Jag har ända sedan starten av mitt akvarium haft en bakgrund (bild på rulle) på sidorna och baksidan. En gång när jag slabbade lite vid vattenbyte upptäckte jag att när det hamnade vatten mellan bakgrunden och akvariet så syntes bakgrundbilden mycket bättre. Detta av den anledning att vatten har brytningsindex som ligger närmre glas än vad luft har. Där var ju normalt sett luft mellan bilden och akvariet.
Jag har funderat på saken ett tag, och idag gick jag och köpte glassilikon. Jag la en film av silikon på bakgrunden och satte fast den på akvariet. Jag använde en linjal till att trycka bort luftbubblor och överflödig silikon. Resultatet blev en mycket ljusare och synligare bakgrund! Särskilt märks skillnaden på sidorna, där bakgrunden inte syntes förut.
Jag ville dela med mig av denna idé eftersom jag blev så nöjd med resultatet. Jag vet dock inte om jag är någon pionjär på området.
En nackdel är väl om jag skulle vilja ha en annan bakgrund, det blir nog mycket svårt att byta. Men jag har ju haft bakgrunden ett tag och jag är fortfarande mycket förtjust i den. [:-65]