Balans i karet

#1 - 9 april 2007 14:52
Läser mycket om det här med balans i karet. Generellt, hur lång tid får man räkna med att det tar innan detta inträffar?
Kan det påskyndas med två innerfilter istället för ett?

Agnez [:-128]
#2 - 9 april 2007 15:17
Med balans i karet menas väl främst två saker.

Den första och absolut viktigaste är att det finns en tillräckligt stor bakterieflora som kan ta hand om det kemiska avfallet som är ett resultat av fiskarnas avföring och andning. Det tar lite drygt en månad innan denna balans uppnås. Det kan tyvärr inte påskyndas med 2 filter eftersom bakteriena behövder den tiden för att föröka sig och etablera en kraftig flora (det som ökar med 2 filter är ytan som bakterierna kan kolonisera). Däremot kan man låta en välinkört filter gå samtidigt som det nya i en månad.

Det andra som menas med balans är när det finns tillräckligt med näring till växterna, men inte mer än vad de konsumerar. Då får man friska växter och nästan inga alger. Dessutom mår fiskarna bra av att näringsnivåerna inte blir för höga.
#3 - 9 april 2007 15:23
Du får nog räkna med minst en månad innan du kan köra med full fiskbesättning och normal matning tillsätter du bakteriekultur eller skit från ett gammalt inkört filter kan man få igång processen något fortare.
http://www.bestfish.com/newtank3.html

Min personliga åsikt är att det tar ca 2-3 månader innan allt är perfekt.
Jag tror inte du kan påskynda det med 2 filter men det är alldrig fel att köra med dubbla eftersom du får dubbel filtervolym och i och med de ett stabilare akvarium när det väl är inkört.
#4 - 9 april 2007 16:14
när jag kör igång en ny biotop så räknar jag med 3-5 månader innan en balans finns.

I början tog det dock något år :P Fast, då gjorde jag bort mig många gånger på vägen.

Det rä först när balansen innfinner sig som man verkligen kan njuta av denna hobbyn. Innan dess är det mest oro :P I alla fall för mig
#5 - 9 april 2007 16:15
[quote=albjohn;952165]Du får nog räkna med minst en månad innan du kan köra med full fiskbesättning och normal matning tillsätter du bakteriekultur eller skit från ett gammalt inkört filter kan man få igång processen något fortare.
http://www.bestfish.com/newtank3.html

Tack för hjälpen och speciellt tack till albjohn för länken.

Agnez:)
#6 - 9 april 2007 16:58
Skulle nog vilja säga minst 3 månader, iaf i ett stort kar med rejält ytterfilter.
#7 - 10 april 2007 10:57
Agnez skrev:
Tack för hjälpen och speciellt tack till albjohn för länken.

Det är en bra länk, men jag kan tyvärr inte sen den numera? Kan ni andra fortfarande se den?
#8 - 10 april 2007 12:09
batski skrev:
Det är en bra länk, men jag kan tyvärr inte sen den numera? Kan ni andra fortfarande se den?
Jag kan se den iaf har kikat på den några gånger inför nystart av akvarium som ska göras i sommar :)
#9 - 10 april 2007 13:04
Vad mysko. Jag har kunnat se den förrut och tom rekommenderat den, men nu kan jag inte se den längre. Vad kan det bero på? :rolleyes:
#10 - 10 april 2007 14:18
Balans?

Nej så kan man knappast säga

I mitt 180 L akvariet där jag byter runt 40 l i månaden ja kanske.... men ändå inte.

Men inte i akvarie där man byter 30 % eller mer i veckan.. Där vill man ju inte uppnå balans...

Nej en fungerande bakterie / växtflora menas.....
#11 - 10 april 2007 17:24
Xul skrev:
Balans?

Nej så kan man knappast säga

I mitt 180 L akvariet där jag byter runt 40 l i månaden ja kanske.... men ändå inte.

Men inte i akvarie där man byter 30 % eller mer i veckan.. Där vill man ju inte uppnå balans...

Nej en fungerande bakterie / växtflora menas.....
? menar biologisk balans och får man med just regelbundna delvattenbyten och bra filtrering...

Annons