller ej.
#8 - 8 januari 2008 10:21
lili76 skrev:
Mina missödet har inte ens varit i kontakt med vatten, utan släppt ändå.. :D Men så har jag troligen inte haft lim med bästa kvalité heller (Panduro).

Har en bättre idé än färg. Köp solfilm och sätt på rutan bakom "stenväggen" (på utsidan). Finns återanvändningsbar och den är ännu mörkare än den vanliga solfilmen som man brukar ha på bilar. Mekonomen och Biltema har denna solfilm, men den är absolut billigast på Biltema.

Fast nu när jag läser ditt inlägg igen, så verkar det mer vara sprickorna som är problemet än att det kommer genom ljus? Fast du vill måla hela baksidan...? *Kliar sig i huvudet* Nå, gör vad du vill med idén! ;)

Har inte en susning om limmet är giftigt eller ej.

Jag tenderar säkerligen till att vara oerhört otydlig, precis som vanligt:p
Jag vill måla hela bakgrunden för att det inte skall sippra ut något ljus "bakifrån" akvariet fram genom bakgrunden och synas tydligt när man sätter den i karet. fast å andra sidan så borde det inte vara några problem, behåller jag metervara bakgrunden som sitter på nu så får den agera som ljusskydd, bakkgrunden kommer dock sitta med distanser ca 7cm ut ifrån bakrutan så det kommer tränga igenom ljus ifrån sidorna... färg hade varit bra ändå! Alternativt som du säger kan man ju testa solfilm, problemet är väl bara det att det sitter en massa joxxjox och plastkanter på baksidan för att stadga upp bakgrunden så det blir nog rätt svårt att sätta dit solfilmen?
#9 - 8 januari 2008 10:26
Men kanske du kan sätta film på täckglaset där "gränsen" för bakgrunden går? På så sätt lyser det ju inte ner uppifrån och den gamla bakgrunden hindrar ljus från att komma bakifrån?
Fast om man ska sätta film på täckglaset så är nog riktigt häftande film att föredra. :) Samma film kan man sätta på sidorna på karet fram tills bakgrunden slutar för att slippa se in bakom bakgrunden (fast det funkar även med solfilm, förståss.. *S*).

Ja, du är lika tydlig som jag när jag försöker förklara något... :p
#10 - 8 januari 2008 10:33
Tyvärr har jag inget täckglas ovanpå akvariet så den biten blir svår, men det hade varit väldigt smidigt att ha det nu, på sidorna däremot var en väldigt fin liten ide!:) Men vad syftar du på med "riktigt häftande film"?
#11 - 8 januari 2008 10:39
Aha.. Kan bli lite svårt att fästa film på "icke-existerande-täckglas".. *S* Kanske går att lägga bara en skiva där bak om du vill fortsätta att köra utan täckglas, men ändå förhindra ljus ner bakom?
Riktigt häftande film, då menar jag av den typen som finns att köpa i större livsmedelsbutiker tex. Den ligger på rulle och finns i alla möjliga färger, trä-look-alike, marmor osv. Används ofta för att klistra ovanför vasken i sommarstugor (kom inte på någon bättre liknelse.. *S*) eller för att klistra på saker för att det ska se ut som trä tex. Den är som en rulle klistermärke alltså och svart enfärgad (gärna matt) är jättesnyggt att använda så. Lätt att klippa till.
#12 - 8 januari 2008 11:12
Haha, du menar det. Men tack så mycket för förklaringen, trots dina svårigheter med att uttrycka dig så förstod jag;)

[COLOR=red]En fråga kvarstår dock:[/COLOR] Vet någon om smältlim är giftigt för fiskar? Vad jag vet så skall det vara okey men vill gärna ha det bekräftat
#13 - 8 januari 2008 15:25
En fundering jag har är om det är sten som legat på Banvallen.
För jag har för mig att jag läst att dom har kört ut ganska mycket gifter på banvallarna för att hålla dom fria från växtlighet. Men är inte helt säker. Men kan vara värt att kolla upp..
#14 - 8 januari 2008 15:28
Sambons bror är "rallare". Man får inte längre slänga ut de gifterna, numera tvättas stenen.
Dock lär det finnas en del annat bråte på/bland stenarna. Men förmodligen inget som inte går bort i kokning..
#15 - 8 januari 2008 15:33
Snyggt, men inte särkilt realistisk/naturligt;)
#16 - 8 januari 2008 15:41
Ta lite mörk plast och sätt bakom den plasten du har bara. Finns ju backar med svarta lock.
#17 - 8 januari 2008 15:55
Personligen skulle jag inte välja smältlim med tanke på hållfasthet. Jag tycker inte att det fäster så bra, men du vet nog bäst själv. Jag skulle hellre välja sikaflex, eller något från biltema och skölja av "100" gånger efter härdning..
Olorin
#18 - 8 januari 2008 16:25
Själv har jag helt sonika tejpat lite svart sopsäck på baksidan av mitt akvarium för att det inte skulle komma ljus bakifrån. Asbillig lösning, men det funkar.
#19 - 9 januari 2008 10:19
lili76 skrev:
Sambons bror är "rallare". Man får inte längre slänga ut de gifterna, numera tvättas stenen.

Dock lär det finnas en del annat bråte på/bland stenarna. Men förmodligen inget som inte går bort i kokning..

Har hört detsamma, men en del skit misstänkte jag att det fanns, därav kokningen:)

Kjaer skrev:
Snyggt, men inte särkilt realistisk/naturligt;)

Vi får se när det väl kommer i vattnet, konturerna på stenarna framhävs ju tydligt nu men vi får se hur det blir sen, tänk dig hela bakgrunden i en mycket mörkare ton, tror det kan se mera realistiskt ut då.
Om inte annat så är det snyggt som du säger;) Skall se om jag hittar någon bild på en naturlig skapelse som liknar detta, far min är geolog så han borde kunna luska fram någonting.

Personligen skulle jag inte välja smältlim med tanke på hållfasthet. Jag tycker inte att det fäster så bra, men du vet nog bäst själv. Jag skulle hellre välja sikaflex, eller något från biltema och skölja av "100" gånger efter härdning..

valde Claes Ohlssons limpatroner med extra hög vidhäftningsförmåga just pga att jag också haft lite dåliga erfarenheter av vanligt billigt smältlim http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20951371. 12 patroner för 48:-, annat än 100 patroner för 89kr:D

Olorin skrev:
Själv har jag helt sonika tejpat lite svart sopsäck på baksidan av mitt akvarium för att det inte skulle komma ljus bakifrån. Asbillig lösning, men det funkar.

det funkar ju i och för sig, skall ha det i åtanke när jag försöker hitta min slutgiltiga lösning:)

MVH
Sultanen

Annons