balans i malawikar?

#1 - 11 juli 2004 20:16
har ni balans i era afrikanska ciklidkar? "Ekologisk balans" alltså.
Känns som det är upplagt för att inte bli det. Inga växter, mycket fisk som vill ha relativt mycket mat = övergödning, dåliga vattenvärden, alger...

Lösningen är väl stora och täta vattenbyten, men så kul är det inte att byta vatten och man vill kunna vara borta någon vecka utan att akvariet blir kass (föredrar även något mer "naturliga" akvarier framför överdrivet arbets- och teknikintensiva). Finns det någon annan bra lösning? har funderat lite på en större sump med växter....

har ni balans i era afrikanska ciklidkar? "Ekologisk balans" alltså.
Känns som det är upplagt för att inte bli det. Inga växter, mycket fisk som vill ha relativt mycket mat = övergödning, dåliga vattenvärden, alger...
I ett växtakvarium är problemet ofta det motsatta, för lite näring så måste tillsätta extra. Det optimala borde väl vara ett akvarium med en del växter och inte så mycket fisk?

Min egen erfarenhet är att mitt sydamerikanska kar (375 l) har bäst balans. Relativt lite fisk och många svärdplantor och flytväxter. Mitt Växtakvarium (220 l) är även det rätt bra, fast växterna stannar av ibland p.g.a. för lite "näring". I båda dessa byter jag bara ca 10% av vattnet vid vattenbyte. I mitt malawikar (540 l) däremot blir det alger på rutorna efter någon vecka efter vattenbyte och det känns som vattenvärdena är sämre.
#2 - 11 juli 2004 21:29
Mitt 720 funkar perfekt. Jag har inte så mycket fiskar (ca 40 st), kraftig pump (3300 l/h) med utblåset stax under vattenytan så att vattnet syresätts ordentligt, ett 80cm långt insugningsrör med filtermatta 10x10cm. Filtret har jag fortfarande inte behövt rengöra efter ett år. Jag byter 20% av vattnet varje vecka. Fuskar lite med att ha några Ancistrusar som käkar alger.

Annons