Bambu?

#1 - 13 februari 2007 20:52
Bambu är snyggt i vissa akvarier. Måste den lackas eller håller den bra, liksom många träslag gör i vatten?
#2 - 14 februari 2007 01:42
Den håller ganska bra utan att man gör något med den. Bambun kommer att mörkna betydligt, men den blir bara snyggare på det viset.
#3 - 14 februari 2007 07:29
Tack

TAck. Jag får se om jag lackar de större rören med akvarielack.
#4 - 14 februari 2007 08:16
Det är lite små bökigt att få dom att sjunka pga luften mellan de olika "sektionerna" bara. Men det finns ju olika lösningar på det problemet. Tex borra små hål, skruva fast bambun på en skiva som göms under gruset, osv.
#5 - 14 februari 2007 10:09
jag har inte testat bambu så jag vet inget om det, men såhär står det på en sida jag hitta.

"Har som ni ser provat med Bambu i kampfiskakvariet.

Var ganska nöjd tills det började fällas ut vit konstig smörja från Bambun."

http://akvarium.mirrorz.com/

Kanske bara blev så för han, det vet jag inte. Du borde testa iaf för det e riktigt snyggt.
#6 - 14 februari 2007 10:13
Jag kör med bambu som lekrör till mina malar och jag har inte sett någon utfällning från bambun, men mina är grövre och det kanske är gojs inne i bambun som är tunnare.
#7 - 14 februari 2007 11:22
jag har haaaft bambu. efter ett tag så blev det något vitt slem där man har sågat,, där det är färskt tträ alltså. men man kan ju lacka just där det är öppet så ska det nog gå bra.
#8 - 14 februari 2007 22:47
Pratar ni om ihåligt bambu eller riktig bambu? För jag har bambu som växt och om det går att lägga i akvariet så kanske jag ska såga av en bit :p.
Men kan hela bambun vara i vattnet eller måste det liksom sticka ut en bit.
#9 - 14 februari 2007 22:51
du kan kolla in den här tråden också:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=98419&highlight=bambu

jag skulle personligen lacka bambun om jag skulle ha det i nåt akvarie igen.
men snyggt är det!
#10 - 14 februari 2007 23:08
^ Får tvetydiga svar :p. Vissa säger de har inga problem och andra får det som enda tråd. Men jag har bambu som är levande, men jag förmodar att de måste vara över vattnet för att kunna leva.
#11 - 14 februari 2007 23:10
jag har bestämmt för mig att bambu ruttnar ganska snabbt, mycket snabbare än tex ek iaf. Men det är ju bara att byta efterhand isf. Så att lacka (med ett lack som inte är giftigt för djuren i karet) kan ju vara ett alternativ.

Vart får ni tag på bambun? Det finns ju tunnare bambu på t ex blomsteraffärer, men det hade vart snyggt med lite tjockare! vart hittar ni det? Är bambun i blomsteraffärerna redan lackade när man köper dom, det ser nästan ut så (här i denna blomsterbutiken) iaf.
#12 - 14 februari 2007 23:14
det vita som nu ser som slemm är svamp som kommer på rötter,trä, m.m. (det bryter ner träet). Det skadar inte fiskarna, men det luktar och ser inte fräscht ut, så jag skulle försöka ta bort det genom att koka och skrubba rötterna, och sedan slänga dom om det inte funkar... Jag har haft sånt på mina mangroverötter, det gick aldrig bort, även om jag tog upp dom och skrubbade + kokade säkert 5-6ggr :( ska aldrig köpa den sortens rötter igen (typ dom hårda, dom kan vara 2-färgade, ljusa och mörka: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/traeroetter-mopani-c-49_795_69_233?osCsid=e6c95506045ecbdd7cf99f293e156da1 dom kallas ju olika saker i alla affärer, så man vet ju aldrig vad nån annan menar).
#13 - 14 februari 2007 23:14
Ska i alla fall testa imorgon. Men om det ruttnar är inte det farligt för fiskarna?
#14 - 14 februari 2007 23:27
hittade en webshop som sålde bambu, de var en akvariewebshop ska se om jag hittar den
#15 - 15 februari 2007 01:01
nej, det ska inte vara nån fara för fiskarna, ska inte heller påverka deras hälsa.
#16 - 15 februari 2007 05:27
Man kanske kan täcka bambun med ett tunt lager av genomskinlig akvariesilikon? Akvarielack är ju så dyrt!
#17 - 15 februari 2007 06:08
Eller så kan man ju välja Lucky bamboo som man planterar i gruset och låter växa över ytan
#18 - 15 februari 2007 09:33
Leonard skrev:
Vart får ni tag på bambun?

Jag tog med mig några grova, ca 10 cm tjocka bamburör från Thailand. Vill man köpa tjockare rör här i Sverige kan man köpa facklor och spara bambun som är handtaget på dessa.
#19 - 15 februari 2007 09:47
Jag vet att man kan köpa tjock bambu i sverige. Jag fick av en kompis som köpt här. Han hade av alla möjliga storlekar, alla köpta billigt i sverige.
#20 - 15 februari 2007 11:08
jag mördadade en håv med bambuskaft :P
#21 - 15 februari 2007 14:34
Gissar på att man hittar grov bambu hos en välsorterad trädgårdsmästare/växthus eller tom hos bygghandel/brädgårg.
#22 - 15 februari 2007 19:28
men på tex facklor eller bambustavar på nåt byggvaruhus, brukar dom inte vara lackade då? Är det nån som vet om det lacket är giftigt i karet, jag tror ju inte det. Dom borde ju ha tagit det billigaste lacket dom hade känns det som, eller är dom inte lackade, det är kanske bara ytan som är blank, naturligt?
#23 - 15 februari 2007 19:43
Jag har haft ett kar med levande bambu i, det var riktigt snyggt.

På typ Plantagen, handelsträdgårdar osv. brukar de ha bambustavar som man kan använda till stöttor. Men som nämnt kan de vara lackade, men då kan man väl lacka med epotex?
#24 - 15 februari 2007 20:05
jo, iof, men bara den lacken (som redan sitter på bambun) inte reagerar på epotex då =)

Levande bambu, är det sånna som säljs på t ex IKEA och man sätter i en vas med vatten eller Bambusa vulgaris? Latinskt namn?
#25 - 15 februari 2007 21:13
Ja, men då måste det väl vara ett öppet akvarium? Passar inte så bra om man behöver täcklock.
#26 - 16 februari 2007 19:05
Funkade inte. Bambut flöt hela tiden upp :(. Har den nu med ynglerna då jag vilar den mot väggen.
#27 - 16 februari 2007 19:09
Lägg bambun i vatten så kommer de att sjunka efter någon vecka. Annars kan du fästa dem på en plexiglasskiva, antingen limma med silikon eller skruva fast dem med rostfri skruv.
#28 - 17 februari 2007 15:15
Leonard skrev:
jo, iof, men bara den lacken (som redan sitter på bambun) inte reagerar på epotex då =)

Levande bambu, är det sånna som säljs på t ex IKEA och man sätter i en vas med vatten eller Bambusa vulgaris? Latinskt namn?

Nej jag gick ut med spaden i trädgården och grävde upp lite från en utav buskarna;D Det var mycket snyggare ände där gröna pinnarna som finns på IKEA.
#29 - 17 februari 2007 16:05
Ok, har alla gjort så? det är ju ganska stor temperatur skillnad mellan karet och trädgården, m.m. Växer den i karet? Har det funkar bra, yllekanin? =)
#30 - 19 februari 2007 21:15
Sent om sider ang bambu eller inte

Leonard skrev:

Nej, de som säljs på Ikea t.ex. kallas Lucky Bamboo bl.a. men är INTE bambu utan en sorts Dracaena (uttalas draséna) och är en helt vanlig krukväxt. Har man den bara i vatten får den förvisso rötter, men får ett förkrympt och trist växtsätt. Som krukväxter är de bland de allra vanligaste växterna för offentlig miljö! Se info på Blomsterlandet.se !

Lite växtnörd... [:o]
#31 - 20 februari 2007 19:17
OK!!! Tack! :)

Annons