ball damm

#1 - 7 november 2011 13:45
jag har sett sånna där "glasbulor" man kan ha i dammen, men detta var lite extra ballt

http://www.vidiload.com/107222/107222/
#2 - 7 november 2011 19:21
det där är väl sån där "open bottom" teknik va? att man skapar nå tryck på nå vänster.

typ som dom här..
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#3 - 7 november 2011 19:30
fast de där kan inte funka. den du länka till

asså det är samma princip som om du har ett glas under vattnet i en balja o sen drar du sakta upp det med botten först. då får du den effekten.

men om du pumpar in luft, som i ditt klipp , så försvinner effekten. eller den borde de iaf!
#4 - 7 november 2011 19:37
mjo, förstår inte riktigt själv hur de där funkar faktiskt, men funkar gör det.
finns nån mer film då man kan se fiskarna simma ut ur botten och iväg till nästa upphöjning, så de är ju inte fejk. men ändå, fattar inte riktigt hur det går ihop.
#5 - 7 november 2011 21:57
Det är ju en fin Praktbotia som simmar i den större klossen med blå triangeln på "taknocken".. :)

(Nu såg jag att dom var flera!!):D
#6 - 8 november 2011 14:33
jupp de är ett gäng där i =)
#7 - 8 november 2011 16:43
hannesc skrev:
jag har sett sånna där "glasbulor" man kan ha i dammen, men detta var lite extra ballt

Undrar vilken bamse till rovfisk de lagt i dammen för att skrämma upp all koi i tornet?
Något suspekt således...
Annars måste man ju påstå att man ser fisken i dammen i alla fall.
#8 - 8 november 2011 16:49
Dom kanske precis har matat där i?
Finns ju pellet som flyter. 02:29 in i filmen så visar dom ;)
" target="_blank">
#9 - 8 november 2011 20:03
karrokaja skrev:
Dom kanske precis har matat där i?

Finns ju pellet som flyter. 02:29 in i filmen så visar dom ;)
" target="_blank">

Haha!! Det var det mest komplicerade sättet jag sett fisk matas på (och då har ändå jag kollat på en heldel karpmete filmer...) :)
#10 - 8 november 2011 20:38
Men jädrar!!!:p Så läckert! Och vilka fina Praktbotior![:-15]
#11 - 9 november 2011 00:27
hannesc skrev:
fast de där kan inte funka. den du länka till

asså det är samma princip som om du har ett glas under vattnet i en balja o sen drar du sakta upp det med botten först. då får du den effekten.

men om du pumpar in luft, som i ditt klipp , så försvinner effekten. eller den borde de iaf!
Jag tror att luftpumpen tar luften högst upp i luftspalten och då tillför den inte luft utifrån utan bara en form av recirkulation! Hur som så gillar jag inte typen av djurhållning, det finns ingen stimuli eller möjlighet för fisken att utöva ett naturligt beteénde!
#12 - 9 november 2011 09:53
hannesc skrev:

[COLOR=#0000cd]Coolt! Förstår någon hur det funkar rent fysiskt? Hur dom har gjort för att fylla den med vatten och så. Det känns som att vattnet borde sjunka ner till övriga vattenytans nivå, om deinte var för att de skapat nån sorts vakuum med hjälp av locket... Kanske är det dock fejk, känns som att det inte är det ultimata[/COLOR][COLOR=#0000cd] boendet för fiskar, är det inte alldeles för ljust och så? Det borde dom väl tycka är obehagligt...[/COLOR]
#13 - 9 november 2011 09:57
erikthur skrev:
Undrar vilken bamse till rovfisk de lagt i dammen för att skrämma upp all koi i tornet?

Något suspekt således....

Jag tror bägge de första videorna är fake, dvs det är helt enkelt akvarier som står i en damm och fiskarna kan inte simma in/ut ur "tornen".
#14 - 9 november 2011 10:19
josef1 skrev:
Coolt! Förstår någon hur det funkar rent fysiskt? Hur dom har gjort för att fylla den med vatten och så. Det känns som att vattnet borde sjunka ner till övriga vattenytans nivå, om deinte var för att de skapat nån sorts vakuum med hjälp av locket...

det är samma effekt som att du tar ett glas i en balja med vatten o drar upp det sakta med botten först. då blir det så.

Azur skrev:
Jag tror bägge de första videorna är fake, dvs det är helt enkelt akvarier som står i en damm och fiskarna kan inte simma in/ut ur "tornen".

kan vara så.
#15 - 10 november 2011 10:08
Azur skrev:

Varför tror du det? Verkar ju inte vara överdrivet svårt att lösa det på rätt sätt...
#16 - 13 november 2011 10:16
Det är väl att det är lite varmare i tornet som gör att fiskarna söker sig dit? Så har jag fått det förklarat att det fungerar iallafall. Det i kombination med foder däri gör det till en mycket trevligare upplevelse.

Annons