Bakteriekultur från salt till sötvatten

#1 - 15 maj 2007 14:43
Jag fundera på om jag kan kramar ur ett filter från mitt saltvattens akvarium i ett nystartat sötvattens akvarium. Det är ju samma art av bakterier, men kommer bakterierna att överleva "flytten från salt till sötvatten" ?
#2 - 15 maj 2007 15:26
jag har hört att det skall fungera från söt till salt, så det borde nog funka, dock så dör de flesta av bakterierna av osmoschock.
#3 - 15 maj 2007 16:31
ja tvärtom går i alla fall, borde funka åt andra hållet också.

vad är det för filter som personen använder till saltvatten?? vanligtvis brukar man inte ha filter i ett saltkar.
#4 - 15 maj 2007 18:20
ja tvärtom går i alla fall, borde funka åt andra hållet också.

vad är det för filter som personen använder till saltvatten?? vanligtvis brukar man inte ha filter i ett saltkar.

Nej det är riktigt man brukar inte det.

Jag har kvar skumpatronerna på Eheimpumparna (1260, 1262 osv) jag använder, för att slippa få in de grövsta partiklarna i apparaturerna som matas med dessa pumpar osv. Funderade på om man kunde vrida ur dom för att få ner lite bakterier till akvariet.
#5 - 15 maj 2007 19:43
ok, byter du ofta skumpatronerna då för att inte få nitratbomber eller?
i mitt saltkar så har jag inga patroner alls på cirkulationspumparna.
kanske pumparna tar mer skada utan men själva karet tar nog mer skada med nitratpackade filter (om man nu inte är noga med att byta ut dom ofta)
#6 - 15 maj 2007 20:14
ok, byter du ofta skumpatronerna då för att inte få nitratbomber eller?

i mitt saltkar så har jag inga patroner alls på cirkulationspumparna.

kanske pumparna tar mer skada utan men själva karet tar nog mer skada med nitratpackade filter (om man nu inte är noga med att byta ut dom ofta)

Haft så i minst fyra år och har inga mätbara nitrit och nitrat värden. Jag gör rent dom när jag gör rent pumparna.

I Rowaphos reaktorn (Deltecs) finns ju även där två skummpatroner bla för att hindra mediet att spolas ur reaktorn. Då är den oandvändbar trots att den är gjord för saltvattensförhållande alltså ?

Likaså finns ett litet skumfilter (för att granulatet skall stanna i sitt rör) i kalkreaktorn från AquaCare, då är den också inte lämplig för saltvattenakvarium ?

Jag håller med om att det inte är lämpligt med stora filtermatter såsom man har i ett malawiakvarium tex, men de som är integrerade i de system jag köper är såpass små så de kan knappast göra någon skada i ett väl fungerande saltvattensakvarium.
Men tex i mitt 165 liters dsb, där dsb och levande stenen är de enda "filtren", skulle jag undvika att ha skumpatroner eftersom det är ett mycket känsligare system.
#7 - 16 maj 2007 13:05
ok,, först vill jag bara säga att jag inte ville hacka på dig utan jag bara försöker lära mig,, är ny inom saltvatten.

jag har nämligen själv en del småpartiklar som åker omkring i vattnet så jag har funderat på att köpa ett sånt quick filter eller nåt men jag har avstått pga att folk varnar för nitratbomber, men det kanske inte är så farlig som en del påstår.
#8 - 16 maj 2007 15:07
Du kan köra det tillfälligt och göra rent ett par gånger i veckan, men då pratar vi ju om betydligt större filterytor och där har du rätt vad gäller nitrat bomb.

För min del brukar jag inte bry mig så mycket att det är partiklar i vattnet, det är ju sk. marine snow och det kan ju bli mat för rörmaskar en del koraller osv.

Nån enstaka gång kör jag dock ett vadd filter för att bli av med det värsta. Så visst kan du köra ett vanligt filter med skumpatron eller vadd och liknande men då måste du göra rent dom minst ett par gånger i veckan.
--------------------------------------------

Dom filterplatter jag pratade om i mina tidigare inlägg är de som sitter i insuget på pumpen och är ju mycket små, så de gör knappast någon skada.
#9 - 16 maj 2007 15:38
marine snow ja,, har ja inet tänkt på. mina rörmaskar vill ju också ha mat som du säger. nu har jag ju inte så väldigt mycke skit i vattnet så att det stör men man vill ju ändå ha väldigt klart och fint vatten.

jag tror ja vet vilka du menar , dom som du har på insuget, jag har sånna jag också på mina pumpar men jag har inget vadd i dom,, kanske skulle kunna lägga i lite filtervadd där,, blir ju knappast sämre.
#10 - 16 maj 2007 15:42
jag tror ja vet vilka du menar , dom som du har på insuget, jag har sånna jag också på mina pumpar men jag har inget vadd i dom,, kanske skulle kunna lägga i lite filtervadd där,, blir ju knappast sämre.

Nej nej det var inte så jag menade försökte bara förklara vilka filtermattor jag pratade om. Du kan fortsötta med att inte ha något i insuget.

När jag kör filter för att ta bort partiklarna har jag en speciell filtermodul som jag kan koppla till en av AquaCares cirkulations pumpar.
#11 - 16 maj 2007 15:50
aha du menar så,, då är jag med :)
är du inne på saltvattensguiden eller nåt så man kan se ditt kar?
#12 - 16 maj 2007 15:51
Nej, finns ej med där.
#13 - 16 maj 2007 15:55
Jag fundera på om jag kan kramar ur ett filter från mitt saltvattens akvarium i ett nystartat sötvattens akvarium. Det är ju samma art av bakterier, men kommer bakterierna att överleva "flytten från salt till sötvatten" ?
Nej, det är helt andra arter av bakterier.
#14 - 16 maj 2007 16:01
Azur skrev:
Nej, det är helt andra arter av bakterier.

Är du säker på det, i böckerna har de ju både samma släktnamn och artnamn. Det är alltså inte bla Nitrosomonas europea, Nitrobacter winogradskyi som jag trodde som är ansvarig för nedbrytningen i sötvatten. Fast jag kommer väl ihåg fel kanske, det kanske är några andra i sötvatten ?

Fast på det senare årtiondet har man i ock för sig börjat ifrågasätta arttillhörigheten på de olika bakterierna i saltvatten, åtminstone när det gäller Nitrobacter, är det det du menar ?
Bla funderar man väl på om kanske släktet Nitrospira är betydligt vanligare än Nitrobacter.
#15 - 16 maj 2007 17:26
Under mina 10 år med saltvatten hade jag alltid stora filterpatroner på mina pumpar, har aldrig upplevt några problem över huvud taget med nitrit.
#16 - 17 maj 2007 09:46
rsoderberg skrev:
Under mina 10 år med saltvatten hade jag alltid stora filterpatroner på mina pumpar, har aldrig upplevt några problem över huvud taget med nitrit.

Nej, så länge som man gör rent dom då och då, borde det ju inte vara några problem.
#17 - 17 maj 2007 09:49
addo skrev:
jag har hört att det skall fungera från söt till salt, så det borde nog funka .

När jag började lära mig om saltvatten (slutet 70 tal) så rekommenderade man att ta sötvatten från ett gammalt inkört akvarium för att få in bakterierna i ett nystartat saltvattensakvarium.

addo skrev:
dock så dör de flesta av bakterierna av osmoschock

Ja det var bland annat en av de funderingarna jag hadde när det gäller tex osmoschocken. Men jag visste inte om det gällde bakterier också ? Men det gör det alltså.
#18 - 17 maj 2007 13:52
Är du säker på det, i böckerna har de ju både samma släktnamn och artnamn. Det är alltså inte bla Nitrosomonas europea, Nitrobacter winogradskyi
Japp. De två arterna, som alltid nämns i literaturen, är inte av större betydelse i akvarier, de dominerar i extremt smutsigt vatten, i praktiken i avloppsreningsverks rötdammar, annars är det andra arter, t.ex. Nitrococcus och Nitrospira, som dominerar.
Att N. europea & N. winogradskyi alltid nämns beror på att nästan all forskning gjorts i avloppsreningsverk - endast under de senaste åren har man börjat titta på vilka bakterier som dominerar i mindre hårt belastade miljöer som t.ex. akvarier och ute i naturen.

I avsaknad av andra bakterier kan N. winogradskyi och N. europea förstås göra en insats även i akvarier, och det är de två arterna som i stort sett alltid finns i "bakterie-starter-kulturer" man kan köpa, men i längden spelar de andrafiol till de arter som mer permanent kommer att stå för vattenbehandlingen.

I saltvatten är det en extremt divers fauna som står för nedbrytningen - men, som sagt, det är inte samma arter som i sötvatten (eller avloppsreningsverk).
#19 - 17 maj 2007 15:01
Azur skrev:
Japp. De två arterna, som alltid nämns i literaturen, är inte av större betydelse i akvarier, de dominerar i extremt smutsigt vatten, i praktiken i avloppsreningsverks rötdammar, annars är det andra arter, t.ex. Nitrococcus och Nitrospira, som dominerar.

Att N. europea & N. winogradskyi alltid nämns beror på att nästan all forskning gjorts i avloppsreningsverk - endast under de senaste åren har man börjat titta på vilka bakterier som dominerar i mindre hårt belastade miljöer som t.ex. akvarier och ute i naturen.

I avsaknad av andra bakterier kan N. winogradskyi och N. europea förstås göra en insats även i akvarier, och det är de två arterna som i stort sett alltid finns i "bakterie-starter-kulturer" man kan köpa, men i längden spelar de andrafiol till de arter som mer permanent kommer att stå för vattenbehandlingen.

I saltvatten är det en extremt divers fauna som står för nedbrytningen - men, som sagt, det är inte samma arter som i sötvatten (eller avloppsreningsverk).

Jaha

I nyare litteratur om saltvatten nämner man att man tidigare ansåg att Nitrosomonas europea, Nitrobacter winogradskyi var nedbrytarna, men att man börjat diskutera om det inte är så att det är olika arter ur släktena Nitrococcus och Nitrospirasom utför nedbrytningen i saltvattensakvarium.

Dom förklarar inte varför man har börjat ifråga sätta detta, så det var intressant att få veta varför man börjat titta på vilka bakterier det är fråga om.

De böcker jag hänvisar till är:
The reef aquarium science, art and Technology Delbeek/Sprung (dom är ju dessutom marinbiologer och forskar inom området, så dom borde ju veta vad dom pratar om)

Natural Reef Aquariums Tullock

Advanced Marine Aquarium Techniques Hemdalh

Aquarium Corals Borneman
#20 - 18 maj 2007 14:45
Här är en hemsida som behandlar nedbrytningsbakterier i akvarium http://www.marineland.com/science/nspira.asp

Om man skall gå efter dom artiklarna så är ju de flesta startkulturena fyllda men bakterier ur fel släkten, både till söt- som saltvatten.

I böckerna jag nämner i förra inlägget är man mer osäker på hur det igentligen ligger till, man påpekar att det finns två olika åsikter och att man inte är överens än över vem som har rätt.

Annons