Ballong-tjock LDA25 leker inte

#1 - 21 maj 2007 20:45
En av mina parotocinlus jumbo har varit jättetjock i över en månad. Nu ser det ut som om hon har svalt en ballong.

Jag har gjort ett vattenbyte med kallare vatten för att försöka få dem på lekhumör men det har inte lyckats :(

Hon äter och beter sig normalt men jag är rädd för att hon kommer att dö om ingenting händer.

Någon som har några tips på vad jag kan göra för att hjälpa henne?
#2 - 24 maj 2007 14:28
har du stark cirkulation i vattnet jag hadde samma problem med mina anisictrusarmen när jag ökade cirkulationen ordenkligt över 1000 l/h så lekte dom
#3 - 24 maj 2007 20:20
Jag har satt in en extra pump (med inbyggt UVC), fast vad jag förstått är inte LDA25 lika noga med vattencirkulationen som ancistrusar.
#4 - 24 maj 2007 20:23
Standard för säsongsimulering är dagliga hyfsat stora vattenbyten med 5 grader kallare vatten i minst två veckor.
#5 - 30 maj 2007 20:59
Jaha, 2 veckor. Det visste jag inte.

Här är iaf två bilder:
#6 - 1 juni 2007 20:10
Hallå Batski
Hur har det gått med din tjocka mal?
Startade en annan tråd där jag tog upp tjock eller sjuk,
tyvärr så dog min mal någon dag efter......
Vet inte vad som var fel så det hade varit lärorikt med en fortsättning på denna tråd.
Kan dom dö av att bära rom utan att leka?
/B
#7 - 1 juni 2007 20:17
batski skrev:
Jaha, 2 veckor. Det visste jag inte.

Här är iaf två bilder:

fy fasen va tjock hon är!.......hoppas att du fixar det och får henne i normal storlek igen:)........hur går det med henne försten??
#8 - 2 juni 2007 11:05
Hennes/hans tillstånd är oförändrat :( Har nu fått reda på att det inte är rom, utan den stackaren är sjuk. Magen är full av vätska och jag skulle behöva flytta på henne/honom till ett karantänakvarium för att administrera behandling. Så nu måste jag få tag på ett litet akvarium en pump och en doppvärmare.
#9 - 2 juni 2007 11:42
Sorry att jag inte har kollat den här tråden på ett tag... Ja, det där är inte ägg, den där fisken är uppenbart sjuk. Det kan vara vätska (buksot) men det är märkligt att hon levt så länge i så fall. Jag misstänker det är en svulst, eller möjligen parasit. Jag tror knappast hon går att rädda, men det är väl värt ett försök.

Tips på litet akvarium åt dig: Har du en IKEA eller typ Clas Ohlson, Byggmax, Granngården etc i närheten? I så fall kanske du kan få tag i 20-40 liters plastback, typ IKEA's "Flaj", du kan använda som karantänskar.
#10 - 2 juni 2007 15:35
Azur skrev:
Sorry att jag inte har kollat den här tråden på ett tag... Ja, det där är inte ägg, den där fisken är uppenbart sjuk. Det kan vara vätska (buksot) men det är märkligt att hon levt så länge i så fall. Jag misstänker det är en svulst, eller möjligen parasit. Jag tror knappast hon går att rädda, men det är väl värt ett försök.

Tips på litet akvarium åt dig: Har du en IKEA eller typ Clas Ohlson, Byggmax, Granngården etc i närheten? I så fall kanske du kan få tag i 20-40 liters plastback, typ IKEA's "Flaj", du kan använda som karantänskar.

[COLOR=Green]det finns ju även en sjukdom som jag tror heter "hydrops" där syndromet är just en uppsvälld mage

akvariemärket "ferplast" har ju även lansera flera småakvarier, jag köpte ett för 30 spänn, de finns även i flera storleker :D bra bra!

när det nu ändå är nån som har LDA-25:or måste jag bara fråga. är de tevliga malar? jag har funderat på dem flera gånger.
[/COLOR]
#11 - 4 juni 2007 16:15
F*n

Tack så mycket för era tips! Men jag hann aldrig göra i ordning karantänakvariet. Den stackaren var död i går morse :( Då var inte magen uppsvullen längre...

Det värsta var att i dag när jag kom hem låg ytterligare en LDA25 död på botten [:(] Kan h*n ha blivit smittad av den andra? Det känns ivf tungt att förlora två fiskar på två dagar och jag blir orolig för att fler kan vara smittade :(
#12 - 4 juni 2007 16:17
pittbullpleco: Ja de är väldigt fredliga och trevliga fiskar.
#13 - 5 juni 2007 23:47
Tråkigt!:(
#14 - 6 juni 2007 07:36
Usch vad tråkigt, hoppas att det inte är något som sprider sig. LDA25 är så fina!!
#15 - 6 juni 2007 09:00
Ja jag hoppas verkligen det inte har spritt sig till en massa andra!

Annons