Bambu-rör

#1 - 11 januari 2004 23:16
Hejsan, är det någon som vet vem som säljer lite tjockare bambu-rör i tjockleken 3-5cm i diameter???

Vet ni det så svara gärna.

mvh Pelle
#2 - 11 januari 2004 23:27
Hej

Kan inte svara på din fråga men jag har en annan fråga angående bambu-rör. löses de upp i vatten med tiden eller avger något i vattnet, som de är ju en död växt?

MVH Markus
#3 - 11 januari 2004 23:30
Hej Pelle !
Vad har du tänkt att ha dem till ??

Bambu är inte anpassat för att ha i vatten. Det ruttnar. Provade själv en gång. Blev alldeles slemmigt och äckligt.
Som bakgrund utanför glaset går bra.
Prova på trädgårdsbutiker.

Mvh Jonas
#4 - 12 januari 2004 00:17
Jag köpte mina bamburör på ett växtvaruhus i höstas, de hade till och med rör som var närmare en dm i diameter...
Jag kapade till lagom längder, spolade hetvatten över dem och lät dem ligga i en balja tills de sjönk, sedan satte jag dem i karet...
Det är ännu ingen som avgett slem eller ruttnat, de mörknar eftersom och alger trivs på dem, men det gör ju att intrycket blir mera naturligt...
Jag kommer nog att fortsätta att köra med bamburör och byta ut dem om jag ser att de börjar "må dåligt"... blir skitsnyggt i en Asienbiotop...
#5 - 12 januari 2004 00:38
Ok, vilket växtvaruhus köpte du dina bamburör i?? Berätta det gärna så jag kan ringa dom.

jag ska inte ha bamburören i mitt akvarium, men jag pysslar även med reptiler och ska ha dom i ett terrarium för mina kommande ödlor från madagaskar. Dom lever i bambuskogarna på nordöstra madagascar. Men jag minns att jag har läst här på sidan om bamburör en gång och hoppades att någon kunde hjälpa mig.

mvh

Pelle
#6 - 12 januari 2004 14:12
Nu har jag hittat bambu-rör, så fler svar behövs inte.

tack för hjälpen

mvh Pelle
#7 - 12 januari 2004 14:31
an kan ju lackera dem med sånt lack man har på bakgrunder, dvs sånt som inte avger farliga ämnen, det tänkte jag göra med mina..:D
#8 - 12 januari 2004 20:09
hur är det med levande bambu-skott? alltså fortfarande "rör" men med rot å så på,. ngn som provat el vet?
#9 - 12 januari 2004 20:18
Om du menar typ lucky bamboo (dracena) som säljs t ex på Ikea, så funkar det bra. Jag har en sådan planta i mitt öppna akvarium och den växer och frodas...
#10 - 12 januari 2004 23:18
Nanc -
det var precis en sån jag menade, måste en del av skottet vara ovanför vattenytan?
#11 - 12 januari 2004 23:38
själva "växten" måste vara övanför vattenytan då det inte är en vattenväxt utan en sumpväxt (dracaena).
jag har bara ställt en sån på bottnen i ett guppykar, ser lite kul ut =) rötterna måste inte vara i gruset..

Annons