Bakgrundsfästande

#1 - 23 augusti 2006 17:33
Hej,

Jag har två frågor som jag skulle vilja ha svar på innan jag börjar med arbetet med min bakgrund. :)
1. Får man borra i aquael oda, och måste man efterarbeta på någon sätt för att inte sprida bakgrundsmaterial i akvariet?

2. På min silikontub står det:The silicone sealant is stick-free after 1 hour and hardened in 1-2 weeks. När får jag då fylla på med vatten och fisk?

Tacksam för svar :)
#2 - 24 augusti 2006 19:14
Jag har fått svar på första frågan nu och tänkte lägga upp svaret här om det skulle vara någon annan som också undrar.

ODA är byggd av ett väldigt lättspräckt material och behöver vanligtvis en vinkelslip för att skäras i. Det kan däremot fungera att borra försiktigt med en snabb borrhastighet (Varv/min)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 24 augusti 2006 19:22
Vad gäller den andra frågan så är ju det helt beroende på hur tjockt man lägger silikonen - 2 dygn räcker dock oftast.
#4 - 25 augusti 2006 07:36
Då prövar jag nog att vänta i två dygn.
Tack för svaret :)
#5 - 25 augusti 2006 21:53
Vad är aquael ODAn gjord av? Är det något som i puderform är farligt att komma i kontakt med?
#6 - 25 augusti 2006 23:09
Hej igen. Tanken är att filtersystemet ska se ut något såhär: http://snorkle.1go.dk/bakgrundstanke.JPG (stolt över mina paintkunskaper):)

Kommer det att fungera med pumpen som drar vatten bakifrån, när vattenintaget ligger åt det hållet som vattnet pumpas? Vattnet leds ju ut, men är ändå lite orolig över att det bara är 3mm mellan glaset och pumpen. Kommer det att kunna komma tillräckligt med vatten bakom för att det ska fungera effektivt?

Tacksam för svar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 augusti 2006 09:26
Förstår faktikst inte alls hur du tänkt konstruktionen.
#8 - 26 augusti 2006 12:53
bilden visar bakom bakgrunden. De blå kuberna är filtermaterial och insuget är nere till höger. Längst upp till vänster finns en pump som suger in vatten från baksidan och pumpar det genom en grön slang som leder ut till akvariet igen.

Annons