Bakgrundsproblem

#1 - 18 september 2007 16:14
Har just skaffat en bakgrund som jag på smidigast sätt skulle stoppa i 3d sådan. Förstår att det måste användas silikon för att sitta fast. Problem eftersom det finns fisk i. Hur gör jag? hur lång tid tar det innan jag kan föra tillbaka fiskarna? Måste ytterfiltret rengöras helt när det sätts igång igen, dvs nytt material? tacksam för svar..
#2 - 18 september 2007 16:24
Inte så mycket annat att göra, än att ha fisken i ett annat kar eller liknande så länge. Kör även ditt ytterfilter i baljan så länge så händer det ingenting med filtret utan du kan köra vidare som vanligt sedan.
Hur lång tid det tar innan du kan flytta tillbaka fisken är lite beroende på hur tjockt lager du lägger, men silikon torkar ca 1 mm per dygn.
#3 - 18 september 2007 18:14
Hej
Det finns väl silicon att använda med en gång i akvarium ?
Mvh Wilda
#4 - 18 september 2007 19:03
Jag var tvungen att lägga på lite på höjden på min BTN. Sänkte vattennivån i karet och det fick stå så ett par dagar. Sedan limmade jag på tillskurna bitar med cilikon och tätade lite där det behövdes. Nu komm ju inte vattnet i direktkontakt med cilikonet men det luktade ju lite. Fiskarna brydde sig inte om det ett dugg. Men limma under vattnet med cilikon skulle jag undvika direkt.
#5 - 19 september 2007 06:21
att silikona unde vatten funkar inte. Jag har använt ett två komponenets kitt främst avsett att fästa nya koraller odyl i saltvattensakvarium men jag vet inte om jag skulle använda det till att fästa en bakgrund.
Vissa bakgrunder kan gå att fixera utan att man limmar dem genom att kila fast dem med tex ett par bitar filtermatta
#6 - 19 september 2007 07:27
Såg en tråd här i forum om ett silikon som kan användas under vatten.
#7 - 19 september 2007 11:19
Det finns silikon för undervattensbruk
#8 - 19 september 2007 15:11
havre skrev:

Ja det har jag oxå läst ngn stans, samt hört om det i affären.
Men det är klart det är nog inte billigt :D
Wilda
#9 - 19 september 2007 16:29
havre skrev:

Men är det någon som har provat det med fisk i karet, om det nu funkar till akvarium och var får man tag i det då?
#10 - 19 september 2007 17:32
Jag gjorde något som kanske är kontroversiellt.
När jag satte i 2 skivor slimline i mitt 200l ram akvarium sänkte jag vattnet till 1/3 del och öste fram allt grus mot frontsidan sedan plaserade jag bakgrunden på plats.
Det var lite besvärligt för den hadde exakt passform 1000x500 mm.
Men sen jämna jag bara ut gruset och la i några stenar som tryckte mot bakgrunden satte igång filtren och lät vattnet klarna.
Sen var det bara att släppa i fisken och bakteriekulturen var i gång sedan tidigare.
Visst är det lyftkraft i bakgrunden men ramen tar emot uppåt och stenarna gör att den inte kan komma från bakrutan så vart skall den ta vägen.
Det har i alla fall fungerat i ett halvår för mig nu.

mvh
Krister Johansson
#11 - 19 september 2007 17:53
Hej
När jag första ggn köpte silicon, när vi skulle sätta på slimline
så frågade affären om jag ville ha det " dyrare " siliconet det man kunde
använda med en gång i vattnet eller fylla på med vatten direkt efteråt.
Jag valde det senare, det som härdar i 24 timmar utan vatten ;)
Mvh Wilda

Annons