bakterier i gammalt filter...

#1 - 25 mars 2007 08:18
Nu ska jag starta upp mitt gamla 250kar efter 5 år...mitt gamla filter & powerhead var bara lätt avsköljt för jag visste inte hur länge "torkan" skulle råda!! Så nu undrar jag, hur mycket av bakteriefloran/ microliv finns kvar i filtret vid en ny uppstart? Behöver jag tillsätta något? Vattenkvaliten i övrig är helt klorfri & ph-neutralt så vattenberedning har jag aldrig behövt...Kommer också att använda gammal sand...
#2 - 25 mars 2007 08:30
bakterier i filtreat? zip and none.
visst, bakterier finns överallt, men 'akvariebakterierna' dog väl för ca 5 år sen.
#3 - 25 mars 2007 08:58
Du bör nog tvätta filter och sand noga för att få bort all gammal död skit, och därefter följer normal nystart med allt vad det innebär med tillsättande av filterbakterier mm, jag rekomenderar även vattenberedningsmedel vid uppstart även om vattnet är klorfritt.
#4 - 25 mars 2007 09:44
Jepps, håller med föregående talare.

Alla dina gamla bakterier har dött av torkan och tillsammans med annat gammalt skräp i filter och grus, så kommer de att ruttna om de hamnar i vattnet.

Så du bör betrakta ditt akvarium som helt nystartat.

MVH/Anita
#5 - 25 mars 2007 10:15
Tack för svaren! Och vid närmare inventering hade jag visst slängt filtret!! Så nu lutar det åt biobollar istället.. ska ju ändå ha nytt... hur många liter bollar går det åt till ett 250? tänkte lägga ett 110 rör på botten & koppla till pumphuvudet...
#6 - 25 mars 2007 10:18
köp en kartong o använd så många du får plats med.
Vissa butiker kan sälja begagnade biobollar ... köpte 100st för 50kr en gång.

Dom ja kör me nu i mitt fx5 fick ja med på köpet

Annons