Bakrund vs Måladbakrund

#1 - 13 oktober 2009 18:34
Tänkte kolla lite vad alla anser om val av bakrund i akvrier. Jag ska starta upp mitt akvarium med Malwis i. Det har måtten L:80 D:60 H:70 dvs ganska fyrkantigt. Har varit inne på att skaffa en eller flera BTN moduler men de "snor" ganska mycket yta. Om man ska välja målad bakrund så undrar jag vilken typ av färg man bör använda samt vilken kulör som skulle framhäva Malwisarna bäst?
#2 - 13 oktober 2009 18:37
mörka färger framhäver ju färgerna i fiskarna och det är ju snyggt med typ svart mörkbrun
#3 - 13 oktober 2009 18:46
Jag satte en svart solfilm på bakrutan och det tyckte jag blev snyggt. den kan man ju dessutom ganska lätt ta bort om man tröttnar på den.
#4 - 14 oktober 2009 06:00
Jag kör low-buck. Brukar måla ett pappersark/gammal tapetbit, eller sätta ihop färgade A3 från en bokhandel/pappersaffär i någon inte alltför gräll nyans; blå, grå beige. Kanske drar lite gröna streck, Vallisneria-stylee på bakgrunden med hobby/akrylfärg. Därefter tejpar/klistrar jag fast detta på en frigolitskiva i akvariets storlek. Kostar inte många spänn, och isoleringen minskar akvariets värmestrålning/värmebehov rejält (Kunde sätta i en mindre doppvärmare). Har akvariet i gästrummet, där det är lite kallare, och kör "frigolitbakgrund" på både baksida och ena sidan. Så det finns fördelar med extern bakgrund- kräver ingen volym och kan bidra till isoleringen.
#5 - 14 oktober 2009 06:57
annars finns det riktigt tunna bakgrunder.

ex BTN slimline....den är väl inte mer än 10mm tjock.

.

Annons