"bakgrundstapet"???

#1 - 20 februari 2005 08:33
Nu ska jag starta upp mitt akvarium igen, men jag har en liten fråga!!!

Förra gången när jag försökte få på en sådan här "bakgrundstapet" av plast på akvariumet så försökte jag blöta ner den och fästa, men det blev inte bra, bubblor på flera ställen, så jag provade igen och igen och igen... Men till slut gav jag upp! Innan jag hann få på den så hann vatten rinna av på flera ställen! Och dessutom så var nog hela rummet som ett enda stort badkar =P...

Blöter man inte ner denna innan man fäster den så ser man ju inte bakgrunden från kortsidorna, utan man ser bara en silvrig spegel!!!

Vet någon hur man kan göra detta på ett "lättare" sätt??? Jag vill:
1) Ha en snygg bakgrundstapet
2) Kunna se denna från alla sidor utan en massa "bubblor" i bakgrunden, detta blir bara fult!
3) Lösa detta på ett så enkelt sätt som möjligt!

Tacksam för svar!
#2 - 20 februari 2005 11:19
hehe

[QUOTE=martinalexander]Nu ska jag starta upp mitt akvarium igen, men jag har en liten fråga!!!

Förra gången när jag försökte få på en sådan här "bakgrundstapet" av plast på akvariumet så försökte jag blöta ner den och fästa, men det blev inte bra, bubblor på flera ställen, så jag provade igen och igen och igen... Men till slut gav jag upp! Innan jag hann få på den så hann vatten rinna av på flera ställen! Och dessutom så var nog hela rummet som ett enda stort badkar =P...

Blöter man inte ner denna innan man fäster den så ser man ju inte bakgrunden från kortsidorna, utan man ser bara en silvrig spegel!!!

Vet någon hur man kan göra detta på ett "lättare" sätt??? Jag vill:
1) Ha en snygg bakgrundstapet
2) Kunna se denna från alla sidor utan en massa "bubblor" i bakgrunden, detta blir bara fult!
3) Lösa detta på ett så enkelt sätt som möjligt!

Tacksam för svar![/QUOTE]
Tejpa fast den på utsidan!!!:rolleyes:
Köp en BTN istället, smakar det så kostar det!:)
Jag har aldrig sett nån som man fäster på insidan med vatten!
///Victor
#3 - 20 februari 2005 11:58
Re

Men det är ju en sådan där som när man köper den så klipper dem av hur mycket man vill ha på en stor rulle, det finns ju med foton från olika "miljöer" och det passar bra till terrarium också!!!

Det ÄR ju som man normalt fäster på baksidan med tejp! Visst, jag kan bara tejpa fast den om jag vill, men då ser jag ju den bara rakt framifrån, och vattnet gör så att det ser ut som en spegel från sidorna, dvs. vill man se "motivet" från alla sidor så får man blöta ner hela "arket" och sedan fästa det bakom akvariumet när det är blött!!! Men problemet är att mycket av vattnet hinner rinna av innan man fäster det på akvariets baksida, så det ser ut som "silvriga spegel-fläckar" på de ställen där vattnet har runnit av!
#4 - 20 februari 2005 13:07
Provat med matolja?
#5 - 20 februari 2005 13:12
Men bör detta funka då och blir det inte väldigt kladdigt? Någon som använder sådan här bakgrund???
#6 - 20 februari 2005 13:13
elr prova med att ta välldigt mycket socker i en mugg vatten å stryk in baksidan med (sockervatten brukar ju bli ganska kletigt å klistrigt) har alldrig provat men det kan funka
#7 - 20 februari 2005 17:27
Jag kör med matolja och det funkar kanon.
Se bara till att det är ordentligt rengjort innan (både glas och bild)

Stryk ut tunt med matolja på bilden och fäst den lite provosoriskt -->
sen körde jag tona_rutor_på_bil_teknik, alltså att jag tog en ganska mjuk plastskrapa som jag drog ut alla bubblor med.
När du sen är nöjd så kan du sätta tejp på kanterna som extra säkerhet.

Så gjorde jag för 1½ år sen och det sitter likadant fortfarande.

Lycka till!
#8 - 20 februari 2005 17:43
Aha, men då provar jag med det! Tack för alla svar!
#9 - 20 februari 2005 20:45
Det finns ett särskilt bakgrundslim från JBL. Jag har ej provat själv men det är kanske vad du söker?
#10 - 20 februari 2005 20:49
Hmm... spegeleffekten beror ju på ljusbrytningen, kan man verkligen motverka det genom att blöta ned bakgrunden?
#11 - 20 februari 2005 21:32
Japp! Det låter konstigt men det funkar! Jag har som sagt provat det, men då blev det ju "spegelfläckar" där det fanns bubblor eller där vattnet hade runnit av!

Annons