Bambu luktar (?)

#1 - 17 januari 2007 17:38
Jag vet, finns massvis av lassvis med trådar om bambu, men jag hittar inte någonting om dess knepiga doft :P
Jag har en asiatiskt biotop under uppstart och har under ett par veckor eller tre haft bambu liggandes i blöt (i en hink) för att ha i akvariet. Pinnarna har sjunkit och verkar vara mättade av vatten och allt vitt skräp inuti har kommit ut.M en de luktar konstigt/illa. Luktar bambu illa? Eller har det blivit konstigt på något sätt? Är rädd att fiskarna kan ta skada.......någon som har erfarenhet av hur bambu luktar?
#2 - 17 januari 2007 17:47
När jag jobbade i en djuraffär så hade vi bamburör med javamossa på och dessa luktade rent ut sagt skit men vi hade inga problem emd sjukdom eller död på fiskarna iaf så tror inte du behöver vara orolig:)
#3 - 17 januari 2007 17:56
Glenn skrev:
När jag jobbade i en djuraffär så hade vi bamburör med javamossa på och dessa luktade rent ut sagt skit men vi hade inga problem emd sjukdom eller död på fiskarna iaf så tror inte du behöver vara orolig:)

Okej, men då provar jag nog. Bambun är till rabatter och i rabatter gör sig inte gift speciellt bra så de borde inte vara behandlade med något obehagligt......
Är i inredar-mode! :D
#4 - 22 januari 2007 21:33
Bambun har fungerat utmärkt :)
#5 - 22 januari 2007 23:27
jag hade också bambu i akvariet som började lukta efter ett par veckor.
jag var säker på att den hade börjat ruttna och slängde ut den.

kanske var det ingen fara för fiskarna, men stanken var ju outhärdlig. var tvungen att gå ut med soppåsen direkt...

säkra på att det är ok att ha akvariet?
läste nånstans att det var bra att lacka bambun först innan man har ner de i akvariet.
#6 - 23 januari 2007 05:39
Jupp, lacka dom är en bra ide, och om du har grova bitar så kan du borra ur dom och fylla dom med sand så dom sjunker (lacka först)
#7 - 23 januari 2007 06:00
Annars kan du ju alltid köpa levande bambu i blomsteraffären. Dom planterar man ju i en vas med vatten,så det borde funka ännu bättre i akvarium
#8 - 23 januari 2007 11:53
Hade inte bambu men derimot Lucky Bamboo, vilket jag tror Peter menar.
Funkade skitbra, det enda är att bladen bör vara ovanför vattenytan
#9 - 23 januari 2007 12:05
Japp lucky bamboo var det jag tänkte på
#10 - 23 januari 2007 20:54
jag hade också bambu i akvariet som började lukta efter ett par veckor.

jag var säker på att den hade börjat ruttna och slängde ut den.

kanske var det ingen fara för fiskarna, men stanken var ju outhärdlig. var tvungen att gå ut med soppåsen direkt...

säkra på att det är ok att ha akvariet?

läste nånstans att det var bra att lacka bambun först innan man har ner de i akvariet.

Jag har inte lackat den och än så länge fungerar det bra. Vattnet luktar inte illa fastän pinnarna gjorde det innan jag la i dem. Å andra sidan har jag inte så lång tid att utvärdera men jag är optimistisk :D
#11 - 23 januari 2007 21:12
Oxå haft bambu utan problem i akvarium, köpte på Plantagen
#12 - 19 februari 2007 21:19
Opus skrev:
Hade inte bambu men derimot Lucky Bamboo, vilket jag tror Peter menar.

Funkade skitbra, det enda är att bladen bör vara ovanför vattenytan

Favorit i repris från tråden "Bambu?":

Nej, de som säljs på Ikea t.ex. kallas Lucky Bamboo bl.a. men är INTE bambu utan en sorts Dracaena (uttalas draséna) och är en helt vanlig krukväxt. Har man den bara i vatten får den förvisso rötter, men får ett förkrympt och trist växtsätt. Som krukväxter är de bland de allra vanligaste växterna för offentlig miljö! Se info på Blomsterlandet.se !

Lite växtnörd... [:o]
#13 - 19 februari 2007 22:01
disajners skrev:
Favorit i repris från tråden "Bambu?":

Hur tänkte du? Den här tråden är ju äldre än den andra.

disajners skrev:
Nej, de som säljs på Ikea t.ex. kallas Lucky Bamboo bl.a. men är INTE bambu utan en sorts Dracaena (uttalas draséna) och är en helt vanlig krukväxt. Har man den bara i vatten får den förvisso rötter, men får ett förkrympt och trist växtsätt. Som krukväxter är de bland de allra vanligaste växterna för offentlig miljö! Se info på Blomsterlandet.se !

Lite växtnörd... [:o]

Håller absolut inte med här. Har själv haft dessa i ett öppet akvarium och dom växte extremt bra och hade varken ett trist eller förkrympt växtsätt.
#14 - 20 februari 2007 08:19
Glenn skrev:

Håller absolut inte med här. Har själv haft dessa i ett öppet akvarium och dom växte extremt bra och hade varken ett trist eller förkrympt växtsätt.

I och för sej är det ju massa goa näringsämnen för dracaenan i ett akvarium - tänkte inte på det. [:o] I en vas har den ju liksom för det mesta bara trist kranvatten, och då blir den jättetråkig jämfört med hur den skulle se ut om den fick riktig jord! (Blir så lessen när folk misshandlar sina växter...)
#15 - 20 februari 2007 08:20
Glenn skrev:
Hur tänkte du? Den här tråden är ju äldre än den andra.

(Blev lite datumförvirrad. Trodde Bambu-tråden var gammal och död. Skrev båda inläggen samtidigt!) :)
#16 - 20 februari 2007 08:42
Det står lite om bambu som används som praktbotiefällor i Sumatra på den här siten:
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm

"Själva bambun huggs ner i tvåmeterslängder ungefär, och måste sedan torka i två månader, något ämne eller någon lukt i bambun gör tydligen att fiskarna inte går in i färsk bambu."
#17 - 20 februari 2007 14:01
disajners skrev:
(Blev lite datumförvirrad. Trodde Bambu-tråden var gammal och död. Skrev båda inläggen samtidigt!) :)

Ah okej, då är jag med;)

Annons