Bakterier på flaska?

#1 - 15 maj 2005 20:20
Hej, kommer med ytterligare en dum amatörfråga. Nu handlar det om bakteriekultur man ska ha i vid nystart. Bakterierna kräver ju bl a kvävetillgång för att inte bli kannibaler. Nu till frågan, hur kan de klara sig så länge i flaskan?
MVH
Annelie
#2 - 15 maj 2005 21:05
syrefri atmosfär kanske vet inte men klarar sej gör dom.
dom ligger i nån vätska som kanske håller dom i "dvala"
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 15 maj 2005 21:11
Uppriktigt sagt förstår jag inte riktigt hur det funkar men utan tvekan så fungerar de i alla fall.
#4 - 15 maj 2005 22:23
Det jag har hört e att det är inte själva bakterierna utan "turbomat" till dom som finns i flaskan. Så man måste ha ngra bakterier först, men dom finns överallt, helt naturligt.
#5 - 15 maj 2005 23:02
www.sera.de hittades detta.

Millions of useful sera nitrivec filter bacteria settle in sera siporax and clean the aquarium water by processing such things as algae parts, uneaten food, and fish waste into relatively harmless ammonium.

The useful bacteria in sera nitrivec convert decaying plants, food leftovers, and fish waste from ammonium into nitrite and then into harmless nitrate.

sera nitrivec

A special mixture of different high quality purification bacteria for aquarium water. sera nitrivec prevents

the enrichment of ammonia and nitrite. When using sera nitrivec fish can already be added after 24 hours.
#6 - 16 maj 2005 06:22
[QUOTE=Torstensson]Det jag har hört e att det är inte själva bakterierna utan "turbomat" till dom som finns i flaskan. Så man måste ha ngra bakterier först, men dom finns överallt, helt naturligt.[/QUOTE]
Man får väl kolla innehållsförteckningen:D
Om jag tar ett annat exempel, nematoder som jag sålde i plantskolan skulle förvaras kallt och inte mer än 1 månad sen var de döda. Verkar konstigt om det nu är bakterierna i flaskan att de kan klara sig flera år:confused:
#7 - 16 maj 2005 07:10
Kanske bakterierna kan tvingas att gå i dvala eller vila på något sätt och sedan återaktiveras i akvariet? Hursomhelst så fungerar ju dessa bakterier på flaska eller pulverampuller, de löser problemet och förkortar uppstartstiden i akvariet.
#8 - 16 maj 2005 07:27
[QUOTE=Hasse H]Kanske bakterierna kan tvingas att gå i dvala eller vila på något sätt och sedan återaktiveras i akvariet? Hursomhelst så fungerar ju dessa bakterier på flaska eller pulverampuller, de löser problemet och förkortar uppstartstiden i akvariet.[/QUOTE]
Jag vet att det funkar, jag är bara en sån där människa som måste veta "varför blir det som det blir när jag gör som jag gör" typ:D
MVH
Annelie
#9 - 16 maj 2005 07:50
Ett svar om hur bakterier på flaska överlever, kanske någon mikrobiolog kan förklara bättre.
Flytande bakteriekulturer som Genesyz innehåller en svavelförening, som får bakterierna att "leva på sparlåga".
När de släpps ut i vattnet lever de upp till full vigör. OBS bäst före-datum.
Källa:Tsunami
Nitrivec är så vitt jag kan se samma typ av bakteriekultur och överlever på liknande sätt.

Bakteriekulturer i pulverform brukar vara frystorkade.
Bakterier är ett märkligt släkte, som kan överleva på de mest märkliga sätt.
Ibland är det väl i främsta hand nästa generation som överlever.
Ofta kräver dessa preparat någon form av förkultivering för att nå optimal effekt.

Det finns tydligen vatten där nitrifikationsbakterierna saknas främst från grundvatten brunnar men jag vet inte om fiskens föroreningar kan göra att det bildas nitrifikationsbakterier eller om en bakteriekultur av typ nitrivec eller motsvarande, lite vatten från blomjord, eller grus från naturen måste till.

En fråga för en mikrobiolog som också kan vattenkemi.
#10 - 16 maj 2005 08:15
[QUOTE=aliback]Jag vet att det funkar, jag är bara en sån där människa som måste veta "varför blir det som det blir när jag gör som jag gör" typ:D
MVH
Annelie[/QUOTE]
Ja det är väl den bakomliggande mänskliga egenskapen som gör att vetenskapen hela tiden gör nya landvinningar :D

En mikrobiologs syn på ämnet vore intressant som sagt.
#11 - 16 maj 2005 20:48
Hej!

Kan man frystorka antrax och andra läskigheter så kan man väl frystorka lite nyttobakterier. Bactacym är i pulverform.

Urban
#12 - 16 maj 2005 23:45
Hej aliback.

Precis som torstensson skriver så är det "maten" till bakterierna (ammoniak eller annan kväveförening beroende på märke) som är det användbara i dessa flaskor då de innehåller fel typ av bakterier. Denna "mat" hjälper dina nitrospira bakterier(som du redan har i akvariet) och ger dem en liten extra kick i starten.

Själv skulle jag aldrig köpa "bakterier på burk" då det finns bättre saker att slänga iväg pengarna på, än på döda bakterier. Varken nitrosomonas nitrobacter eller nitrospira kan bilda sporer (dvala).
Det finns många olika teorier om hur man bässt startar upp ett akvarium och har man inte tokmånga akvarier att tahand om, tycker jag att täta vattenbyten och sparsam matning första månaden är bässta lösningen.

lite intressant läsning i ämnet

Nitrospira Not Nitrobacter

Nitrospira: The Real Nitrite-Oxidizing Bacteria in Aquaria

Who's the Ammonia-Oxidizing Bacteria?

Nitrospira Not Nitrobacter, Again

Mvh
hans högberg
#13 - 17 maj 2005 08:25
[QUOTE=hansh]Hej aliback.

Precis som torstensson skriver så är det "maten" till bakterierna (ammoniak eller annan kväveförening beroende på märke) som är det användbara i dessa flaskor då de innehåller fel typ av bakterier. Denna "mat" hjälper dina nitrospira bakterier(som du redan har i akvariet) och ger dem en liten extra kick i starten.

Själv skulle jag aldrig köpa "bakterier på burk" då det finns bättre saker att slänga iväg pengarna på, än på döda bakterier. Varken nitrosomonas nitrobacter eller nitrospira kan bilda sporer (dvala).
Det finns många olika teorier om hur man bässt startar upp ett akvarium och har man inte tokmånga akvarier att tahand om, tycker jag att täta vattenbyten och sparsam matning första månaden är bässta lösningen.

lite intressant läsning i ämnet

Nitrospira Not Nitrobacter

Nitrospira: The Real Nitrite-Oxidizing Bacteria in Aquaria

Who's the Ammonia-Oxidizing Bacteria?

Nitrospira Not Nitrobacter, Again

Mvh
hans högberg[/QUOTE]
Mycket intressant läsning, nu blir jag fundersam. Det är väldigt mycket fackspråk och ibland hängde jag inte med riktigt men det mesta gick bra.
Nu blir jag ännu mer tveksam till flaskbakterier om det nu är så att det är "fel" bakterier (om där nu är några alls). Jag gör som jag gjort hittills, vattenbyten lite föda,bra cirkulation i vattnet, det verkar funka för mig. Man får ha tålamod:D
Tack igen för lästipset Hans
MVH
Annelie
#14 - 17 maj 2005 12:33
Timothy A. Hovanec artiklar har funnits i många år, vad han menar är svårt att förstå, men han anser tydligen att det inte finns något labratorietest som visar att bakterier på flaska fungerar.
Man kan ta lite grus eller/och jord i ett kaffefilter slå vatten genom det så har man en bakteriekultur, om man slår den på flaska då tvivlar Timothy A. Hovanec att det fungerar, för att den är på flaska.

Sök på Timothy A. Hovanec
Översätt med http://www.systransoft.com/index.html
#15 - 17 maj 2005 13:41
Citat från sidan med Dr. Timothy Hovanec artiklar:

http://aquariagroup.com/products/mllabs/ML_biospira.asp
Upptäckten av BIO-Spira av Dr. Timothy Hovanec, den högsta vetenskapstjänstemannen av Marineland labb och hans lag har varit well-documented och har samarbetat av andra ledande scientists runt om världen

BIO-Spira, kanske, är den viktigaste akvariumprodukten någonsin, som den skar gör ”nytt för att tanka syndrom” ett ting av förflutnan. Fisken kan säkert introduceras till nya akvarier inom 24 timmar i stället för veckor… och hållas alive och sund till och med den initiala kritiska perioden. Upptäckten av bIO-Spira och den potentiella positiven får effekt på fishkeeping var täckastoryen i Juli 2002 utfärdar av älsklings- produktnyheterna, en ledande älsklings- industrihandeltidskrift.
Översatt av http://www.systransoft.com/index.html
#16 - 17 maj 2005 20:29
[QUOTE=Kramfors]
Man kan ta lite grus eller/och jord i ett kaffefilter slå vatten genom det så har man en bakteriekultur, om man slår den på flaska då tvivlar Timothy A. Hovanec att det fungerar, för att den är på flaska.

Översätt med http://www.systransoft.com/index.html[/QUOTE]
Hej. Av det jag tror att jag förstod så menade han att de nedbrytare som finns i jorden är av en annan art än de i akvariet, men jag kanske missförstod det hela:confused:
MVH
Annelie
#17 - 17 maj 2005 20:39
Timothy Hovanec nasar själv bakteriekultur på flaska som heter BIO spira.
Nitrospira bakterier finns i naturen och i de flesta vatten, jag tror inte den finns i alla djupborrade brunnar men vet inte säkert.
Mindre vattenverk från sådana brunnar brukar ha UV-C ljus och då kan ev, nitrospira bakterierna dö.
#18 - 17 maj 2005 20:44
OK,tror jag ;)
Annelie
#19 - 17 maj 2005 22:27
[QUOTE=Kramfors]Timothy A. Hovanec artiklar har funnits i många år, vad han menar är svårt att förstå, men han anser tydligen att det inte finns något labratorietest som visar att bakterier på flaska fungerar.

Översätt med http://www.systransoft.com/index.html[/QUOTE]

Anledningen till att det inte fungerar är att bakterierna inte kan gå i dvala (bilda sporer).

Angående länken till biospira, tycker jag att det är lite fult att jämföra hans forskning med reklam för en av deras produkter.
Jag skulle inte köpa biospira heller.

Själv har jag mycket svårt att se hur bakterier på flaska ska kunna fungera. Som jag ser det är det bara ännu ett sätt för företagen att tjäna pengar. Och så länge som efterfrågan finns kommer de att finnas kvar, men tills dess att jag har fått en vetenskaplig förklaring på hur de fungerar är mitt råd att lägga pengarna på någonting bättre istället. Om man verkligen känner att måste blanda någonting i akvariet och man inte har ett gammalt akvarie att ta grus/sand/lort/vatten ifrån kan man mycket väl filtrera lite jord.

Mvh
hans
#20 - 18 maj 2005 05:40
[QUOTE=hansh] men tills dess att jag har fått en vetenskaplig förklaring på hur de fungerar är mitt råd att lägga pengarna på någonting bättre istället. Om man verkligen känner att måste blanda någonting i akvariet och man inte har ett gammalt akvarie att ta grus/sand/lort/vatten ifrån kan man mycket väl filtrera lite jord.

Mvh
hans[/QUOTE]
Hej igen, det var just detta jag menade från början med min fråga, en vetenskaplig utvärdering om det finns möjlighet att förvara bakterier levande i flera år i en flaska och jag tycker länkarna du skickade förklarade en del men inte just detta. Undrar var man hittar svaret? ;)
MVH
Annelie
#21 - 18 maj 2005 05:50
Men ändå är det många som vet att nitrit/ammoniakvärdet sjunker efter någon timma sedan man använt dubbel dos bakteriekultur vid "nitritspikar".
Det är lätt att säga att starta med några få fiskar och mata sparsamt, men som nybörjare är det svårt att följa sådana råd.
På olika sidor på nätet finns råd vid uppstart av ett akvarium, bara här i forumet finns det många förslag, tex. byt inte vatten första månaden, byt 30 % i veckan, använd bakteriekultur, bakteriekultur är bara ett sätt att tjäna pengar för företagen osv.
#22 - 18 maj 2005 06:44
Jag får kanske ge mig, kan inte veta hur allt funkar hur gärna jag än vill:) Höll på att driva mina lärare till vanvett med mina frågor. Jag får väl nöja mig tillsvidare med att veta att det fungerar. Men innerst inne vet jag att det blir många timmar med googgles
MVH
Annelie
#23 - 18 maj 2005 21:24
[QUOTE=Kramfors]Men ändå är det många som vet att nitrit/ammoniakvärdet sjunker efter någon timma sedan man använt dubbel dos bakteriekultur vid "nitritspikar".
[/QUOTE]

Det säger inte så mycket.
Det finns de som "vet" att homeopati fungerar också, och ser goda resultat för att man vill se resultat. Inget ont i det, för som man säger med tron kan man flytta berg. Det finns lika många, om inte många fler som INTE får någon mätbar effekt av dessa flaskor.

Men man gör som man vill, var och en blir salig på sin tro. Jag hindra ingen att fylla sina burkar med allehanda bakterieprodukter, tycker bara att det är onödigt då de av egna erfarenheter (styrkta av vetenskapen), inte fungerar.

Mvh
hans
#24 - 19 maj 2005 07:58
hansh, då kan alla som använder bakteriekultur i sitt vatten sluta med det.
Och du garanterar att det går bra utan.
#25 - 19 maj 2005 13:26
med tanke på vad en liten flaska kostar så köper jag hellre en än chansar.
fick igång reningen i mitt lilla kar på 10 dagar med en.
#26 - 19 maj 2005 20:45
[QUOTE=Kramfors]hansh, då kan alla som använder bakteriekultur i sitt vatten sluta med det.
Och du garanterar att det går bra utan.[/QUOTE]

Om alla skötte sina burkar exemplariskt, efter konstens alla regler så javisst varför inte. Men du veta lika väl som jag att det inte går att garantera någonting sådant, lika lite som du per automatik kan garantera att det går bra om man använder burkbakterier, eftersom man inte känner till övriga parametrar.

Med detta lämnar jag denna diskussion, då varken jag eller Kramfors kommer ändra uppfattning i ämnet och vidare diskussion kommer därför inte att leda någon vart.

Mvh
Hans Högberg

Annons